Je kunt ook gewoon masoniet gebruiken, als je raamrubbers dan gaan lekken trekt de boel niet krom.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
“Masonite swells and rots over time when exposed to the elements, and may prematurely deteriorate when it is used as exterior siding.”
Bron: Wikipedia (is niet altijd helemaal juist, maar toch…)
Citroen!
Je moet ook de waterbestendige variant nemen, zo heb je hout en hout, vuren rot als een banaan en merbau niet.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Welk hout hebben ze in die masoniet gebruikt denk je?
Citroen!
Als de TS zich gewoon houdt aan het voorschrift van Jeroen:
Jeroen ID19P schreef:Board zou goed moeten zijn. het kromtrekken is een gevolg niet een oorzaak. In plaats van het gevolg op te lossen moet je de oorzaak oplossen, en dit is zoals al genoemd vocht. Dus: goede raamrubbers, gaatjes onderin de deurbak open en de rubberflappen aan de binnenzijde van de deur goed waterdicht plakken. Mij originele panelen zijn na 46 jaar nog kaarsrecht (alleen het schuim is op).
Groet,
Jeroen.
Dan trekken zijn deurpanelen de eerstkomende tig jaar niet meer krom en hoeven we hier ook niet verder te discussiëren over welk soort hout of ander materiaal hij kan gebruiken.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gelukkig bepaal jij niet wat wij hier wel en niet “hoeven”, of wel?
Citroen!
Wie bepaalt dat wel hier? Iemand die mij dat kan verklappen?
.komma
DriverD schreef:Gelukkig bepaal jij niet wat wij hier wel en niet “hoeven”, of wel?
Natuurlijk niet, wat mij betreft schrijven jullie pagina’s vol met discussies over allerlei houtsoorten.
Maar ik sluit me in ieder geval aan bij de strategie van Jeroen.



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004
- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Kunnen we de discussie voortzetten met kunststoffen? Want daar zit ik meer aan te denken.
Ik heb een stukje lakboard gebruikt en als je daar gaten in boort voor de klemmetjes, breekt de achterkant zomaar een stukje uit. Ook als je heel voorzichtig boort. Ik denk dat meneer limoenman de plaatjes in vroeger dagen heeft gestanst.
Kunststof laat zich heel goed boren en uitbreken van klemmetjes zie ik dan ook niet gauw gebeuren.
Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kunststof kan misschien wel scherp worden bij/na aanrijdingen, iets om in het achterhoofd te houden.
Meestal is de keuze van meneer Citroën de beste…



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004
- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Meneer Citroen lette ook op de kleintjes, bouwde niet voor het leven en materialen waren minder geavanceerd dan vroeger.
Een polycarbonaatplaat splintert niet bij een aanrijding en neemt geen vocht op.
Er zitten wel mooie plastic flappen voor de gaten, maar bij de klemmetjes niet.
Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Polycarbonaat zou niet mijn eerst keuze zijn. Het is wel transparant, en dat is misschien leuk, maar dient geen redelijk doel. het is daarnetegen vrij duur en ook “hard”, denkelijk zelfs te hard om in te nieten.
Een zogenaamde polyolefin lijkt me dan geschikter. Dit is een type kunststof dat nogal glad, bijna vettig aanvoelt, en meestal zeer “taai” is. Men denke aan de zwarte “tyleenbuis” die tegenwoordig voor allerhande waterleidingen gebruikt wordt, of de kunststof snijplank die je in steeds meer keukens ziet..
Buigzaam, taai, onverwoestbaar. Grootste nadeel: niet te lijmen, maar voor deze toepassing is dat geen issue.
Vink Kunststoffen verkoopt PolyPropeen en PolyEthyleen plaat, 3 mm dikte, voor ca. 6,50 euro/kg
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004
- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Net thuisgekomen van een clubritje waar bijna alleen maar gleanzende en glimmende zweefteven waren.
Dan kan ik niet achterblijven.
De zweefteef op de poetsbrugplaat gezet in verhoogde rijstand, een paar stevige balken onder het chassis voor en achter, door haar hoeven laten zakken en toen omhoog.
Prima voor de rug.
Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004
- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
De laatste paar dagen merk ik dat zo vlak na het wegrijden de motor ontkoppelt als ik niet zo snel rijd. Toerental een 1500 toeren. Ik moet namelijk door het dorp naar het werk en keutel dan over de dorpsweg. Direct gevolg is dan dat de motor bijna wil afslaan.
Waar moet ik dat zelfstandig ontkoppelen in zoeken? Komt dat door het lage toerental of heeft de hydroliekdruk/voorraadbol daar ook invloed op?
Timo
Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.