1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Het Grote Automaattopic
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 27 maart 2010 12:58 PM

Ga beginnen met een opmerking:
Nooit je automaat overvullen !! Je kan beter met te weinig dan te veel rijden


Wel, omdat ik merk dat er toch wel een aantal automaat rijders bij gekomen zijn lijkt het me misschien wel interessant om hier wat ervaringen te posten over de automaten en wat algemeenheden. Dit zodat je dan kan bepalen of je automaat er goed aan toe is of niet. Ik dacht namelijk tot voor kort dat mijn automaat aan zijn laatste kilometers bezig was omdat hij zo lang in 1e blijft hangen. Maar dit is blijkbaar ‘normaal’ voor onze automaten.


Ik zal beginnen Smile

BX 16TZi automaat
- 260K kilometers
- LPG
- automaatnummer : (komt nog).

Schakelervaringen:
Koud: Dan blijft hij wel even in 1e hangen. Vooral als hij in de winter een nacht heeft moeten buiten slapen dan duurt dit lang. Ik kan hem in principe wel naar 2e doen schakelen (en daarna vanzelf verder) als ik hem ver door duw maar uit principe wil ik niet boven de 2500 à 3000 toeren als hij koud is. Als hij nu net naar 2e en hoger is gegaan (dus met nog koude olie maar wél vanzelf, dus zonder doortrekken) en ik moet nadien snel afremmen voor een rode licht dan heb ik het gevoel dat hij wil stilvallen, precies of hij kan niet snel genoeg terugschakelen (te vergelijken met: remmen met een manueel zonder je koppeling in te trappen en dan nét op tijd nog wél die koppeling intrappen). In de zomer schakelt hij trouwens veel sneller naar 2e versnelling.

Warm: Vlotjes, schakelt mooi over, voelbaar maar zonder schok of bijgeluiden. Alleen als ik net snel genoeg rij om in 4e te kunnen en hij schakelt dan gebeurt dit met een schok. Trek ik vlotjes door dan is dit te verwaarlozen. Zelf met KickDown schakelt hij vlot, uiteraard wel voelbaarder dan anders Smile

Geschiedenis: Toen ik de auto pas had schakelde hij erg slecht. Voelbaar met een schok, zelfs als hij warm was, piepte bij het schakelen enzovoort. Bij de eerste ATF verversing (die ik spijtig genoeg toch nog te lang heb uitgesteld… had er schrik voor) kwam er zwarte, stroperige en enorm stinkende olie uit. Moest hem een paar keer verversen voor de olie rood werd. Bij elke verversing voelde je hem vlotter schakelen (was écht merkbaar…). Denk dat ik tot nu toe een kleine 10 keer ververst heb op anderhalf jaar.

Onderhoudsplan: ik ben van plan om hem elk jaar 2 keer te verversen. 1 keer in de lente (als het weer wat warmer wordt) en 1 keer na de zomer (vlak voor de keuring ofzo). In de winter niet omdat het in de winter te koud is om zo’n dingen te doen ( Wink ). Momenteel zweet de automaat wel wat (alhoewel het aan het minderen is precies) dus ik moet er af en toe wel wat bij gooien.

Ben wel van plan een automaat op reserve te hebben liggen. Daarom mijn vraag, zijn alle automaten onderling uitwisselbaar?

Voor de rest: soigneer je automaat wat, een revisie kost om en bij de 1500,- euro (exc in- en uitbouw).

Verversing: je hebt aan je automaat 2 aftappluggen. 1 aan de carter en 1 bij de rechter aandrijfas.
1) men neemt een imbus maat 6 (toch?) (de eerste keer zeker en vast een goede imbus gebruiken, want ze kunnen goed vastzitten, ik kreeg ze met een wit-product imbus niet los… draaide mijn imbus gewoon kapot).
2) auto op een oprijbrugje of stands zetten
3) de automaat zit aan de linkerkant (staat ZF met nog wat nummertjes op).
4) 1 aftapplug aan het carter en 1 waar de rechteraandrijfas uit de automaat komt
5) losvijzen en ATF opvangen (is een 2.5L en stroomt er snel uit, dus neem een groot genoeg bakje). Als hij uitgedrupt is de 2 pluggen weer vastvijzen
6) via de peilstof van de automaat een goede 2liter ATF (Dexron 2D) bijvullen.
7) auto (rustig !!  er zit namelijk te weinig olie in je automaat) warm rijden en dan peilen. Waarschijnlijk moet je nog wat bijvullen

Voila, het warm rijden neemt nog het meeste tijd van allemaal in beslag Wink Zal proberen wat foto’s te maken bij de volgende verversing zodat ik ze er kan bij plaatsen.

Groetjes,
Pieter en zijn BX

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 27 maart 2010 01:29 PM
  [ # 1 ]

Ha je bent me net voor! Dat scheelt, hoef ik de OP niet meer te maken

Even over mijn automaat: type GZ14, origineel uit een TZD uit 1990. Schakelt bij 41 naar 3, bij 61 naar 4 (Digit snelheidsmeter). Bij halfgas optrekken bij overschakelen naar 4 een korte, lage piep en laagfrequente trilling. Voor de rest geen problemen, schakelt prima. ATF gevuld in maart 2009, sindsdien 11500 gereden.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 27 maart 2010 02:04 PM
  [ # 2 ]

De meeste mensen met een automaat hier hebben ‘m al via de mail van me gekregen maar ik zoek iemand die dat ding online wil zetten voor iedereen hier: het werkplaatsboek voor de ZF 4HP14 in de BX, in het engels. Na lang zoeken heb ik dat ding een keer gevonden op een australisch (!) forum.

Heb je ‘m niet en wil je ‘m voor ons allen online plaatsen, drop me a PM Smile

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Gooi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007

- Xantia 2.0 HDI break 90+
Gepost: 28 maart 2010 12:16 PM
  [ # 3 ]

Kennen jullie die stadsbussen met zo’n heel vlakke bodem en de motor (op LPG) linksachter in de hoek? Dat zijn Volvo’s volgens mij en ze hebben ook automatische transmissie. Mijn automaat klinkt ongeveer zo.  Dus met een lichte zoem/fluit toon, vooral in de 1 en de 2. De overige versnellingen kan ik niet horen waarschijnlijk, vanwege rijgeluiden.

Ik ga eens (als de distributieriem en de ATF zijn vervangen) heel goed opletten wat ie doet Wink

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 28 maart 2010 04:15 PM
  [ # 4 ]

mijn bx 1.6 Automaat met een Kwaak: (slippende rembanden?)

http://www.youtube.com/watch?v=yRy8wJqnpUA

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 28 maart 2010 04:59 PM
  [ # 5 ]

Mijne had dat (als ik het goed hoor) ook, en na het (een aantal keer) vervangen van de ATF was dat geluid weg. Dus het proberen waard Wink

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 29 maart 2010 02:11 PM
  [ # 6 ]
Gooi schreef:

Kennen jullie die stadsbussen met zo’n heel vlakke bodem en de motor (op LPG) linksachter in de hoek? Dat zijn Volvo’s volgens mij en ze hebben ook automatische transmissie. Mijn automaat klinkt ongeveer zo.  Dus met een lichte zoem/fluit toon, vooral in de 1 en de 2. De overige versnellingen kan ik niet horen waarschijnlijk, vanwege rijgeluiden.

Ik ga eens (als de distributieriem en de ATF zijn vervangen) heel goed opletten wat ie doet Wink

Fluiten doen ze allemaal.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 29 maart 2010 02:13 PM
  [ # 7 ]
MaartenH schreef:

mijn bx 1.6 Automaat met een Kwaak: (slippende rembanden?)

http://www.youtube.com/watch?v=yRy8wJqnpUA

Ik heb al 10 maanden geleden gereageerd op dat filmpje dat ik geen eend hoor, en ik hoor nog steeds geen kwaak.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 26 mei 2010 01:46 PM
  [ # 8 ]

Eens even checken… ik kwam net terug (van mijn jacht op sleutel 32) en zag dat er iemand voor mijn BXje aan het parkeren was. Even blijven kijken en jaja, ze zat er tegen angry . Even die dame gaan duidleijk maken dat ze wel wat voorzichtiger mag zijn !!

Maar nu bedacht ik me net, die schok wordt toch compleet op de automaat overgedragen? Dus de vraag is het niet beter je handrem op te trekken als je parkeert om zo’n dingen te voorkomen?

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 26 mei 2010 02:06 PM
  [ # 9 ]
MaartenH schreef:

mijn bx 1.6 Automaat met een Kwaak: (slippende rembanden?)

http://www.youtube.com/watch?v=yRy8wJqnpUA

Sinds een paar weken heb ik precies hetzelfde geluid als de bak schakelt van 2e naar 3e versnelling. Wat is hier van de oorzaak (en oplossing)?

Ohja, als iemand een werkplaats handboek heeft van de automaat dan hou ik me erg aanbevolen…;)

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 26 mei 2010 02:11 PM
  [ # 10 ]

Begin eens (zoals in de eerste post te lezen is) met nieuwe olie én het op peil brengen. Dat was bij mij de oplossing.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 26 mei 2010 02:36 PM
  [ # 11 ]

Hulde! Goed idee dit topic.

Mijn automaat:
- BX 16TRD automaat (doh) uit 1988. 
- 168K kilometers
- Diesel

Auto schakelt soepel, maar transmissie olie moet nodig vervangen worden.
Proefmonster gaf een verbrande geur aan de olie, dus een aantal keer spoelen lijkt me goed. Staat op de planning, gehele bx is de laatste weken zo ongeveer gereviseerd Wink.

Zitten er in die automaat ook nog filters en pakkingen die je moet vervangen? Of is paar keer olie verversen afdoende?

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 26 mei 2010 02:38 PM
  [ # 12 ]

Olie is op peil en ziet er nog erg helder uit. Is een kleine 2 jaar geleden voor het laatst vervangen. Hoe vaak moet dit eigenlijk? Zou het met een keer vervangen weggaan?

Wat is de levensduur van de bak in de bx bij normaal gebruik? Die van mij (gti) heeft nu bijna 190000 km gedraaid.

Interressant onderwerp voor een topic trouwens!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 26 mei 2010 04:04 PM
  [ # 13 ]
Allochteun schreef:

Hulde! Goed idee dit topic.

Mijn automaat:
- BX 16TRD automaat (doh) uit 1988. 
- 168K kilometers
- Diesel

Auto schakelt soepel, maar transmissie olie moet nodig vervangen worden.
Proefmonster gaf een verbrande geur aan de olie, dus een aantal keer spoelen lijkt me goed. Staat op de planning, gehele bx is de laatste weken zo ongeveer gereviseerd Wink.

Zitten er in die automaat ook nog filters en pakkingen die je moet vervangen? Of is paar keer olie verversen afdoende?

Eerst een paar keer verversen. Ik heb wel van iemand begrepen dat, wil je het echt goed doen, je eigenlijk eens de bak zou moeten demonteren en dan de koppelomvormer leeg kiepen. Maar da’s nogal een eh, klusje Laughing

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 26 mei 2010 04:17 PM
  [ # 14 ]

En om het écht goed te doen zouden de filters ook proper gemaakt moeten worden. Maar ik hou het ook maar bij gewoon geregeld verversen.

Als er zwarte olie uitkomt: verversen, wat rijden, verversen, wat rijden, verversen, wat rijden tot de olie dezelfde kleur begint te krijgen als degene die je er in giet Wink

Je voelt de automaat ook echt beter gaan schakelen per keer dat hij schakelt. Verschil is ENORM.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 27 mei 2010 01:43 PM
  [ # 15 ]

Wil ik gaan vandaag gaan doen.

Heb net de LHM vervangen, al dan niet noodgedwongen.. Ontluchtingsnippel linksachter had het begeven, maar dat is weer gefixed met een nieuwe. Oude was zo verweerd op de schroefdraad dat het niet meer afsloot na een poosje terug de remmen te hebben vervangen. (Yes, er zijn dus wél dingen die ik zonder hulp kan Wink)

Waar ik mee zit. Ik wil de auto voor op bokken zetten, voor wat meer ruimte. Brug heb ik komende tijd niet beschikbaar helaas. Loopt de automaat gewoon goed leeg als ie wat achterover gekanteld staat? Of moet ik de auto eerst laten zakken met de pluggen eruit?

En na lang zoeken trouwens ontdekt wat je in godsnaam bedoelde met losvijzen… Gekke Belgen Wink

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook