Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 30-11-2009
- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
In de Nederlandse Wiki staat bij Robert Opron de volgende passage:
Robert Opron (?, Frankrijk, 22 februari 1932) is een van de meest invloedrijke en succesvolle Europese auto-ontwerpers van de 2e helft van de vorige eeuw.
Na enige tijd voor Simca te hebben gewerkt kwam Opron in 1962 in dienst van Citroën, waar hij onder leiding van Flaminio Bertoni (verantwoordelijk voor onder meer de Traction Avant en de 2CV) het vak leerde. Na diens dood in 1964 werd Opron hoofd van de ontwerpafdeling van Citroën, waar hij tekende voor modellen als de Citroën GS (een middenklasser, auto van het jaar 1971), de Dyane (een vergrote versie van de 2CV, bedoeld als concurrent van de succesvolle Renault 4), de CX (opvolger van de ID/DS) en de SM (een grote sportwagen; destijds bezaten mensen als Johan Cruijff, Idi Amin en Leonid Brezjnev er een).
Werk aan de winkel vrienden en vriendinnen van de Déesse.
In de Franse versie staat het trouwens wel goed.
Adri
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Vergeet de Ami6 ook niet.
De Dyane is trouwens niet door Opron ontworpen.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 25532
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het schijnt dat Opron de derde neus heeft ontworpen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 30-11-2009
- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Ik herinner me het verhaal van Opron, die met een hamer de neus van het DS-model in de vorm sloeg van de neus met de gestroomlijnde koplampbeschermkappen.
Maar wat is dan de 2e neus?
Adri
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 30-11-2009
- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Maar wat is dan de 1e neus? (onwetende DS liefhebber)
Adri
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 30-11-2009
- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Oei, de verschillen zijn zeker alleen zichtbaar voor de kenners?
Adri
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 30-11-2009
- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Ja, nou je het zegt. Iets gewijzigde gril en rozetten.
Adri
Totaal aantal Berichten: 25532
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
1ste neus heeft luchtinlaten onderin. 2de neus heeft die naast/schuin onder de koplampen. Ik meen dat de tweede neus ook niet meer de langeslag motor had en die rare uitlaatpot aan de voorkant van de motor, maar al het ‘nieuwe’ blok.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10169
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Langeslagmotor was tot 1965.
De tweede neus was er dacht ik al veel eerder.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De 2e neus kwam in 1963. De langeslag motor moest toen nog een paar jaar mee.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Die gaten onder de koplampen waren toch voor koeling? Of was dat de luchtinlaat voor het blok? Of maakte het niet uit omdat alles uit de motorruimte werd gehaald?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
http://eersteneus.webs.com/neuzen.htm
Op deze site is mooi uitgelegd wanneer de neuzen zijn gewijzigd (zie tab = Neuzen) inclusief een mooie foto van de zijkant: 1ste auto = 1ste neus (ID), 2de auto = 2de neus
Volgens mij kwam de 2e neus in 63. Het lange slag blok was er tot september 64. De koelsleuven onder de koplampen bij de 2e neus zijn voor de ventilatie in de auto (en is erg effectief).