xsara 2.0 HDI haalt niet meer dan 2200 toeren
xsara_anco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 16 maart 2010 02:02 PM

Ik heb een bizar probleem met mijn xsara, ik zal beginnen met de specificaties van de auto:

Citroen xsara berline 2.0 HDI uit jan 2000 km stand 354.000

Deze auto heb ik nu ongeveer 10 maand, was voorheen van mijn broer maar die woont voor langere tijd in het buitenland. Auto heeft eigenlijk alleen maar snelweg kilometers gedraaid op tijd zijn beurtjes gehad en is dus ondanks zijn hoge km stand nog in redelijk goede staat.

vorige week ben ik naar mijn werk gereden, niks aan de hand, echter toen ik s’middags aan de terugreis begon ging direct bij het starten het controle lampje werking motor branden. Ik heb de betekenis opgezocht en dat gaf aan, probleem in brandstof ontsteking of uitlaatsysteem. met de boodschap zo snel mogelijk naar de dealer te gaan.

aangezien de motor goed liep ben ik toch maar gaan rijden en kwam er achter dat ik maximaal 2200 toeren kon maken waarna het vermogen weg was, ook in de vrij met plankgas zelfde euvel. toch maar naar huis gereden, haalde 90-100 op de snelweg. reed verder prima.

De volgende dag naar de garage gebracht (citroen dealer), waar hij nog staat, allee mechanische componenten zijn gecontroleerd, brandstof toevoer, hoge druk lage druk, filter, uitlaat is losgekoppeld (dus het is ook de cat niet) lucht toevoer is gecheckt, is ook in orde.

na vier dagen is de boodschap nog steeds dat er niemand is die weet waar het probleem zit.

Nu is deze auto niet meer de nieuwste en heeft hij al de nodige kilometers op de klok, dus je zou zeggen, koop lekker een nieuwe. Misschien wel, maar het stoort mij enorm dat er blijkbaar niemand is die hier de oplossing voor weet. En ik als echte techneut kan hier geen genoegen mee nemen en wil het uitzoeken, vandaar dit bericht op het forum, in de hoop dat er iemand is die dit eerder heeft meegemaakt.

Alvast bedankt voor de moeite van het lezen en mee denken.

Gr Anco

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 709

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 16 maart 2010 10:17 PM
  [ # 1 ]

Nou weet ik niet of het kan gebeuren bij jou type oliebrander, maar ik hoorde laatst van iemand die last had van een dieselblok waarbij de distributieriem een tand versprongen was. Door de verstoorde timing waren er problemen ontstaan die lijken op wat je zelf beschrijft, namelijk geen pit bij wat hogere toerentallen, niet meer dan 100-110 halen, maar verder schijnbaar niets aan de hand.

Nou ging dit om een Fiat Ducato, dus dat biedt je geen garantie dat hier hetzelfde aan de hand is, maar wellicht dat ze bij de garage de mogelijkheden hebben om de timing te controleren. (Dit probleem kon bij die Fiat optreden doordat, in bepaalde specifieke omstandigheden, er ijs kon vormen onderin de riem, waardoor het verspringen op kon treden.)

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  

xsara_anco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 16 maart 2010 10:50 PM
  [ # 2 ]
Technoloog schreef:

Nou weet ik niet of het kan gebeuren bij jou type oliebrander, maar ik hoorde laatst van iemand die last had van een dieselblok waarbij de distributieriem een tand versprongen was. Door de verstoorde timing waren er problemen ontstaan die lijken op wat je zelf beschrijft, namelijk geen pit bij wat hogere toerentallen, niet meer dan 100-110 halen, maar verder schijnbaar niets aan de hand.

Nou ging dit om een Fiat Ducato, dus dat biedt je geen garantie dat hier hetzelfde aan de hand is, maar wellicht dat ze bij de garage de mogelijkheden hebben om de timing te controleren. (Dit probleem kon bij die Fiat optreden doordat, in bepaalde specifieke omstandigheden, er ijs kon vormen onderin de riem, waardoor het verspringen op kon treden.)

Als dat het geval zou zijn, zou je dan ook bij stilstaan in de vrij met plankgas max die 2200 toeren halen, of zou het toerental in de vrij hoger moeten zijn? tijdens het rijden loopt de toeren teller eerst snel daarna langzaam op tot bijna 2200, alleen heuevel op zakt hij weer iets. in de vrij elke keer exact 2200

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 709

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 17 maart 2010 08:10 AM
  [ # 3 ]

Als de distributieriem een tand versprongen is, dan is de complete timing ontregeld. Het is dan in ieder geval goed denkbaar dat het motormanagement, door de verkeerde timing signalen die het krijgt, die 2200 rpm in feite als begrenzing ziet.

Vergeet even niet dat je 2.0 HDi nou niet bepaald electronica-loos is he? Moderne diesels, met uiterst nauwkeurig gecontroleerde inspuiting, kunnen op heel veel manieren ontregeld raken zodra ze verkeerde timing krijgen.

Hoe dan ook, niet geschoten is altijd mis, dus vraag bij de garage om de distributieriem / timing te controleren!

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5010

Gepost: 17 maart 2010 08:49 AM
  [ # 4 ]

Hebben ze ook de luchtmassameters gecontroleerd?
Ik meen me vaag te herinneren dat een aantal met een Xantia met HDI een vergelijkbaar probleem hebben gehad en dat het hier de LMM was.

Profiel  

citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 250

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 17 maart 2010 02:51 PM
  [ # 5 ]

Als hij niet meer dan 2200 toeren maakt dan staat de motor in noodloop om zichzelf te beschermen. Dit gebeurd als er iets buiten zijn waarde valt ; turbodruk, inspuitdruk, etc.
Je moet dan het storingsgeheugen uitlezen en de opgeslagen codes noteren. Storingsgeheugen wissen en gaan rijden en na het rijden opnieuw uitlezen. De storingsscode die steeds terugkomt zal een indicatie geven waar het probleem zit. Zijn er geen foutcode’s opgeslagen dan word het een stuk lastiger.

Je wastegate kan bijvoorbeeld niet goed werken waardoor de turbodruk te hoog word, resultaat >>> noodloop en niet meer dan 2200 toeren / geen vermogen. Luchtmassameter is ook goed mogelijk.
Ik geloof niet dat de distributie zomaar een tand verspringt bij een HDI, misschien in uitzonderlijke gevallen. Laat ze eerst het storingsgeheugen eens uitlezen (dat is het minste werk), er staat nergens in je verhaal dat dit al gebeurd is.

Hou ons op de hoogte!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook