



Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Weer aan een DS begonnen, en gelijk komt die unieke combinatie van euforie en wanhoop terug…
Het verhaal.
Mijn DS (D-special 11/72 ofwel DV, off. benaming serie FD) lijdt aan een bekende kwaal: de voorremmen grijpen pas na een seconde aan. Aanvankelijk lichtte ook de STOP-lamp op bij het remmen. Dat is verholpen na bijvullen van LHM en ontluchten van de rechter remklauw.
Alleen de rechter? Ja, want dat is het probleem. Links heb ik géén ontluchtnippel terwijl dat volgens het handboek bij dit type wel zou moeten. Volgens datzelfde handboek moet de linker remklauw bij bepaalde types DX en DY, maar dus niet de DV, ontlucht worden bij de centrifugaalregelaar. Er staat in het handboek ook een pijl naar de plaats waar die regelaar te vinden zou zijn, maar bij mij is dat ding óf ontvreemd óf hij zit niet op de aangewezen plaats. Dat laatste ligt voor de hand, want die pijl/deze uitleg slaat op andere types.
Dus, de vraag: waar zit die centrifugaalregelaar? Bovendien: weet iemand hoe dit type-mysterie valt uit te leggen?
Overigens: ik neem aan dat mijn voorraadbol kapot is, maar dit ontluchten dient om die diagnose te bevestigen…
Corrosion sympa!














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wacht even: je bent een Dspecial. Dus met handbak. Die heeft géén centrifugaalregelaar. Weet je zeker dat je één ontluchtingsnippel mist en dat er niet gewoon een harde plastic slang op die nippel zit waardoor jij hem voor een leiding aanziet? Dat wil nog wel eens gebeuren namelijk! Post anders even een paar foto’s van de remklauwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Tussen deze en mijn vorige post zitten:
- Vaststellen dat er inderdaad een slangetje zat
- Mijn de schaarse haren uit het hoofd rukken
- Ontluchten
- Vaststellen dat de auto nu perfect remt, ook zonder dat de pomp meteen aanslaat, zodat het met die voorraadbol nog wel eens kan meevallen.
Ter verdediging: het slangetje had precies de kleur van de leidingen en lag in een perfecte bocht:-). Ik moet er weer een beetje inkomen denk ik… Hartelijk dank voor de simpele maar uiterst nuttige oplossing!
Corrosion sympa!














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Graag gedaan! Mooi dat je lekker kunt rijden!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste