1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Flaminio Bertoni
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1221
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 09 januari 2010 12:14 PM

In de Nederlandse Wiki staat bij Robert Opron de volgende passage:

Robert Opron (?, Frankrijk, 22 februari 1932) is een van de meest invloedrijke en succesvolle Europese auto-ontwerpers van de 2e helft van de vorige eeuw.
Na enige tijd voor Simca te hebben gewerkt kwam Opron in 1962 in dienst van Citroën, waar hij onder leiding van Flaminio Bertoni (verantwoordelijk voor onder meer de Traction Avant en de 2CV) het vak leerde. Na diens dood in 1964 werd Opron hoofd van de ontwerpafdeling van Citroën, waar hij tekende voor modellen als de Citroën GS (een middenklasser, auto van het jaar 1971), de Dyane (een vergrote versie van de 2CV, bedoeld als concurrent van de succesvolle Renault 4), de CX (opvolger van de ID/DS) en de SM (een grote sportwagen; destijds bezaten mensen als Johan Cruijff, Idi Amin en Leonid Brezjnev er een).

Werk aan de winkel vrienden en vriendinnen van de Déesse.
In de Franse versie staat het trouwens wel goed.

Adri

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 09 januari 2010 12:30 PM
  [ # 1 ]

Vergeet de Ami6 ook niet.
De Dyane is trouwens niet door Opron ontworpen.

Jeroen

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24820
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 januari 2010 02:52 PM
  [ # 2 ]

Het schijnt dat Opron de derde neus heeft ontworpen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1221
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 09 januari 2010 03:07 PM
  [ # 3 ]

Ik herinner me het verhaal van Opron, die met een hamer de neus van het DS-model in de vorm sloeg van de neus met de gestroomlijnde koplampbeschermkappen.
Maar wat is dan de 2e neus?

Adri

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 09 januari 2010 03:09 PM
  [ # 4 ]
Breeze schreef:

I
Maar wat is dan de 2e neus?

Jeroen

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1221
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 09 januari 2010 03:11 PM
  [ # 5 ]

Maar wat is dan de 1e neus? (onwetende DS liefhebber)

Adri

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 09 januari 2010 03:14 PM
  [ # 6 ]

Dat is deze:

Jeroen

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1221
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 09 januari 2010 03:18 PM
  [ # 7 ]

Oei, de verschillen zijn zeker alleen zichtbaar voor de kenners?

Adri

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 09 januari 2010 03:19 PM
  [ # 8 ]

Nee hoor, kijk maar eens goed naar de bumper.

Jeroen

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1221
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 09 januari 2010 03:29 PM
  [ # 9 ]

Ja, nou je het zegt. Iets gewijzigde gril en rozetten.

Adri

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24820
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 januari 2010 05:31 PM
  [ # 10 ]

1ste neus heeft luchtinlaten onderin. 2de neus heeft die naast/schuin onder de koplampen. Ik meen dat de tweede neus ook niet meer de langeslag motor had en die rare uitlaatpot aan de voorkant van de motor, maar al het ‘nieuwe’ blok.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8985
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 09 januari 2010 05:35 PM
  [ # 11 ]

Langeslagmotor was tot 1965.
De tweede neus was er dacht ik al veel eerder.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 januari 2010 09:34 PM
  [ # 12 ]

De 2e neus kwam in 1963. De langeslag motor moest toen nog een paar jaar mee.

Citroen!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 10 januari 2010 12:24 AM
  [ # 13 ]

Die gaten onder de koplampen waren toch voor koeling? Of was dat de luchtinlaat voor het blok? Of maakte het niet uit omdat alles uit de motorruimte werd gehaald?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
van Akere
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 28-09-2009

- Traction Avant 7c
Gepost: 10 januari 2010 12:32 AM
  [ # 14 ]

http://eersteneus.webs.com/neuzen.htm
Op deze site is mooi uitgelegd wanneer de neuzen zijn gewijzigd (zie tab = Neuzen) inclusief een mooie foto van de zijkant: 1ste auto = 1ste neus (ID), 2de auto = 2de neus

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 10 januari 2010 12:57 AM
  [ # 15 ]

Volgens mij kwam de 2e neus in 63. Het lange slag blok was er tot september 64. De koelsleuven onder de koplampen bij de 2e neus zijn voor de ventilatie in de auto (en is erg effectief).

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook