Hallo,
Ik ben nieuw hier want ik wil graag iets oplossen.
Wij hebben reeds enkele jaren een xsara uit 1998 (nu 2ton gelopen)
Bevalt prima maar heeft één probleem nl.
Na 100 a 200 meter rijden valt het vermogen van de motor steevast enkele seconden weg.
(lijkt bij warme motor wat erger)
Reeds enkele keren naar de garage geweest, aan de computer gehangen (bij vd maat Enkhuizen)
Probleem niet opgelost, wel veel geld gekost.
Ik ben er zat van en wil het nu zelf oplossen.
Inmiddels stappenmotor in gasklephuis schoongemaakt schroefspindeltje opnieuw ingevet (werkt prima vlgs mij)
Benzine verbruik is laag (1:17), ga er vanuit dat lambda sender Ok is.
Tegenover de “stappenmotor / liniaire cilinder” zit ook een soort naderings? sensor.
Wat is dit en wat doet deze sensor.
Onder de stappenmotor zit de gasklepsensor, kan ik deze controleren?
Wie o wie heeft een idee?
Wij hebben een Xsara uit 2000 en volgens mij hetzelfde probleem.
Tijdens het rijden of stationair draaien schiet z’n toerental zomaar uit het niets opeens omhoog (tijdelijk) of hij houdt zomaar opeens in tijdens het rijden.
Is verschillende keren naar de garage geweest, er is al het een en ander aan gedaan, maar ze kunnen niet vinden wat het is. Maar ook ons heeft het al veel geld gekost.
Wat nu? Iemand een idee?
Dat probleem had ik ook met m’n zx break 1400.
Bij stationair draaiende motor liepen de toeren op naar 2000-3000.
Tijdens het rijden bleef ie ook soms in de toeren hangen of viel ie helemaal terug en hield in.
Ben er mee naar een citroen garage geweest en die hebben hem uitgelezen.
Bleek dat de stappenmotor aan z’n eind was en waarschijnlijk moest dan ook het gasklephuis en misschien nog wel meer vervangen worden.
Dat werd vrij prijzig en ik had niet veel vertrouwen meer in de wagen na eerdere onaangename verrassingen dus… is de zx inmiddels vervangen door een xsara break 1400.
M’n vorige zx heeft me trouwens in 3 jaar nooit laten staan!
Xsara 16i break 2004, 2CV6 ‘80
C15d, BX 19tzi break, ZX 14i, ZX 14i break, Xsara 14i break, Xsara 16i break R.I.P.
@ P J
Jij beschrijft precies wat ook bij onze Xsara gebeurt.
Bij de garage hebben ze wel de stappenmotor uitgewisseld gehad, maar dat loste het probleem niet op, dus we gaan er van uit dat de stappenmotor het probleem niet is.
Maar ja, wat het dan wel is?
Waarschijnlijk dan toch ook het gasklephuis….
Bij de garage zeiden ze dat wanneer de stappen motor is vervangen je meestal ook het gasklephuis moet vervangen a350 euries ex arbeidsloon en dat is nog geen zekerheid dat het opgelost is.
Ik heb het dus maar opgegeven aangezien ik geen monteur ben
Bij m’n ‘nieuwe’ xsara break let ik nu dus erg op het toerental
Hopen dat het nu goed gaat…...
Tot nu toe (na 2 dagen) gaat het prima… wat rijdt dat toch heerlijk!!
al ist geen eend
suc6 met je xsara!!!! en laat weten hoe het afloopt??!!
C15d, BX 19tzi break, ZX 14i, ZX 14i break, Xsara 14i break, Xsara 16i break R.I.P.
Misschien zijn er nog technische mensen die een oplossing/idee hebben???
:
B V D !!!

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Injectiehuis schoonmaken, is niet zo heel moeilijk.
‘Spirit of avant-garde’
Volgens mij is een Xsara een multipoint injectie, niet hetzelfde als een ZX 1.4i monopoint.

Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Storing kan soms zeer vreemd zijn.
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=13&t=13660
Massa goed? BDP sensor goed? bobine goed? We hebben een 205 GTI gehad, Bobine ontstekings moduul en uiteindelijk BDP vervangen, toen was het inhouden opgehouden…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Totaal aantal Berichten: 11881
- Xantia TD SX
Dat verhaal kun je geloof ik niet lezen als je niet op het bus-forum bent geregistreerd… Tenminste, ik zie niks - de plaatjes onder “lees en huiver mee” zijn bij mij niet te zien
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

- Xantia Ambulance, GiFa

Totaal aantal Berichten: 11881
- Xantia TD SX
Beter! Maar pagina 40 staat er twee keer, ik neem aan dat de laatste eigelijk pagina 41 moet zijn. Het is wel een interessant verhaal trouwens.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bobine is vervangen geweest, stappenmotor is uitgewisseld geweest, gasklephuis schoongemaakt.. even ging het goed en dan begon de ellende weer. Het lijkt er trouwens op dat wanneer de accu los is geweest, het dan weer een paar dagen goed gaat.
Ben aan het zoeken geweest op internet (ben maar een leek) en kwam iets tegen over ‘pingelsensor’ (wat doet deze?). Zou deze er mee te maken kunnen hebben?
Gr. Inge…

- Xantia Ambulance, GiFa
Denk toch echt dat er iets mis is in het begin. BDP sensor oid..
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Twee berichten gewist.
Verbruikcijfers zijn niet relevant!