










Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb met mijn DSuper al een tijdje het volgende probleem:
Met een warme motor (70 graden en hoger), laag in de toeren, vooral bij wegrijden vanuit stilstand loopt ze soms op 3 cylinders.
Ik moet dan eerst wat gas geven, dan komt de motor hortend en stotend op gang en kan ik wegrijden.
Het afgelopen jaar is er een 123 ontsteking in gekomen,
nieuwe bougies,
nieuwe bougiekabels,
ik heb haar (in het najaar) laten afstellen door een specialist.
en vanochtend nog kleppen gesteld.
De bougie van de 4e cylinder heeft wel wat roestvorming, maar ik kan eigenlijk geen vocht ontdekken.
Ik heb al wel een nieuwe (beru) bobine liggen omdat deze nog niet (recent) vervangen is.
Iemand nog meer suggesties waarmee ik dit probleem zou kunnen verhelpen?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Normaal is de 4e bougie de eerste verdachte in verband met vocht in de bougieschacht. Isolatiepijpjes nog goed? Eerst de bobine maar eens vervangen.
Citroen!











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ok;
Nog even voor mijn zekerheid;
De oude bobine + voorschakelweerstand gaat eruit, nieuwe (zonder voorschakelweerstand) erin,
Nu zitten er de nodige aansluitingen op de oude bobine / voorschakelweerstand (zie foto),
waarvan ik zelf niet 100% zeker weet wat nu wat is…
Volstaat het om alles wat nu op de voorschakelweerstand (en 1 op de plus van de bobine) op de plus van de bobine aan te sluiten en alles wat op de min zit, op de min aan te sluiten?
En wat is alles nu precies?
Ik dacht het volgende;
De rode en zwarte draad die achter de bobine samen komen zijn van de gasinstallatie,
(voorschakelweerstand en minpool bobine)
Ik dacht dat de zwarte draad op de min voor de toerenteller is,
dan zal de bruine dus de mindraad zijn, (of andersom)
en dan zou de zwarte draad op de voorschakelweerstand de plus moeten zijn,
of deze zit direct op de plus van de bobine; de rode gesoldeerde draad…
Dan is er nog een zwarte gesoldeerde draad van de voorschakelweerstand naar de bobine die zowieso vervalt…








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
pascalvm schreef:Ok;
Nog even voor mijn zekerheid;De oude bobine + voorschakelweerstand gaat eruit, nieuwe (zonder voorschakelweerstand) erin,
Nu zitten er de nodige aansluitingen op de oude bobine / voorschakelweerstand (zie foto),
waarvan ik zelf niet 100% zeker weet wat nu wat is…
Volstaat het om alles wat nu op de voorschakelweerstand (en 1 op de plus van de bobine) op de plus van de bobine aan te sluiten en alles wat op de min zit, op de min aan te sluiten?
Inderdaad.
pascalvm schreef:
En wat is alles nu precies?
Ik dacht het volgende;
De rode en zwarte draad die achter de bobine samen komen zijn van de gasinstallatie,
(voorschakelweerstand en minpool bobine)
Denk je dat of wéét je dat? Klinkt aannemelijk, maar als je een 123 hebt gok ik dáár op.
pascalvm schreef:
Ik dacht dat de zwarte draad op de min voor de toerenteller is,
dan zal de bruine dus de mindraad zijn, (of andersom)
We stelden net dat de bruine óf voor het gas is, dus dan is de zwarte in het beige hoesje voor de toerenteller of de puntjes.
Is de zwarte van de LPG, dan is de bruine evt de toerenteller…
Waarschijnlijk is de bruine dan aangesloten op het impulsrelais. Zolang er pulsjes overheen komen, blijft de LPG stromen. Valt de motor stil, dan stopt ook de brandstoftoevoer.
pascalvm schreef:
en dan zou de zwarte draad op de voorschakelweerstand de plus moeten zijn,
of deze zit direct op de plus van de bobine; de rode gesoldeerde draad…
De zwarte op de plus is waarschijnlijk de voeding vanaf het contactslot. De rode op de plus is dan de voeding voor de 123, De zwarte die samen met de rode in de krimpkous verdwijnt is de aansluiting van de “kontactpuntjes"van de 123.
pascalvm schreef:
Dan is er nog een zwarte gesoldeerde draad van de voorschakelweerstand naar de bobine die zowieso vervalt…
Inderdaad. enne: meten is weten.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik kan inmiddels melden dat de BERU erin zit,
en ik moet zeggen dat de DSuper ook mooier loopt.
Ik heb nog geen grote aftsanden gereden, maar tot nu toe loopt hij netjes met koude en nu ook met warme motor.
Zou ze nu ook zuiniger gaan lopen?
(Verbuik tot nu toe was 1:6,5 op LPG, met een “zware rechtervoet”)
Ik kan helaas even geen foto meeposten…