toerenteller Chic weigert dienst
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 07 maart 2010 07:18 PM

Is al een tijdje zo… 

Ik heb eens te horen gekregen dat het signaal komt van de ECU.

Gedachte: aangezien de motor het prima doet, komt het signaal goed bij de ECU aan.

Andere toerenteller erop werkt niet (had er nog 1 liggen).

Dus logischerwijs heb ik de volgende opties: hij krijgt geen +, geen - of geen signaal.

Aangezien mijn andere metertjes het wel doen (o.a. een temp-meter van een GTI) vermoed ik dat + en - oke zijn. Dus dan blijft het signaal over, van ECU naar tellerhuis. Daar zit vast een kabel tussen.

Vandaag eens begonnen met kijken. In de haynes. Helaas zie ik alleen maar electrische schema’s waar het signaal komt van de bobine. Aangezien mijn signaal van de ECU hoort te komen is dit dus niet het juiste schema.

Heeft iemand misschien een passend schema? Of weet iemand op welk pinnetje de toerenteller zit?

Ohja, Chic is technisch gelijk aan een 1.6 TZI, ik zie geen verdelerhuis dus zal disbobine zijn. ECU is magneti marelli G6.10.

Alvast bedankt Smile

2CV 1985

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 08 maart 2010 09:29 AM
  [ # 1 ]

Geen +, geen -, geen signaal. Dat kan allemaal wel kloppen. Maar je toerenteller kan ook stomweg kapot zijn, en die je nog hebt liggen niet geschikt voor het type signaal… Wink

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 08 maart 2010 09:36 AM
  [ # 2 ]

Kan het zijn dat die voor de GT en voor de chic niet uitwisselbaar zijn? Ze zien er precies hetzelfde uit…

2CV 1985

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 08 maart 2010 09:42 AM
  [ # 3 ]

Dat zou kunnen ja. Er zit wat elektronica achter de TT en ik weet niet in hoeverre dat hetzelfde is. Ben nog even aan het zoeken naar het signaaldraadje, maar uit m’n hoofd is het de derde aansluiting op de stekker van de TT. 1 = plus, 2 = - en 3 = signaal…

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 08 maart 2010 09:30 PM
  [ # 4 ]

plus en min moet goed te vinden zijn door ‘m op contact te zetten Smile

maar dan ben ik toch wel heel benieuwd waar ‘t signaal vandaan komt…

in noodgevallen ga ik zelf het signaal van de bobine afhalen, maar liever haal ik ‘t van de ECU als dat origineel is….

2CV 1985

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 08 maart 2010 11:44 PM
  [ # 5 ]

Mja, maar als je huidige TT door de ECU wordt bedient, dan kan het zijn dat die het via de bobine juist niet doet. Tenzij ik in de war ben met het soort ontsteking.

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 09 maart 2010 01:00 PM
  [ # 6 ]

Wat ik gezien heb, is dat ik geen verdelerkap heb, nou ken ik TU motoren en nou vermoed ik dat ik een disbobine heb, wat betekent dat TT signaal vanaf ECU komt. Of is dat totale onzin? Smile

2CV 1985

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 09 maart 2010 10:33 PM
  [ # 7 ]
Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 07 december 2014 02:18 AM
  [ # 8 ]

Sinds vanmiddag heeft mijn Chic hetzelfde euvel. Bij het wegrijden viel mij al snel op de teoerteller het niet deed. Beetje vervelend, want ik rijd / kijk meer op de toerteller dan op de km-teller. Voordat ik nou het hele klokkenspel uit elkaar trek, kan ik wel een paar tips gebruiken waar ik het zoeken moet. Ik heb het electrisch schema al bekeken, maar kan ook niet goed nagaan waar het signaal voor de teller vandaan komt.

Is het waar dat de TT signaal krijgt van de ECU? Of komt het van de BDP-sensor bij het vliegwiel? En is het (indien dat nodig zou zijn) mogelijk om enkel los de TT te vervangen in het instrumentenpaneel? Of moet je dan eem heel ander klokkenspel erin zetten? Wat moet ik controleren en nalopen?

Profiel  
 
shortwave
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Gepost: 09 december 2014 11:48 PM
  [ # 9 ]

Inmiddels heb ik het juiste schema gevonden. Het pulssignaal voor de TT in een Chic komt van de ECU:

http://grootpan.home.xs4all.nl/bxnl/MMG6.html

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook