Ventilatie / Verwarming achteraan C4GP 2008
Ronny King
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 09-03-2008

Gepost: 07 februari 2010 09:19 PM

Hallo

Even een vraagje.

Ik bezit een C4GP bouwjaar 2008, met automatische airco.
Ik stelde vandaag eerder toevallig vast dat de ventilatie achteraan niet wil werken nadat ik dit zodanig had ingesteld op het display vooraan (het symbool van de achterpassagiers worden dan doorzichtig)
Kortom, er gebeurt niks achteraan, niet in de “uit” mode, niet in de “manuele” mode en niet in de “automatische” mode.
Je voelt gewoon een natuurlijke luchtstroming, that’s it.
Heb even de zekering van de aanjager achteraan gecontroleerd maar die is okee.
Dit was in de ochtend.
In de namiddag deed hij het dan “plots” terug.
Nu vanavond, deed hij het opnieuw niet meer.

Ik vroeg me af, alvorens richting dealer te gaan , of dit wel echt een defect is of dat het misschien iets met de buitentemperatuur zou kunnen te maken hebben (te koud, motor nog te koud ?) en dat de functie daarom uitgeschakeld is. (met al die elektronica weet je maar nooit)

Bedankt voor jullie bevindingen/reacties.

Ronny

Profiel  
 
Sparks
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007

- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Gepost: 08 februari 2010 02:35 PM
  [ # 1 ]

Beste Ronny,

Ik heb het vandaag getest in mijn GC4P (ook van 2008) en heb geen problemen geconstateerd.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 08 februari 2010 05:27 PM
  [ # 2 ]

Bij ons heb ik nog nooit geconstateerd dat het niet werkt, behalve dan in specifieke situaties, eigenlijk kan ik er zo maar 2 bedenken: als je enkel vooraan hebt aanstaan, en eventueel als je vooruitondooiing hebt aanstaan (laatste lijkt me logisch, maar heb ik niet getest).
Zet de verwarming best eens manueel, niet op auto, en achteraan de mannetjes donker gekleurd, dan krijgen die hetzelfde als vooraan. Als je vooraan dan luchtstroom krijgt door de openingen opzij, zou dat achteraan ook moeten denk ik, anders ritje naar de dealer om uitsluitsel te geven Wink .

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Ronny King
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 09-03-2008

Gepost: 08 februari 2010 08:53 PM
  [ # 3 ]

Hallo iedereen

Bedankt voor de reacties.

Omdat mijn auto altijd buiten slaapt en het momenteel koud is heb ik toch even de test gedaan door de temperatuurssensor aan de rechterspiegel op te warmen met de warmte van mijn hand.
Temperatuur op het display in de auto liep op tot 15°C.
Ik weet niet precies waar het kantelpunt ligt maar op een bepaald moment sloeg de achterventilator aan.(instellingen stonden op manueel, knoppen achteraan op max, zodat ik het goed kon horen als ze aansloegen)
Ik heb deze test 2x uitgevoerd, terug sensor laten afkoelen, display -1° C -> geen ventilatie achteraan. Terug sensor opgewarmd tot ong 6°C -> achterventilatie start op.

Dus ik denk dat ik mag besluiten dat er toch een verband is met de buitentemperatuur en het al dan niet functioneren van de ventilator achteraan.

Definitief uitsluitsel zal ik pas kunnen geven als het buiten terug wat warmer wordt.
Maar voorlopig ga ik nog niet naar de dealer terug.

Ik laat nog wel iets weten als de buitentemperaturen terug gestegen zijn.

Nogmaals dank voor de spontane en snelle reacties.

Met vriendelijke groeten

Ronny

Profiel  
 
ANW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 13-08-2008

Gepost: 08 februari 2010 11:26 PM
  [ # 4 ]
Ronny King schreef:

Hallo iedereen

Bedankt voor de reacties.

Omdat mijn auto altijd buiten slaapt en het momenteel koud is heb ik toch even de test gedaan door de temperatuurssensor aan de rechterspiegel op te warmen met de warmte van mijn hand.

Ronny

Waar zit die sensor precies?

groet, Ernst

Grand Space Tourer, automaat, 2019

Profiel  
 
Sultankat
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 04-08-2009

Gepost: 08 februari 2010 11:35 PM
  [ # 5 ]
Ronny King schreef:

Hallo iedereen

Bedankt voor de reacties.

Omdat mijn auto altijd buiten slaapt en het momenteel koud is heb ik toch even de test gedaan door de temperatuurssensor aan de rechterspiegel op te warmen met de warmte van mijn hand.
Temperatuur op het display in de auto liep op tot 15°C.
Ik weet niet precies waar het kantelpunt ligt maar op een bepaald moment sloeg de achterventilator aan.(instellingen stonden op manueel, knoppen achteraan op max, zodat ik het goed kon horen als ze aansloegen)
Ik heb deze test 2x uitgevoerd, terug sensor laten afkoelen, display -1° C -> geen ventilatie achteraan. Terug sensor opgewarmd tot ong 6°C -> achterventilatie start op.

Dus ik denk dat ik mag besluiten dat er toch een verband is met de buitentemperatuur en het al dan niet functioneren van de ventilator achteraan.

Definitief uitsluitsel zal ik pas kunnen geven als het buiten terug wat warmer wordt.
Maar voorlopig ga ik nog niet naar de dealer terug.

Ik laat nog wel iets weten als de buitentemperaturen terug gestegen zijn.

Nogmaals dank voor de spontane en snelle reacties.

Met vriendelijke groeten

Ronny

Constateringen zijn helemaal juist. Is al uitgebreid aan bod gkomen op Planète Citroen. Constatering daar: fout in software: juist als je het hard nodig hebt (onder 6 graden) doet de verwarming achter via de zijroosters het niet en krijg je alleen koude lucht….....................

3 x XM 2.0
1 x DS 20 Pallas
2 x C5 Break 2.0
1 x Grand C4 Picasso Exclusive 1.6i THP EBV6 Nocciola

Profiel  
 
Ronny King
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 09-03-2008

Gepost: 08 februari 2010 11:37 PM
  [ # 6 ]

Dag Ernst

Hij zit onderaan de rechter buitenspiegel. Je ziet het makkelijk, het is een kunstof zwart bolletje dat onderaan de spiegel uitsteekt

mvg

Ronny

Profiel  
 
Ronny King
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 09-03-2008

Gepost: 08 februari 2010 11:43 PM
  [ # 7 ]
Sultankat schreef:

Constateringen zijn helemaal juist. Is al uitgebreid aan bod gkomen op Planète Citroen. Constatering daar: fout in software: juist als je het hard nodig hebt (onder 6 graden) doet de verwarming achter via de zijroosters het niet en krijg je alleen koude lucht….....................


Bedankt voor de bevestiging, nu is het helemaal zeker.
Tja, de logica/reden waarom had ik inderdaad nog niet ontdekt…
Software bug zeg je..

Ik til er niet zo zwaar aan, ik heb mijn kinderen in ieder geval nog niet horen klagen dat ze het achteraan te koud hebben of zo.
En in de zomer hebben ze dan toch airco.
Mocht er daarentegen een software update bestaan zou ik hem wel laten uitvoeren

Met vriendelijke groeten

Ronny

Profiel  
 
Ronny King
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 09-03-2008

Gepost: 02 maart 2010 07:57 PM
  [ # 8 ]

Hallo,

Toch nog even laten weten dat het inderdaad buitentemperatuurgerelateerd is en dat de achteraanjager terug werkt wanneer de motor gestart wordt bij een buitentemperatuur van 5 °c of meer.

De logica ontgaat me echter wel want nu het terug werkt heb ik achteraan even getest en de lucht die achteraan uitgeblazen wordt is ook heel warm als de motor op temperatuur is. Dus in de winter net zo leuk.

Groeten

R

Profiel  
 
Hansdj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 03 maart 2010 09:37 PM
  [ # 9 ]

Constateringen zijn helemaal juist. Is al uitgebreid aan bod gkomen op Planète Citroen. Constatering daar: fout in software: juist als je het hard nodig hebt (onder 6 graden) doet de verwarming achter via de zijroosters het niet en krijg je alleen koude lucht….....................

Toevallig ben ik van de week met deze klacht ook bij de dealer geweest, omdat de kids aan het klagen waren…......koude lucht enz enz.

De dealer vertelde mij dat er een temperatuur sensor defect was, deze gaf een buiten temp aan van 80C.
De sensor in kwestie is dus vervangen, op dit moment heb ik geen klachten meer…...........maar het is ook niet meer zo koud geweest als een week of 2 geleden.
Ik hou dit dus ook even in de gaten.


edit mod; even gefatsoeneerd.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook