10 van de 86
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 april 2017 10:51 PM
  [ # 136 ]

Dit grenst aan genialiteit…
Okee, misschien is het wel geniaal!
Gaat vast wel goed komen very good

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11629
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 april 2017 11:16 PM
  [ # 137 ]
H@ns schreef:

Okee, misschien is het wel geniaal!

Zeker! Maar dat is niet allemaal mijn eigen verdienste hoor. De geestelijke bijstand, koffie en materialen van Citrest.nl en het lezen van het werkplaatshandboek helpen enorm!

De grap is dat deze metingen gewoon netjes beschreven worden in het WPHB, met dien verstande dat ze daar de manometer achter het linker spatbord aansluiten. In dit geval had ik de HD-regelaar al op de korrel en heb ik die gewoon rechtstreeks gemeten. Dat lukt dan weer zonder het spatbord eraf te moeten pakken. Wel mazzel dat het daar dan ook zit natuurlijk…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4869
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 april 2017 11:48 PM
  [ # 138 ]

Derk, erg mooi verhaal! Denk je dat je drukken niet kloppen, of ligt het aan een meter die afwijkt?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11629
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 april 2017 11:58 PM
  [ # 139 ]

Ik ga er van uit dat de drukken niet kloppen. De (nieuwe) voorraadbol was al eerder getest en keurig op druk. Ik scoorde op deze manometer daarna ook keurig 62 bar bij de initiaaldrukmeting (hoewel deze meetmethode wel een klein beetje lomp is, want als je een slagje te vroeg of te laat de startmotor stopt is je meting niet meer zuiver).

Deze specifieke manometer is niet alleen mijns inziens maar ook dat van Citroën geschikt voor testwerk aan de DS, want het is een onderdeel van speciaalgereedschap 3654-T.

Ondanks dat de drukken volgens de meter niet helemaal goed zijn, vermoed ik dat als de regelaar in ieder geval dicht was geweest ik er nog een hele poos zonder problemen mee rond had kunnen rijden. Ze zijn namelijk ook niet heel spectaculair slecht.

Edit: nu ik er zo over nadenk kun je aan de initiaaldrukmeting én aan het gegeven dat de druk binnen bruikbare marges wordt vastgehouden beneden de inslagdruk (kleine 40 bar verlies op 2 uur) zien dat in ieder geval het accumulatorgedeelte van de regelaar wel intact is. Dat verklaart mede waarom alle systemen verder goed/normaal en zonder hapering functioneerden. Echt onveilig is dit gelukkig tot zover niet geweest, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik ‘t advies zou geven om het zo te laten!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 april 2017 08:58 AM
  [ # 140 ]

Heel lang geleden wel eens zo’n HD regelaar met succes gereviseerd.
Details vergeten, maar het was vvrij simpel.
Maar gewoon een andere erin is uiteraard nog simpeler..
Ik heb er nog een liggen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11629
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 april 2017 06:20 PM
  [ # 141 ]

Zo. De vervangende regelaar, betrokken via Citrest.nl, zit erin. Wat een geklier om dat ding er naar boven uit te wriemelen. Vooral omdat na het lossen van de treiterslang die regelaar zo glad is als een paling in een emmer snot… De truc is om hem er, ook met de wagen in de laagste stand, gewoon wel aan de onderkant uit te laten zakken. Dat kan precies, maar wel opletten dat je geen grote vettige bende van je remschijf maakt. De schone (en dus stroevere) vervanger wil er langs boven wel vrij gemakkelijk weer in, dat dan weer wel.

De resultaten zijn er gelukkig wel naar. Inslagdruk is nu 141 bar. Niet briljant maar wel goed. Afslagdruk is ongeveer 162 bar. Ook niet briljant maar wel in orde. Drukverlies na stabiliseren (op 155 bar) bedraagt circa 4 bar in 3 minuten. Daar is dus allemaal heel goed mee te leven. Waar ik vooral van onder de indruk was, is dat de tijd tussen afslaan en weer inslaan bij stationair in rijstand opgelopen is van ongeveer 1 seconde naar toch nog een nette 1 minuut 18 seconden (momentopname met de Heuer Trackmaster). Gemiddelde cyclustijd over x cycli zou ik eigenlijk ook nog moeten vaststellen, maar de vooruitzichten zijn prima zo en het duurt me nu te lang om zeg 20 cycli af te wachten (ik heb geen afzuiging in de schuur en uitlaatgas is immers slecht voor je). De tijd die de pomp nodig heeft om van inslagdruk naar aflsagdruk bij te pompen is niet de moeite van het meten waard: sowieso minder dan een seconde.

Een rotte drukregelaar wisselen langs boven is een wriemelig, glibberig, potentieel ontzettend vies, krampachtig en soms frustrerend werkje (nippels bijvoorbeeld moeten Heel Goed in lijn staan anders pakken ze niet en dat is op de tast in die nauwe ruimte een beetje vechten), maar het is enorm de moeite waard!

Filmpje volgt…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11629
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 april 2017 08:16 PM
  [ # 142 ]

Zo dan! Beeld!

Wat zien we: eerst weer de initiaaldrukmeting, resultaat ca. 60 bar (zoals gezegd is die methode een beetje lomp). Daarna met draaiende motor een oplopende druk tot ruim 160 bar. De pomp slaat af en de druk vloeit te snel weg: dit is blijkbaar nog een luchtbelletje. Ik had ook eigenlijk wel aan de conservatieve kant ontlucht. Het voordeel is dat we de inslagdruk ook te zien krijgen (141 bar). Daarna loopt de druk weer vlot op tot afslag, zakt dan een bar of vijf onderuit en stabiliseert daar (ca. 155 bar). Die druk houdt de regelaar vervolgens meer dan prima vast.


In ieder geval houdt het systeem het met deze regelaar veel beter vol. Kijk maar op de Heuer Trackmaster:

Ik ben dik te spreken over het resultaat. Op naar nieuwe horizonten!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 12 april 2017 10:46 PM
  [ # 143 ]

Klinkt goed en ziet er ook goed uit.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11629
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 april 2017 11:11 PM
  [ # 144 ]

Hm, ik zit eens terug te kijken en ik zie dat ik de meter ook nog verkeerd afgelezen heb red face Afslagdruk is 170 bar en dat is dus gewoon perfect Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11629
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 april 2017 02:04 AM
  [ # 145 ]

Hoppa. Zinloze, lang geleden een keer heel brak aangelegde trekhaakbekabeling geheel verwijderd en klaar gelegd voor installatie in de kliko. Originele kabelboom gerepareerd zodat alle verlichting weer op organieke wijze wordt aangestuurd. Daarna was het simpel om de achteruitrijlampen weer netjes werkend onder de bumper te hangen… Bleek dat door een heel oude, slechte reparatie de remlichten en de achteruitrijlichten op één voeding zaten. Na een kabelbreuk had iemand de stekker van het rechter remlicht op de kabel van het rechter achteruitrijlicht gezet (tja, alle aders in dat achterlicht-boompje zijn groen…). Daarna brandde alleen het linker remlicht natuurlijk nog, zodat er een bypass van de ene naar de andere kant in was geklust. En dan staat de voeding vanaf het linker remlicht dus op beide aansluitingen van de achteruitrijlampen…

Gelukkig had ik nog zo’n kabelboompje (nog gauw even uit de sloper geknipt). Daardoor was het met een multimeter goed te doen om te reconstrueren hoe het wél had gemoeten. Hoewel eigenlijk die oude reparatie al een teken had moeten zijn natuurlijk Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 15 april 2017 10:18 AM
  [ # 146 ]

Lekker bezig, oude meuk eruit.

Mooi hoor, met die filmpjes erbij van de HD regelaar. Erg gaaf dat je het zo hebt kunnen uitsluiten. Hoe heb je die meter kunnen aansluiten?

Edit: Ik bedoel aan de meter zelf, ziet eruit als een verloopje.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11629
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 april 2017 01:14 PM
  [ # 147 ]

Dat klopt, er zit een verloopje op: het originele verloopje dat, net als de meter, bij Citroën speciaalgereedschap 3654-T (de hydrauliek-testbank) hoort.

Deze manometer had ik geleend, maar ik heb er meteen zelf een gehaald. Daar moet ik dan nu wel even passende leidinkjes voor knutselen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 15 april 2017 01:22 PM
  [ # 148 ]

Ah, vandaar. Thnx voor de uitleg

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11629
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 april 2017 02:20 PM
  [ # 149 ]
Penny Lane schreef:

de achteruitrijlampen weer netjes werkend

Dat zijn van die acties die je niet ‘s avonds laat moet doen. De eerste kabelbreuk is inmiddels gerepareerd: in de rechter unit was de voedingsdraad afgebroken. Een dotje soldeertin verder werkt ‘t weer, maar dat kun je natuurlijk beter Heel Goed controleren als je die ouwe units aan het monteren bent… Gelukkig stond de eindcontrole wel voor vandaag op de rol dus ik noem het maar een kinderziekte Smile

Komende week nog even RVS boutjes regelen en dan is dit projectje klaar!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11629
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 april 2017 10:55 PM
  [ # 150 ]
waterman schreef:

en vooral: rijden. Helemaal goed. Fijne wagen he?

Zeker weten!

Rijden dus. Om zelf uit te proberen of een DS een stabiel cameraplatform is, ben ik met (een al wat ouder) hendiekemmetje op m’n kleine Cullmann NanoMax statiefje van Hongerige Wolf naar Schaapbulten gereden (Schapenbout/ZE was me net te ver, dus dat laten we aan re-runs van de VPRO over). Ik zou zelf het scherm niet vergroten, maar toch: het bewijs is wederom geleverd dat de DS inderdaad een first-class filmplatform is!



De route:

De EO vertoont regelmatig het programma Rail Away, waarvan ooit is onderzocht dat mensen die aan slapeloosheid lijden er graag naar kijken bij wijze van remedie. Mocht je DS je nou slapeloze nachten bezorgen (en dat is voorwaar niet onmogelijk), zoek dan niet verder! Je hoeft alleen maar rechtsboven op het nummer van deze post te klikken en dan de link in je zoekbalk bij je favorieten te zetten. DS Away helpt je in no-time weer slapen als een tevreden baby Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
10 van de 86
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook