5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
MEP
VitamineC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 02-10-2009

- GS/GSA Special
Gepost: 18 mei 2011 12:34 AM
  [ # 61 ]
Feest Eend schreef:

Aan allle Mep liefhebbers.

Als de zaal klaar is vermeld ik het op het forum.  Het is natuurlijk leuk als er een paar Mep,s aanwezig zullen zijn.
Hoe meer er over bekend is des te beter.  Onze Panhard man is dan ook aanwezig. Hij kan jullie alles vertellen over de motor.

Deze eerste gezamelijke vertoning is met de GSA club. Zij hebben de primeur. Mogelijk dat het pas volgend jaar is of van de winter.


Groeten


Feesteend

Wel erg jammer dat het door gebrek aan aanmeldingen is afgelast…

Hans

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 mei 2011 01:09 AM
  [ # 62 ]

Inderdaad.
Zelf had ik al een ander evenement in de planning staan, anders was ik zeker komen kijken.

Citroen!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 juli 2016 08:30 PM
  [ # 63 ]

Om nog eens een oud topic af te stoffen: hierbij een historische foto van een MEP X2 *), genomen voordat sponsor Total de plaats van BP innam.

*) Edit: dit blijkt zelfs een foto uit 1965 te zijn van Maurice Trintignant die de MEP X1 test.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 13 juli 2016 08:45 AM
  [ # 64 ]

IK heb nog veel meer mooie foto’s van de MEP’s ook de bedrijfshal

waar ze werden gemaakt in Albi.

Er zijn er bijna honderd met Panhard motor en bijna honderd met GS motor gemaakt.

De 23e Juli zal ik ze weer bezoeken op het circuit du Bourbonnais.

Ik ga effe langs op weg naar huis voor het ICCCR.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 02 september 2016 11:02 PM
  [ # 65 ]

De D.B Monomill uit 1954 geldt als de voorloper van de MEP X2: een eenzits racewagen met Panhard-motor, waaromheen de allereerste merkpromotieklasse georganiseerd is. Het hele verhaal van D.B en de daaruit voortgekomen merken René Bonnet en CD staat in het topic D.B, René Bonnet en CD. Zeer binnenkort volgt een soortgelijk artikel over MEP!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 05 september 2016 04:56 PM
  [ # 66 ]

Terug naar MEP: een leuk filmpje over de MEP X2. Tot en met 0:48 komen er enkele foto’s langs en van 0:49 tot en met 1:21 wordt voorafgaand aan de GP van Albi 1969 een ronde van de Formule bleue geracet.

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 05 september 2016 04:58 PM
  [ # 67 ]

Iets langer: het Circuit des Remparts van Angoulême 2010.

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 05 september 2016 04:59 PM
  [ # 68 ]

MEP’s op CitroRacing Historique 2015.

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 06 september 2016 02:50 PM
  [ # 69 ]

Het voorpagina-artikel over MEP is bijna af. Foto’s zijn er ook al behoorlijk veel. Maurice Pezous opende na de oorlog in Albi een vakgarage en kreeg kort daarna het dealerschap van Fargo-Chrysler. Dat van Citroën kwam pas in 1957.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 08 september 2016 10:42 AM
  [ # 70 ]

De MEP X2 werd voorafgegaan door de MEP X1 uit 1965, een unicaat.

MEP X1, ontwerptekening, gedateerd 1964


MEP X1, cockpit


MEP X1, zijaanzicht

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 09 september 2016 04:11 PM
  [ # 71 ]

van de voorpagina

MEP, de blauwe armada

Elke Citroën-liefhebber kent de MEP: dat is zo’n klein, blauw racewagentje. Maar ken je het verschil tussen een MEP X2 en een MEP X27? En heb je weleens van de missing link X7 gehoord? Wat blijkt: MEP heeft ook nog een GT gebouwd! Maak kennis met Maurice Emile Pezous, de man en zijn auto’s.

1914-1990 Maurice Emile Pezous
De belangrijkste feiten over Maurice Emile Pezous staan in een portret op de site van het Panhard Racing Team. Afkomstig uit Albi, behaalt hij in Cluny zijn ingenieurstitel. Na de oorlog opent Maurice Pezous in Albi een vakgarage en kort daarop krijgt hij het dealerschap voor Fargo-Chrysler. Van 1957 tot zijn pensioen in 1981 is Maurice Pezous Citroën-dealer. Uit diverse bronnen blijkt niet alleen dat Maurice Pezous terecht trots is op de vloot van auto’s die zijn naam dragen, maar ook dat hij echt meeleeft met de coureurs ervan. In 1990 overlijdt hij aan een hartaanval.

1953-1956 MEP D7/Daphné/170SL (Citroën 1.911 cc, 7 exemplaren)
Het eerste gedocumenteerde autobouwproject van Maurice Pezous betreft een tweezits GT met een stalen koetswerk van zijn stadsgenoot Albert Mazel op een buizenframe, voortbewogen door de motor van de Traction Avant 11 CV. Het duo Pezous-Mazel zoekt lang naar de juiste vorm, zo blijkt uit historische foto’s van verscheidene uitvoeringen.

Ook naar de beste naam wordt gezocht, want in sommige krantenartikelen wordt de GT simpelweg als MEP aangeduid en in andere als MEP D7. Bij de Grand Prix d’Albi 1953 toont Maurice Pezous een vrij grove uitvoering als MEP Daphné aan de pers en het publiek. De naam MEP 170SL moet duidelijk maken dat de GT een behoorlijke topsnelheid kan bereiken. Maurice Pezous voert besprekingen met de directie van Citroën over grootschalige productie in Albi. Daar komt het niet van, wellicht omdat de dagen van de Traction Avant al geteld zijn. Het enige bewaard gebleven exemplaar heeft zijn eigen website: MEP-Daphne.fr.

1965 MEP X1 (Citroën 602 cc, 1 exemplaar)
Nog meer dan de sportcoupé geldt de racewagen als Maurice Pezous’ passie. Meerdere teams richten tijdens de Grand Prix d’Albi in de garage van Pezous hun basiskamp in. Het idee om een racewagen in een beginnersklasse te bouwen, moet hem al langer beziggehouden hebben. Om het betaalbaar te houden, worden zo veel mogelijk standaardonderdelen gebruikt. De carrosserie is opnieuw van Albert Mazel. Meerdere coureurs wordt gevraagd de X1 te testen. Over de wegligging zijn ze lovend, maar de 25 PK van het Ami-motortje ervaren ze als te weinig.

1966-1969 MEP X2 (Panhard 848 cc, 80 exemplaren)
Er zijn slechts weinig aanpassingen aan de X1 nodig om daar de luchtgekoelde 848 cc tweecilinder van Panhard in te hangen. Die wordt opnieuw gekoppeld aan de versnellingsbak van de Ami 6 en ook de besturing blijft die van de Ami 6. Met zijn 60 PK bereikt de 360 kg lichte X2 190 km/h. Het Locmé-Team, une bande de copains mordus de la MEP, vertelt hoe rond de X2 het kampioenschap van de Formule bleue ontstaat. Maurice Trintignant opent met een MEP X2 de 24 uur van Le Mans 1966. Ook op de Citroën-stand aldaar krijgt de X2 veel lof. Zo lukt het Maurice Pezous om Citroën en BP te overtuigen van een promotieklasse. Citroën geeft opdracht voor de bouw van een serie van dertig. De feestelijke overdracht van de eerste twintig exemplaren aan de Fédération Nationale des Clubs Automobiles is op 15 maart 1967 op het place de la Concorde in Parijs. Die worden vervolgens aan jonge coureurs ter beschikking gesteld.

Op 24 september 1967 rijden zij in Albi hun eerste wedstrijd en ook in 1968 vinden diverse races plaats. Vanaf het seizoen 1969 is er sprake van een formeel kampioenschap. Nog eens 50 MEP’s X2 komen beschikbaar. Dankzij Citroën en de nieuwe sponsor Total bedraagt de aanschafprijs slechts FRF 8.000, wat volgens sommige bronnen overeenkomt met de helft en volgens andere met een derde van de kostprijs. Citroën, Total en Michelin zorgen ook voor een goed gevulde prijzenpot.

1968 MEP X7 (NSU 1.177 cc, 2 exemplaren)
Hoewel de X2 duidelijk sneller is dan de X1, is een racewagen nooit snel genoeg. Wanneer Maurice Pezous over het gezamenlijke Wankel-motorenproject van Citroën en NSU leest, meent hij ook in Neckarsulm boodschappen te kunnen gaan doen. Er ontstaan twee MEP’s X7 met motoren van de NSU 1200 TT, die na tuning 95 PK leveren. De samenwerking tussen Citroën en NSU gaat echter niet zo ver dat Citroën zijn naam aan de MEP X7 wil verbinden en dus sterft deze een vroege dood. Het Panhard Racing Team heeft een mooi bouwverslag van een replica.

1971-1973 MEP X27 (Citroën 1.015 cc, 101 exemplaren)
In 1971 mondt de gecombineerde ervaring met de X2 en de X7 uit in de X27. De motor van de Citroën GS is weliswaar groter en zwaarder en vereist daarom enkele aanpassingen aan het chassis en de wielophanging, maar zijn 78 PK geven de 392 kg wegende X27 een topsnelheid van 210 km/h. In 1971 wordt de X27 getest en aan het begin van het seizoen 1972 lost hij de X2 af in de Formule bleue. Mede onder invloed van de oliecrisis wordt 1975 het laatste jaar van dat kampioenschap. Toch is de MEP, vooral de MEP X27, nog altijd populair. Hij kan bij vele historische races, waaronder CitroRacing Historique, bewonderd worden. Mepistes van toen en van nu wisselen informatie uit op autodiva.fr.

tekst: RensKorevaar, foto’s: archief .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 09 september 2016 04:14 PM
  [ # 72 ]

MEP, historische foto’s

Bij de voorbereiding van het bovenstaande artikel heb ik veel meer foto’s gevonden dan er op de voorpagina passen. Hier volgen er nog een paar.

Albi, Grand Prix 1953, MEP Daphné


Van MEP-Daphne.fr, het enige overgebleven exemplaar van 7 MEP’s D7/Daphné/170SL


1966 MEP X2, testrit door Jo Schlesser


1968 MEP X7


1969 MEP X2, productie tweede serie


1970 MEP’s X2 rondom Citroën SM tijdens opening Circuit Paul Ricard


1970 Autodrome Linas-Montlhéry, MEP’s X2 Formule bleue


1971 MEP X27, presentatie chassis (naast een MEP X2)


2013 Albi, 60 jaar MEP

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 09 september 2016 04:47 PM
  [ # 73 ]

De prototypes van de MEP D7/Daphné/SL170 getuigen niet alleen van een zoektocht naar de beste vorm voor een seriemodel, maar waren ook een mogelijkheid om veeleisende klanten iets unieks te bieden. Er is een foto bewaard gebleven van een cabriolet met hardtop.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rene de Boer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 02-11-2008

Gepost: 09 september 2016 08:49 PM
  [ # 74 ]

Weer een heerlijk verhaal. Ook MEP’s zijn een hobby van me, goed om te lezen! En mooie foto’s ook, waarvoor dank!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 september 2016 02:37 PM
  [ # 75 ]

Bedankt voor het compliment!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook