2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Twee SM motorblokken mixen
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 28 februari 2010 02:48 PM
  [ # 16 ]

ok, dus als ik het goed begrijp mag ik deze onderdelen mixen.

Afmetingen lijken gelijk.

Groet,
Maart

Afbeelding Bijlagen
DSC_8263a.jpgDSC_8258a.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43107
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 februari 2010 02:49 PM
  [ # 17 ]

Ja, dat kun je doen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3567
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 februari 2010 03:53 PM
  [ # 18 ]

Die schade kan best door een montage fout komen: Motor starten, of ronddraaien op de startmotor, big end niet goed aangetrokken, lagerkap schiet los en slaat tegen carter. Als dit tijdens het rijden gebeurt is de schade veel groter. ( Ik kan het me niet voorstellen, maar je kunt ook een sleutel in het blok laten zitten).
Lassen lijkt me niet echt nodig, tenzij je een race motor wilt bouwen, wat ik wel zou doen is de rechtsheid van de lagerboringen controleren. Hoe?
- Meten: Da’s precisiewerk.
- Je kunt ook het blok op z’n kop zetten, de bovenste lagers monteren, de lager goed in de olie zetten, dan de krukas er in, opnieuw olien , de onderste lagers erin en het ondercarter weer monteren.
Een krukas moet “soepel” draaien”, als het klemt is er iets niet goed, d.w.z. niet echt recht.

groet,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43107
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 februari 2010 03:56 PM
  [ # 19 ]

Dat grapje had ik met mijn blok dus. Word je niet blij van… ( lees: kost GELD om op te lossen…) uiteindelijk de boel opnieuw laten lijboren, krukas laten slijpen, 1e overmaat lagerschalen er in en toen pas liep ie perfect soepel…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 28 februari 2010 07:54 PM
  [ # 20 ]

Ha Luitjes,

Wederom bedankt voor het meedenken en adviseren!

Tja, net even de injectie cilinderkoppen beter bekeken, volgens mij heeft ie toch wat schade gehad (was me eerder niet opgevallen; niet naar gekeken dus).
Schade valt net buiten de koppakking, maar als ik de extra ringen wil toepassen niet.

Oja, kan ik dat ook kiezen, koppakking met of zonder extra ring bij de cilinder?
Of moet dan de cilinderhoogte tov het blok anders zijn?

Groet,
Maart.

Afbeelding Bijlagen
DSC_8266a.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43107
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 februari 2010 07:57 PM
  [ # 21 ]

Koppen netjes laten vlakken scheelt al een boel. Typisch een schadebeeld van een afgebroken klep wat we daar zien trouwens. Ik zou ook maar eens goed naar de klepzittingen laten kijken, de klepjes liggen toch wel diep.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2010 09:57 PM
  [ # 22 ]

De koppakkingen met losse ringen (geen extra ringen) werden toegepast tot motornr. 106.788, daarna waren de ringen om de pakking heen geperst. Deze 2 typen mogen niet verwisseld worden.
Bij de injectiemotoren is vanaf nr. 301.626 weer een ander type toegepast (zwart). Deze mogen wel verwisseld worden met het 2e type.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43107
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 februari 2010 10:20 PM
  [ # 23 ]

Ik gebruik al 10 jaar alles door elkaar heen. Ook losse ringen. Die zijn namelijk erg goed! Er is een serie hele slechte koppakkingen geweest, die waren uit een stuk en ik meen grijs van kleur. Voor de 3.0L zijn er nooit koppakkingen met losse ringen gebruikt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2010 10:28 PM
  [ # 24 ]

Dan zijn de boeken weer eens rechter in de leer dan de werkelijkheid! cool mad

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43107
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 februari 2010 10:30 PM
  [ # 25 ]

Kijk, de pasvlakken van de koppen en motorblokken zijn nooit gewijzigd. De kopbouten ook niet. Dan kan je wat mij betreft experimenteren!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 28 februari 2010 10:49 PM
  [ # 26 ]

kijk uit met lassen aan alu ondercarter, lassen vervormt en dat naast je krukaslager…

plaats de kappen van de nokkenassen met grote zorg, ken al meerdere nokkenassen die vastliepen en kettingen die braken, kleppen die braken met alle gevolgen van dien…

DS kettingspanner werkt goed

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43107
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 februari 2010 10:51 PM
  [ # 27 ]

Nokkenassen lopen alleen vast als je de kappen niet nummert bij het loshalen. Iedere kap heeft zijn eigen plaats. Verwissel je de kappen, dan lopen de nokkenassen vast.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 28 februari 2010 10:53 PM
  [ # 28 ]

heb je micrometers? het is wel zaak dat je krukassen en andere lagers heel goed meet en binnen de toleranties blijft.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 28 februari 2010 11:35 PM
  [ # 29 ]

Nokkenas lagerkappen; daar zijn inderdaad nummers ingeslagen. Die zet ik weer op dezelfde plaats terug.

Is inderdaad wel een goeie dat het ondercarter kan vervormen al er aan gelast wordt.

Micrometers heb ik wel, maar ik weet niet of ik daarmee nauwkeurig genoeg kan meten tbv de krukaslagers.
Omdat de krukas er onbeschadigd uitziet wilde ik eigenlijk nieuwe lagers kopen die bij de “classe” van de krukas horen.
Ik dacht gehoord te hebben dat als een krukas slijt er sporen zichtbaar zijn.
Of is het beter om de kruktappen echt op te meten (en te slijpen indien nodig)?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2010 11:50 PM
  [ # 30 ]

Met een micrometer kun je honderdsten meten en duizendsten schatten. Dat lijkt me toch wel nauwkeurig genoeg. Of bedoel je soms dat je een schuifmaat hebt? Kijk uit met lagarschalen die bij de classe van de krukas horen; misschien is de krukas al eens geslepen!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook