


Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Bedankt voor alle reactie en adviezen.
Heb net contact gehad met mijn garage. Dat liep dus uit om een fikse ruzie. Hij vond dat ik zijn expertise ter discussie stelde. Dat was absoluut niet zo, ik wilde alleen een oplossing voor het frequent aanslaan van de pomp. Ik heb jullie input wel kunnen gebruiken als referentie, maar ben in het gesprek steeds uitgegaan van zijn expertise. Ik kom natuurlijk niet voor niets bij hem omdat ik afga op zijn vakmanschap.
Hij heeft de centrifugaal regelaar ondertussen wel vervangen en volgens (mijn) verwachting maakte dat niet zoveel uit voor het aanslaan van de pomp (wel iets dus). Hij noemde ook nog het remcommando als mogelijk oorzaak voor het probleem, maar hij kon mij niet overtuigen. Dit probleem had zich dan ook eerder moeten manifesteren.
Uiteindelijk heeft hij wel voorgesteld om het stuurhuis weer te vervangen. Dat ging wel met de nodige verwijten gepaard mijn kant op. Ik begrijp deze verwijten niet, wat ik alleen wilde is weten wat de oorzaak van het probleem is en hoe het op te lossen.
Eind van het liedje is nu wel dat hij het stuurhuis vervangt en ik geen klant meer bij hem ben. Dat is maar zo. Vanmiddag heb ik al contact gehad met een andere DS specialist die veel klantgerichter is.
Maar goed, dit forum is niet bedoeld om mijn perikelen te verder bespreken.
Ik heb nog wel een laatste vraag.
Volgens de garage lekt het remcommando extern en was zelfs het tapijt nat. Volgens hem lekte er dan ook LHM uit het lekslangetje van het opvangbakje. Ik heb dat zelf niet kunnen constateren. Volgens de garage kon hij hij moeilijk de retouren afsluiten en het kwam er dus in feite op neer dat hij zonder meten deze wilde vervangen.
Kan iemand mij zeggen of het remcommando (een deel van ) het probleem kan zijn dat mijn pomp zo vaak aanslaat?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966





























Totaal aantal Berichten: 10576
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Lees nog even terug: met stuurhuis een paar seconden, zonder 45 seconden, wat alleszins acceptabel is. Het verschil wordt dus gemaakt door het stuurhuis.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Klinkt nog steeds als een garage die niet alles begrijpt van het hydrolische systeem van een DS. Dus prima keuze om een andere specialist te nemen. Mooi dat hij wel nog het stuurhuis vervangt, want daar zit je probleem.
Een remcommando die een beetje lekt door de lekleiding is geen probleem ( daar is die lekleiding voor) en dat zegt in elk geval niets over eventuele interne lekkage ( die de pomp frekwentie bepaalt)
Perikelen met een garage die niet klant vriendelijk is en niet zo goed is in het oplossen van problemen met het hydraulische systeem horen voor mij zeker in dit forum, zolang het maar geen ongenuanceerd vuil spuien gaat worden ( en dat doe jij niet). Maar dan is het wel handig om te weten om wie het gaat.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Geweldig dat er zoiets als dit forum bestaat!
Het heeft mij geholpen om het probleem met de garage op te lossen. De garage heeft na veel commentaar het stuurhuis vervangen. Dat was het laatste wat hij wilde doen. Wat vervelend blijft is dat hij de expertise van het forum en de DS specialisten die ik gesproken heb, steeds ter discussie stelde.
Zoals te verwachten maakt het vervangen veel uit. Het is nog steeds niet optimaal, maar redelijk. Ik zal dit met mijn nieuwe garage verder onderzoeken en de bevindingen delen.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
Mooi dat het nu al beter is.
Succes met het vervolg
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je mag natuurlijk als waarschuwing wel de naam van deze garage hier neerzetten!!
En tsja, onze expertise in twijfel trekken.. Ik werk 25 jaar aan DSen.. Egbert denk ik 45 jaar.. We hebben allen een hogere technische opleiding.. Nee dan snappen wij er niets van!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik ben ook wel benieuwd naar de welke garage het hier om gaat. Het komt mij namelijk enigszins bekend voor.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
bogaard77 schreef:Egbert denk ik 45 jaar.. !
Op mijn 10e sluetelde ik net nog niet aan DS-en. Ik ben op mijn 17e gaan sleutelen aan 2CV’s.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Egbert schreef:Op mijn 10e sluetelde ik net nog niet aan DS-en.
Ook niet aan de bandjes van je Dinky Toys?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Je hebt gelijk en daar zat een DS bij!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Een update van mij als starter van dit onderwerp.
Ruim een jaar geleden is de remaccu vervangen. Die bleek inderdaad slecht te zijn. Het opflitsen van de stoplamp verdween daarmee. Ik kan nu inderdaad een stuk of 20 keer remmen voordat de stoplamp gaat branden. Maar de pomp bleef nog steeds frequent aan slaan.
Onlangs heb ik het stuurhuis vervangen door een Citrotech exemplaar van het clubmagazijn. Dat geeft een duidelijke verbetering: de auto komt veel sneller omhoog en blijft na afzetten van de motor ook veel langer op hoogte staan. De pomp hoeft ook een stuk minder hard te werken. Eerst was dat ongeveer 5 seconden uit, nu is dat 10 a 12 seconden uit. Nog niet spectaculair en het moet beter kunnen, maar in ieder geval een duidelijke verbetering.
Zo langzamerhand worden de hoofdbol en de HD regelaar de volgende onderdelen die eens aandacht verdienen. Maar voorlopig ben ik al tevreden met de huidige verbetering en hoef ik me wat minder zorgen te maken over slijtage van de pomp etc.
Van meten van de in en uitslag drukken is het nog steeds niet gekomen.
Verder heb ik ondertussen een flink aantal rubbertjes van den de aansluit nippels vervangen, zodat de kleine uitwendige lekkages aan het verdwijnen zijn en de motorruimte niet meer zo vettig is.
Hydro
Elle va comme les pompiers!



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Ik heb met veel belangstelling je zoektocht naar de interne hydraulique lekkage gelezen. Ik worstel met dezelfde problemen en vraag me af hoe het er nu bij jou voorstaat.
Ben je ondertussen verder gegaan met je speurtocht en is er ondertussen nog iets gewijzigd waardoor het verbeterd is?
Kan je nog aangeven welke analyse en oplossingen je uiteindelijk had?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is het nu nog steeds niet opgelost?
Wat is de MTBP (mean time between pumping) nu?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Auto ligt nu uit elkaar, daarover waarschijnlijk binnenkort meer, maar MTBP was vorig jaar iets van 11 seconden. Als de auto weer in elkaar gezet wordt gaat een andere hoofdbol op, eens kijken of dat helpt en de oude bol eens laten meten.
Hoofdbol vervangen lukte eerder niet omdat ik hem wel los kreeg, maar niet uit de motorruimte kreeg, te weinig ruimte. Toen de oude bol maar weer terug geschroefd.
Een ander item wat ik nog na wil kijken is het hydrauliekblok, daar zijn ook wat problemen mee: druk valt niet snel genoeg weg bij het uit de derde versnelling halen. Maar ik betwijfel of dat invloed heeft op het vaak aanslaan van de pomp.
Als pomp interval tijd nog steeds erg kort blijft, dan toch maar eens een manometer met aansluiting kopen of lenen om verder te meten.
Hydro
Elle va comme les pompiers!