de radiateur is gedemonteerd, met dank voor de verwijzing naar de foto’s
hierna het motorblok gespoeld met caustic soda.
zowel onder in het vat als boevenin ontstond een laagje van enkele mm’s bruine drab, niet echt veel
hierna de waterpomp gedemonteerd,alles in orde
nieuwe thermostaat gemonteerd
radiateur had inmiddels een nacht gevuld gelegen met schoonmaakazijn.
hier is echter geen vuiligheid uitgekomen, water stroomt er snel doorheen
na montage eerst maar eens gevuld met water, starten na ca. 30 seconden begon het lampje temperatuur + STOP alweer te branden, motor voelde nog koud.
motor laten draaien, alles ontlucht (kachel aansluitingen losgemaakt) motor nog enige tijd laten draaien, er ontstaat geen druk in het reservoir, radiateurdop is eenvoudig te openen.
toen maar een stukje wezen rijden, geen probleem, geen extreme hitte onder motorkap waar te nemen.
ik wil nu de voeler welke het lampje in het dashbord schakeld vervangen. naast de waterpomp heb ik een sensor zien zitten. is dit degene welke dasbord bedient of is deze van de injectie?
indien deze niet van het dashbord is waar moet ik de goede voeler zoeken?
het betreft een 23IE uit 1973
23ie






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Die is idd van de injecte. Die voor het dashboard zit in je blok.
EDIT: Oh nee, dat is bij een 21ie. Die in je waterpomphuis is idd voor je dash
Volg je hart, gebruik je hoofd.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is niet helemaal correct. Bij een 23 injectie kan de sensor voor het dashbordlampje of in het waterpomphuis zitten of in het verdeelstuk waar de koudestart-luchtschuif tegenaan zit. Hoe dan ook: de sensor voor het “motor te heet lampje” en voor de ( optionele) watertemperatuurmeter zitten nooit in het blok of in de kop bij een injectiemotor van een DS. De sensor voor de injectie zit op de wateruitgang links op de kop, naast de stroomverdeler.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bij een 23ie zit die toch wel altijd daar? Bij een 21ie kan die dacht ik wel op beide plekken zitten, afhankelijk van het bouwjaar. T/m modeljaar ‘71 bij de koudeluchtschuif, daarna in het waterpomphuis.
Volg je hart, gebruik je hoofd.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een 23 ie moet ie volgens het wphb in het waterpomphuis zitten, die sensor voor het lampje. Maar… ik heb al heel wat auto’s gezien waarbij dat dus niet het geval is. Om gek van te worden…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ook hier is dus de theorie weer anders dan de praktijk. Het zal ook eens niet zo zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
voeler zat inderdaad in waterpomphuis, vandaag vervangen, probleem opgelost
23ie





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je weet nu in ieder geval zeker dat alles schoon is!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.