1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
snelheidsmeter/kilometerteller probleem
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 29 januari 2010 05:52 PM

Maar eens een ander draadje.

Met de zoekfunctie ben ik een aantal keer het advies tegengekomen om de km.teller/snelheidsmeter te vervangen bij storing.

‘t Is leuk vakantie, vooral als je denkt dat het even niet regent en een stukje kan rijden met een CX.
Maar helaas stopte, na heel even een vreemd tikkend geluidje gehoord te hebben, de snelheidsmeter en km. teller ermee.

In Haynes las ik dat de verleiding om de tellerkabel onder de motorkap los te maken vermeden moet worden omdat het moeilijk zou zijn om het zo terug te zetten.

* Snapt iemand dit? Ik heb ter controle de kabel daar wel losgedraaid en geconstateerd dat de   (plastic?) nok wel draait als je rijdt. Je kunt hem zo los en weer vast draaien dus. Het losmaken van de kabel aan de achterkant vd klok, met 2 schroevendraaiers, lijkt me erg lastig om in de auto te moeten doen.
* Weet iemand waarom op de plastic behuizing waar je de tellerkabel dus kunt losschroeven, een   electr. verbinding zit?
* Ik was niet op de hoogte dat de klok met teller kapot kan (OK alles kan kapot natuurlijk) maar zomaar kapot gaan vind ik dus gewoon raar.
* Ik geloof niet dat ik veel vakantiegevoel krijg om die klok eruit te moeten prutsen en er vervolgens een andere (met mijlen aanduiding) in te zetten. Voordat ik dit doe, heeft iemand nog meer ervaring met dit probleem?

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 januari 2010 06:21 PM
  [ # 1 ]
puffel schreef:

In Haynes las ik dat de verleiding om de tellerkabel onder de motorkap los te maken vermeden moet worden omdat het moeilijk zou zijn om het zo terug te zetten.

Ze bedoelen hoogstwaarschijnlijk daar waar de kabel zo ongeveer het blok in gaat, dus bij je bakpeilstokje.

* Weet iemand waarom op de plastic behuizing waar je de tellerkabel dus kunt losschroeven, een   electr. verbinding zit?

Nog nooit gezien.

En bij de teller die kabel losmaken is goed te doen met zo’n kromme punttang. En een spiegeltje erbij om te kunnen zien wat je doet.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2010 06:27 PM
  [ # 2 ]

Het is best wel handig als je even aangeeft om wat voor cx het hier gaat. Type, serie 1 of 2, bouwjaar…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 29 januari 2010 07:47 PM
  [ # 3 ]

ik denk zijn nieuwe zwarte gti turbo 2 !

ik zou willen weten of die tellerkabel ronddraait direct achter het tellerblok. dus losmaken. maar zal wel, aangezien die juist net voor het schutbord (motorruimte) dus wel ronddraait inwendig. ik zou die sowieso losmaken, km teller doet ‘t toch niet.

dan zit het dus gezellig in het km teller mechanisme in het tellerblok.
snelste is je hele tellerblok vervangen (eerst lampjes controleren voor je het nieuwe er in zet).
wel te doen hoor.
maar je zal vast wel het losse km deel er uit kunnen halen, zit dacht ik iets lastig in elkaar mbt demonteren, gelukkig zelf nog nooit hoeven doen. wellicht kan je iets fixen, maar ik zou een andere standby willen hebben om gewoon uit te kunnen wisselen (of alleen km teller of alles).

suc6

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 29 januari 2010 07:50 PM
  [ # 4 ]

sorry WAterman, een serie 2 uit 1986 2.5 GTI turbo.

De Haynes zegt letterlijk in de bijlagen/aanvullingen die gaan over de serie 2:

” Disconnect the speedometer cable from the panel with the aid of two small screwdrivers. There is a temptation to disconnect the cable at the bulkhead connector under the bonnet, but this is more difficult to refit”.

Die connector kun je zonder zelfs het reservewiel te verwijderen, losdraaien. Het lijkt me niet dat iemand de temptation heeft om onder ergens bij de versnellingsbak te gaan rommelen in dit geval.
Ik snap er dus echt niets van.

Overigens toen ik net de auto in de garage ging zetten, hoorde ik een vreemdsoortig snel en licht getik bij stilstand, dat duidelijk uit het dashboard komt (de bovenste schaal ligt er nu af)
Nog gekker kan het niet geloof ik.


Ter afsluiting dan: het viel mij bewust op en zelfs mijn vrouw verwoorde het terwijl ik het dacht, dat bij het verrijden van onze Xantia (niets ten nadele van onze trouwe Xant) uit de garage om de CX er in te rijden), die stoelen toch ineens wel niet zo lekker zitten (we rijden er per jaar toch 50000km in en dan valt het niet op)
En ook die motor trekt toch maar matig (is niets mee aan de hand..)

Alleen; de Xant heeft niet zoveel kuurtjes en het dashboard…alles doet het gewoon (meestal dan)gewoon

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 29 januari 2010 08:02 PM
  [ # 5 ]

Zit de kabel wel goed achterop de klok geklikt?
Meestal is zoiets namelijk de reden van het getik..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 januari 2010 08:27 PM
  [ # 6 ]
puffel schreef:

De Haynes zegt letterlijk in de bijlagen/aanvullingen die gaan over de serie 2:

” Disconnect the speedometer cable from the panel with the aid of two small screwdrivers. There is a temptation to disconnect the cable at the bulkhead connector under the bonnet, but this is more difficult to refit”.

Die connector kun je zonder zelfs het reservewiel te verwijderen, losdraaien. Het lijkt me niet dat iemand de temptation heeft om onder ergens bij de versnellingsbak te gaan rommelen in dit geval.
Ik snap er dus echt niets van.

Geloof me nou, Haynes heeft het niet over dat warteltje halverwege. Die heeft het over de aansluiting op de bak.


(Je kunt je auto toevoegen aan het register, dan staat ze zomaar plots onder je avatar. Ook leuk! Very Happy)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2010 10:46 PM
  [ # 7 ]

Register of niet, we kunnen gewoon antwoord geven.

Waarschijnlijk is de teller/snelheidsmeter kapot omdat je getik in de auto hoort. Dit was een euvel wat ik erg vaak heb meegemaakt in de CX serie 2 tijd. Je kunt de teller kabel gewoon losklikken achter op het teller-huis, maar wat handig is is het volgende:

Maak de tellerkabel los bij het koppelstuk onder de motorkap. Het sensor-ding wat er tussen zit is voor de boardcomputer. Nu de kabel daar los is, maak je het klokkenpaneel van het dashbord los en trek je die iets naar je toe (richting achterkant van de auto dus). Nu heb je meer ruimte om de kabel uit de snelheidmeter/teller te klikken zoals eerder bedoeld werd. Let op: trek de kabel NIET door het schutbord heen. DAT is namelijk een naar klusje, zoals bedoeld in de haynes.

Nu monteer je een andere snelheidmeter/teller in het klokkenpaneel en bouw je de boel weer terug.

succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 januari 2010 11:37 PM
  [ # 8 ]
waterman schreef:

Let op: trek de kabel NIET door het schutbord heen. DAT is namelijk een naar klusje, zoals bedoeld in de haynes.

Wat staat er nou in de Haynes?

” Disconnect the speedometer cable from the panel with the aid of two small screwdrivers. There is a temptation to disconnect the cable at the bulkhead connector under the bonnet, but this is more difficult to refit”.

DAT is wat ze bedoelen. Die kabel door het schutbord is geen enkel probleem.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2010 11:43 PM
  [ # 9 ]

De haynes heeft het dus duidelijk mis in het geval van de serie 2. Trouwens wie heeft er hier nou 10 jaar dagelijks aan die dingen gewerkt? denk je soms dat ik hier iets sta te vertellen omdat ik dat in mijn boekje gelezen heb? Ik citeer uit eigen eravringen. Het onder de kap losmaken is een fluitje van een cent en geeft je veel meer ruimte om de kabel binnen in de auto van het klokkenpaneel los te maken. Omdat het schutbord met een dikke laag isolatietroep bekleed is heeft de ervaring mij dus geleerd dat het terug drukken door het schutbord nog wel eens lastig kan zijn. Daarom mijn welgemeende advies om de kabel niet door het schutbord te trekken. Daarbij, de haynes is niet heilig. Sleutelen uit een boekje kan iedere huisvrouw.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 januari 2010 11:50 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:

Omdat het schutbord met een dikke laag isolatietroep bekleed is heeft de ervaring mij dus geleerd dat het terug drukken door het schutbord nog wel eens lastig kan zijn. Daarom mijn welgemeende advies om de kabel niet door het schutbord te trekken. Daarbij, de haynes is niet heilig. Sleutelen uit een boekje kan iedere huisvrouw.

Met in die isolatie een heel groot gat met alleen een rubber ring die je er zo uit kunt wippen.
LEES nou eens wat er staat. In dit geval is het waar.

(Haynes is zeker niet heilig, maar 20 jaar van mijn ervaring doet niet ter zake omdat ik nu een beetje huisvrouw aan het spelen ben in combinatie met nog steeds bezigheden aan die auto’s?)

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 29 januari 2010 11:57 PM
  [ # 11 ]

Ok OK, laten we de Hayes manual laten voor wat het is, er staan inderdaad wel meer dingen in die eindeloos discutabel zijn of zelfs nog kunnen worden.

Ik vind het fijn om te weten dat die teller units dus inderdaad kapot blijken te kunnen gaan.
Eerst vond ik dat erg onwaarschijnlijk maar dat komt door mijn gebrek aan ervaring in deze. Ik dacht dat dat alleen bij Ford Transits voorkwam maar dat terzijde.

Ik kan zo maarliefst aan 3 andere units komen maar die hebben allemaal de Engelse uitvoering, mijlen dus alhoewel ook de snelheid in KM. staat aangegeven.

Voorlopig moet dit dan maar volstaan. Of ik de kilometer/mijlenstand kan wijzigen zal ik wel bekijken.

Bedankt voor alle tips in elk geval.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 30 januari 2010 12:00 AM
  [ # 12 ]

Als test kan je natuurlijk één van die units even aansluiten via die wartel die halverwege zit. Je kunt dan in ieder geval zien of de mijlen juist aangegeven worden. Dat is al heel wat. Die losse unit past perfest in het reservewiel als je die bak er even uithaalt.
Kabel is ook lang genoeg daarvoor. Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 januari 2010 12:04 AM
  [ # 13 ]

Hoe wil je de teller aansluiten op de wartel onder de motorkap? de aansluiting is heel anders. Je hebt dan toch die tussenkabel nodig die door het schutbord gaat hoor. Daarbij zegt de haynes dat je de bulkhead connector niet los moet maken toch?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 30 januari 2010 09:52 AM
  [ # 14 ]

De kabel bestaat uit twee delen. Een kort stukje dat door het schutbord steekt en het stuk vanaf de bak naar boven. Tussen die twee zit ter hoogte van het LHM voorraadvat een warteltje. Bij die wartel kan je dus een anders tellerhuis aansluiten. En inderdaad, dan heb je dat korte stukje nodig dat door het schutbord gaat maar als Puffel drie van die huizen heeft liggen, denk ik, gok ik, dat hij ook een tellerhuis heeft met dat korte stukje kabel.

Op de foto zie je de grijze kabel bovenaan de foto lopen en net naast het tellerhuis dat bewuste warteltje. Niet de meest duidelijke foto, maar duidelijk genoeg, hoop ik.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 31 januari 2010 08:46 PM
  [ # 15 ]

Ik weet weer hoe langzaam ik rijd (over de vers gevallen sneeuw) De overzet actie van de km.teller uit de TRS is geslaagd.
Maar zo als zovaak, one step forward, two steps back.

Allereerst viel er bij het montage gedoe een stukje zwart plakband uit de module. Ik wist niet waar dit van was geweest. Nu dus wel, deze zat om het oranje LEDje voor de krukassensor zodat de verlichting van de klokken deze niet meeverlicht.. Het oranje lampje licht dus nu op zonder dat het brandt (gelukkig)

Ten tweede blijkt het controlelampje voor de accu nu niet meer te werken. Ook niet met een ander lampje. Heel vervelend en buitengewoon vreemd dus.

Overigens hadden jullie allemaal gelijk! Haynes had ook gelijk.
Ik kreeg de tellerkabel niet los in de auto, zodat ik toch het korte stukje uit het schutbord heb getrokken maar niet vooraleer er een dun ijzerdraadje aan vast te maken.

Terugplaatsen is lastig maar was te doen met een ijzerdraadje, dit had de Haynes wat mij betreft mogen vermelden. De rubberen mof op dat schutbord zat goed vast de 1e keer zodat ik voor de ‘optie ijzerdraadje’ koos.
Omdat niets natuurlijk in een keer goed gaat moest de unit er nogmaals uit. Deze keer lukt het wel om de kabel in de auto los te krijgen. Inmiddels was door al dat gedoe die rubberen mof wel losser komen te zitten en heb ik het ding er uit gehaald. Dan is het inderdaad makkelijker du.

Ik kan overigens niets raars ondtekken aan de oude klok. Jammer dat voorlopig de kilometerstand nu niet meer klopt maar dat lossen we ook nog wel weer eens op. Eerst nu dinsdag ECHT weg uit deze sneeuwbende!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook