1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
nieuwe aanschaf en een paar vragen daarover…
uier
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 04-01-2010

Gepost: 06 januari 2010 11:29 AM

hallo mensen!

wij zijn binnenkort de gelukkige eigenaren van en xsara picasso 1.6i uit 2000.
maar ik heb nog wel een paar voorbereidings vragjes hierover en ik hoop dat iemand hier meer duidelijkheid hier over kan verschaffen.

- hoe groot zijn de boxen die in de auto zitten?
- is het echt lastig om er een radio in te bouwen en waar moet ik rekening mee houden. (geen stuurbediening)

dus wie kan ons helpen!

alvast bedankt!

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 06 januari 2010 12:07 PM
  [ # 1 ]

Verstandige aankoop! Ik heb zelf een 2.0 HDi uit 2000. De standaard speakers in een Picasso zijn van een tereurstellende kwaliteit. Ze doen het wel, maar het geluid is niet geweldig.
De beste investering die je kunt doen is de standaardspeakers/tweeters vervangen door nieuwe/betere exemplaren. Pioneer levert een set met 4 speakers (voordeuren 16 cm, achterdeuren 13 cm) en 2 tweeters. Deze worden geplaatst onder de kapjes bovenop het dashboard, vlak onder de voorruit.

Deze set pas precies, en vormt een goede upgrade van je geluid. Natuurlijk kun je ook zelf een set samenstellen, als je de maten maar aanhoud. In de achterdeuren kunnen ook eventueel 16 cm speakers.
Is het geluid dan nog niet optimaal, verwijder wat isolatie uit de deuren, je creeert hiermee een betere klankkast.

Het plaatsen van een radio is, mits vaker gedaan, al even eenvoudig.
In het dashboard zit de uitsparing voor een radio. Vaak zit hier een standaard Citroën radio. Deze zit met een speciale antennekabel aangesloten.

Bij het plaatsen van een nieuwe radio moet je het volgende controleren:
- welke aansluitingen zitten er? Is het een zgn. ISO aansluiting, dus twee stekkers, één voor de speakers, en één voor de radio zelf. Deze klik je dan heel gemakkelijk in het ISO blokje wat aan je radio vastzit. Natuurlijk plaats je ook het inbouwraam van de radio. Zet deze goed vast.
Volgorde: inbouwraamplaatsen, kabels naar buiten trekken (zo ver het toelaat!) radio aansluiten, radio in het inbouwraam schuiven. Eventueel de sierrand (bij de radio geleverd) plaatsen.
Er bestaat nog een aparte sierrand, deze kun je via de dealer kopen. Deze rand zorgt voor een mooie wegwerking van de radio. Zonder deze rand kan het ook, heb ik zelf ook. Eventueel kan ik hiervan een foto plaatsen.

Mocht je nog vragen hebben, laat het me maar weten!

Succes!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
uier
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 04-01-2010

Gepost: 06 januari 2010 02:42 PM
  [ # 2 ]

dank voor de snelle reactie!
ik ben blij te oren dat er normale iso stekkers in zitten.
je weet het maar nooit die ``gekke`` fransen met electra Razz
wij gaan er zeker van geniet!!

nu heb ik nog 1 vraagje… wij hebben nu nog geen mistlampen voor maar dat wil ik wel graag is de auto hier al op voorbereid?

alvast bedankt!

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 06 januari 2010 04:24 PM
  [ # 3 ]

Erop voorbereid, dat weet ik niet. Mistlampen, climate control en armsteunen op de voorstoelen waren toen onderdeel van het comfort pakket. Dus waarschijnlijk heeft jouw Picasso handbediende airco en geen armsteunen, klopt dat?

Mistlampen zijn los te koop. Het zou makkelijk zijn als er al draden zouden lopen, en het een kwestie van plug en play was.
Helaas is het plaatsen van mistlampen niet makkelijk. Wielkastbeschermers moeten eruit, anders kun je er niet bij, dit moet je overigens ook doen als je een kapot lampje in je mistlamp hebt. Je hebt aan de buitenkant namelijk niet de mogelijkheid om de lamp te demonteren. Het glas kan ook al niet los aan de buitenkant. Het is een heel gedoe, maar het staat wel mooi. Je hebt er overigens niet veel aan, mistlampen mag je immers pas bij minder dan 50 meter zicht voeren.

Ik ben nu klaar op mijn werk, en ik ga vanavond eens zoeken hoe het zit met mistlampen, en of er al draden lopen. Kijk ik dat bij mijn Picasso meteen even na. Die is namelijk wel voorzien van het comfortpakket, en dus ook mistlampen.

Je hoort vanavond van me!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 06 januari 2010 11:16 PM
  [ # 4 ]

Daar ben ik weer!

Ik heb even gekeken in een boek over de Picasso. Volgens een van de schema’s die er in staan loopt er een draad naar de voorbumper. Deze draad is een blauwe 3-weg stekker, een voor de linker mistlamp, en een voor de rechtermistlamp. Als het schema voor elke Picasso geldt, dan zitten/hangen/liggen er dus twee connectors in de buurt van de bevestigingsplaats van de mistlampen. Het aansluiten zal dan het probleem niet zijn. Het plaatsen van de mistlampen waarschijnlijk wel.

Als het lampje van de mistlamp kapot is, dan moet je volgens het instructieboekje naar de dealer. Zelf kun je het ook doen, je verwijderd dan de zwarte wielkuipen, en dan kijk je zo op de binnenkant van de bumper, als alles goed is dan zie je ook de stekkers voor de mistlampen. Mistlampen bevestigen, stekker erin, en klaar is kees.

Voordat je aan deze handeling gaat beginnen, ben er zeker van dat op de linkerhandel een draaiknop zit om de mistlampen voor en achter aan te zetten.

Mistlampen kun je kopen via winparts.nl Heb ik goede ervaring mee. Artaparts heeft ze ook. Kijk even welke goedkoper is. Via Brezan of APS moet je ze ook kunnen krijgen.

Succes!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 07 januari 2010 01:05 AM
  [ # 5 ]

Ik heb geen enkele problemen of moeite met het standaard geluid van de radio en de boxen. Het kan zo hard dat ik het zat word dus genoeg power en geluidskwaliteit. Als je maar de tonen goed insteld heb je er voldoende aan als je maar geen boembox wedstrijd winnen wilt, of op wil scheppen bij gabberhouse-vriendjes…
Genoeg pit voor normale mensen dus.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 07 januari 2010 11:42 AM
  [ # 6 ]
Grijzemuis schreef:

Ik heb geen enkele problemen of moeite met het standaard geluid van de radio en de boxen. Het kan zo hard dat ik het zat word dus genoeg power en geluidskwaliteit. Als je maar de tonen goed insteld heb je er voldoende aan als je maar geen boembox wedstrijd winnen wilt, of op wil scheppen bij gabberhouse-vriendjes…
Genoeg pit voor normale mensen dus.

Als je echt wil genieten van een goed geluid, dan voldoen de standaard speakers niet. De lage tonen, hoge tonen, ze zijn niet helemaal goed af te stellen. Voor normaal radiogebruik voldoen ze.
Ik ben een muziekgenieter, dat wil zeggen dat de hoge tonen en lage tonen goed en mooi over moeten komen. De standaardspeakers schieten hierin tekort. Het bereik is onvoldoende. Hierdoor worden de hoge tonen en de lage tonen niet goed weergegeven. Door speakers te plaatsen met een breder bereik, in combinatie met goede tweeters voor de hoge tonen, heb je een beter geluid.

Ik ben wil geen wedstrijdje winnen. Ik beschouw mezelf ook als een normaal mens. Toch heb ik gekozen voor andere speakers en tweeters. Puur voor het genieten.
Als je de standaard speakers mooi vind klinken, en je beschouwd dit als goed geluid, dan heb je nog nooit een echte goede installatie gehoord. Klassieke muziek (is dit wel muziek voor normale mensen?) kent veel hoge tonen, deze worden door de standaard speakers niet goed weergegeven. Het bereik schiet namelijk tekort.

Zelfs de dealer geeft aan dat het standaard geluid niet geweldig is, en Pioneer heeft een complete upgrade set voor de Picasso in het assortiment. Zou deze set nodig zijn als de standaardspeakers zouden voldoen bij de meerderheid van de Picasso rijders?

Upgraden van speakers is niet gelijk aan rijdende boomboxen. Upgraden doe je om te kunnen genieten van een goed geluid. Sommige mensen zijn snel tevreden. Ik ook, maar niet met betrekking tot een audio installatie. Hard kunnen ze allemaal, maar mooi? Nee, dat kan alleen met een goede combinatie van radio en speakers, eventueel aangevuld met een versterker.

Dus beste Grijze muis, ga wat zorgvuldiger om met je woordkeus, of breng er tenminste enige nuance in aan. Liefhebbers van muziek willen graag een goede installatie, maar dat maakt hen (en dus ook mij!) geen gabberhouse liefhebber die zo nodig de meeste decibellen uit zijn speakers wil toveren.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 07 januari 2010 03:13 PM
  [ # 7 ]

ja goed het zijn niet alleen die boenke-boenke jongens die andere boxen willen, het was meer, hoe noem je dat..een metafoor?.

Bij iedere beetje dealer liggen er betere setjes te koop (toch business), anders wel bij halfords of iets dergelijks als de maten maar kloppen (en het ging hier in het onderwerp eigenlijk om de maten..).
Er is altijd baas boven baas in de speakerwereld, en dan nog geldt dat we pioneer vroeger schel geluid vonden geven en dat JBL een warmer geluid kon produceren. Per merk moet het net jou geluid zijn anders geef je veel uit en erger je er nog aan.
Eerlijk gezegd hoor ik snel wat goed en minder geluid is, maar in de auto sta ik persoonlijk er niet voor op mijn tenen om superkwaliteit te willen en vind ik zoals gezegd de standaard speakers prima.

Mijn vrouw is allang blij dat ik een radio in de auto heb want bij mijn vorige auto’s hoorde ik de motor liever (dik blok, sportuitlaat=autoliefhebber die liever naar motorgeluid luisterd dan naar de radio) en het omgevingsgeluid en had ik geen radio in de auto. Toen ik jong was natuurlijk weer wel en wilde ik wel eens een ander speakertje, maar nu vind ik dat standaard speakers best voldoen en heb ik er vrede mee.

Wel vind ik dat fabrikanten het steeds moeilijker maken om er een andere radio en boxen in te zetten.

Succes met je nieuwe auto.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 08 januari 2010 09:59 AM
  [ # 8 ]

Bedankt voor je reactie Grijze muis. Ik merk aan de toon van je bericht dat je mij begrepen hebt.

Ook ik wens de TS veel plezier en vooral veilige kilometers met de nieuwe aanwinst!
Blijf vooral vragen stellen als iets je niet duidelijk is.

@Grijze muis: wat je reactie over originele radio’s en speakers betreft. Daar geef ik je gelijk in.
Tegenwoordig wordt een radio integraal onderdeel van het dashboard, en om esthetische redenen laat je zo’n radio zitten, ook al is het niet veel. Aftermarket radio’s passen meestal qua kleur of vorm niet in het dashboard. Zodoende zit je dus “vast” aan het originele spul. Het wordt je inderdaad moeilijk gemaakt. Wat speakers betreft, er zijn merken die het erg bont maken. Soms kun je alleen maar speakers plaatsen die je via de dealer kunt kopen. Aansluitingen zijn dan merkspecifiek, en de keuze is dan helaas weer beperkt, en je betaald voor het spul natuurlijk de hoofdprijs.

Bij de Picasso is het gelukkig allemaal een stuk makkelijker, de radio is mooi te integreren in het dashboard, en de speakers hebben een populaire maat, dus ook dat kan geen probleem zijn.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
uier
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 04-01-2010

Gepost: 09 januari 2010 01:29 PM
  [ # 9 ]

dank allen voor de reactie`s wel leuk om te zien dat dit forum erg leeft.

dan heb ik nog een vraagje..
ik ben vervend fietser en hoorde ik dat er een fietsstandaard bestaat die je in je auto kan plaatsen in plaats van een stoel.
is dit waar? en zijn deze nog te koop?

mvg Erik

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 09 januari 2010 02:45 PM
  [ # 10 ]

Laatst werd er een aangeboden op Marktplaats. Handig ding, fiets achterin en hij staat goed vast.
Misschien even informeren bij de Citroën-dealer? Of een advertentie plaatsen op Marktplaats, met daarin het gezochte voorwerp?

Ze bestaan wel, dus dan moeten ze ook te vinden zijn.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
uier
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 04-01-2010

Gepost: 11 februari 2010 09:37 AM
  [ # 11 ]

we hebben hem!
onze picasso heerlijk rijd hij! maar zoals altijd nog wel een paar vraagjes…

- klopt het dat als je de sleutel uit het contact haalt dat dan de radio (aftermarket) ong 30sec nog aanblijft?
er is een module tussen geplaatst van CAN naar ISO.
-welke draden moet ik verwisselen voor een contstante spanning op de radio.
-kan ik ergens 12volt vandaan halen bij het dashboard voor mijn pda e.d.?

dank voor de antwoorden!

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 11 februari 2010 02:02 PM
  [ # 12 ]

Ik heb ook een aftermarket radio, maar als ik mijn sleutel uit het contact haal, dan is de radio ook uit. Wel houd ik gedurende enkele seconden spanning op de ruitbediening, zodat je na het afzetten van het contact, en het verwijderen van de sleutel, toch nog de ramen kunt sluiten.

Je kunt bijvoorbeeld bij de radio 12 v “aftappen”, je kunt ook gebruik maken van de bedrading naar de sigarettenaansteker. Deze aansluiten, en dus ook spanning, kun je dan gebruiken om je PDA aan te sturen. Binnen het forum zijn hier al eens vragen over gesteld. Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik zou zeggen , gebruik de zoekfunctie even, en je vind waarschijnlijk genoeg antwoorden.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 11 februari 2010 02:03 PM
  [ # 13 ]

Waarom zou je overigens gaan voor constante spanning op de radio? Muziek luisteren tijdens het autowassen? Wink
Kan ook met de sleutel in het contact op de acc stand.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
uier
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 04-01-2010

Gepost: 12 februari 2010 03:08 PM
  [ # 14 ]

volgens een autoshop eigenaar is het een ``geintje`` citroen en kan het miss bij de dealer uitgeschakeld worden.

ik ga er deze week eens mee stoeien.

Profiel  
 
Einepyk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 22-05-2008

- C8 2.0 16v
Gepost: 12 februari 2010 08:43 PM
  [ # 15 ]

Ik heb toen ik mijn picasso net ook ook een halve minuut met een open raam en de auto op slot naar de radio staan luisteren. okk bij mij gaat hij pas na 30 sec uit. (let op: als de lichten aan blijven staan gaat hij niet uit!!)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook