1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Pasvorm reparatiedorpels
Gepost: 18 april 2010 01:07 PM

De lange zoute winter heeft zijn tol geëist en ik moet gaan lassen aan de rechter dorpel van m’n CX.
Dit is niet de eerste keer en het lijkt mij nu best dat ik ineens een nieuwe dorpel steek.

Nu is mijn vraag: het zit het met de pasvorm van de reparatie dorpels,is daar verschil in,zo ja wie levert de beste?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 18 april 2010 01:52 PM
  [ # 1 ]

Reparatiedorpels zijn in 99% van alle gevallen zgn. overzetdorpels.
Dat wil zoveel zeggen als dat de roest en scheizigheit gewoon blijft zitten en dat het profiel eroverheen wordt gezet en vastgelast (prop- of kettinglasjes).
Je kunt natuurlijk raden wat er dán gebeurt; de rottigheid gaat gewoon door en vaak nog sneller ook (want slechte ventilatie, vocht blijft zitten.
Ik werk dan ook liever wat rigoreuzer: gewoon uitslijpen en nieuw plaatwerk inlassen.
Daarna primen en lakken/ beschermen en de kokers goed volblaffen met een beschermer.
Dan hou je veel langer plezier van je wagen..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Gepost: 18 april 2010 02:09 PM
  [ # 2 ]

Het is bij mij niet de bedoeling dat de dorpel over de oude gezet word, zo werk ik niet!
Mijn werkwijze is altijd al geweest, de rommel eruit en nieuw opmaat gemaakt plaatwerk erin lassen en dan geen “half en half lasjes” maar volledig rondom en doorgelast.

Bij deze reparatie ben ik van plan om de oude dorpel eraf te halen en een volledig nieuwe in de plaats te zetten/lassen.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 18 april 2010 02:55 PM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
Gepost: 18 april 2010 03:04 PM
  [ # 4 ]

Ja is inderdaad goed te doen echter weegt volgens hun de linkse 25 kg en de rechtse 31.60kg wat aan verzendkosten +/-50euro voor 1 gaat kosten Shocked

Heb even gemaild of dit klopt…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 18 april 2010 09:44 PM
  [ # 5 ]

Maar ze staan meestal op Citromobile. Als je bestelt en erbij vermeldt dat je in Utrecht afhaalt, dan heb je geen verzendkosten!

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 20 april 2010 11:01 AM
  [ # 6 ]
trxke schreef:

Het is bij mij niet de bedoeling dat de dorpel over de oude gezet word, zo werk ik niet!
Mijn werkwijze is altijd al geweest, de rommel eruit en nieuw opmaat gemaakt plaatwerk erin lassen en dan geen “half en half lasjes” maar volledig rondom en doorgelast.

Bij deze reparatie ben ik van plan om de oude dorpel eraf te halen en een volledig nieuwe in de plaats te zetten/lassen.

Onderste rand en bovenste rand bij de deurrubbers zit gepuntlast alleen bij de deurstijlen moet je het doorlassen.

En inderdaad altijd de oude rommel verwijderen

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2401
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 20 april 2010 12:52 PM
  [ # 7 ]

Pasvorm is redelijk, maar niet geheel ideaal. Er zitten aan de bovenzijde enkele kepen in bij de sterk gebogen delen.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Gepost: 20 april 2010 01:57 PM
  [ # 8 ]

De dorpels zijn al besteld sinds gisteren maar niet bij CX-Basis, die hadden nog niet geantwoord tot zojuist.
De totaalkost incl. verzending is overdreven en ik ben niet van plan te wachten tot Citromobile, het moet sneller gaan tongue wink

Daan zoals jij beschrijft was ik het van in den beginne al van plan , toch bedankt voor de bevestiging wat betreft de werkwijze!

Evan jou antwoord bevestigt mijn vermoeden wat betreft de pasvorm en de gebogendelen.
Weet jij trouwens of er verschillende fabrikanten zijn die deze dorpels maken of is dit slechts 1 ?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2401
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 20 april 2010 02:48 PM
  [ # 9 ]

De dorpels bij de verschillende leveranciers die ik tot nu toe gezien heb lijken wel heel veel op elkaar. Ik neig ernaar te denken dat ze allemaal uit dezelfde pers komen.
Zo groot is de markt ook niet, dus ik denk ook niet dat het lonend is voor meerdere bedrijven om die overzetdorpels te maken.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 20 april 2010 11:06 PM
  [ # 10 ]
trxke schreef:

Evan jou antwoord bevestigt mijn vermoeden wat betreft de pasvorm en de gebogendelen.
Weet jij trouwens of er verschillende fabrikanten zijn die deze dorpels maken of is dit slechts 1 ?

Ten tijde dat ik mijn GTI TURBO 2 kocht in 2002 heb ik mij ooit laten vertellen door de verkoper dat er welgeteld een fabrikant in Polen is en was die reparatie plaatdelen voor zowel de DS als de CX maakte.
(verkoper importeerd nu al weer jarenlang citroen van een hogere prijsklasse maar dat even terzijde)

Ik heb destijds wel een naam en adres gekregen maar helaas door de jaren heen kwijtgeraakt snik.

Wat is trouwens de de staat van de binnendorpels??moet daar ook nog een hoop aan gebeuren of is daar nog geen zicht op

Profiel  
 
Gepost: 21 april 2010 01:51 PM
  [ # 11 ]

Na wat googelen vond ik tot hiertoe 1 fabrikant:

http://www.warny.com/data/pieces.php?p_id=59&p_trade=10

Ben benieuwd welke mij gaan geleverd worden.

De dorpels zijn onder en in de wagen prima, daar moet niets aan gebeuren.
Het is dus enkel de buitenplaat waarover de kunststof dorpels zitten.
Hier had ik een jaar of 5 geleden al enkele stukken uitgeslepen en ingelast en dit is nog prima, maar er zijn nu terug enkele plekken bijgekomen.
Daarom wil ik nu de gehele dorpelplaat losboren/slijpen en een nieuwe inlassen,en dan weer goed injecteren met RX of ML zodat ik weer 10 jaar gerust ben.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2401
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 21 april 2010 02:47 PM
  [ # 12 ]

In mijn ervaring kan, als de buitendorpel niet fris meer is, ook de boedem van de koker die IN de dorpel loopt behoorlijk slecht zijn. Maar dat zul je vanzelf wel zien.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 21 april 2010 03:55 PM
  [ # 13 ]

Dat is mijn ervaring ook,de onderste rand waar de binnendorpel,tussenschotje en buitendorpel gepuntlast zitten is vaak aangetast door de roest,maar dit zie je vanzelf als de buitendorpel er van af is.

Succes met je project

Profiel  
 
Sigmund
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 09-01-2006

Gepost: 16 maart 2015 11:31 AM
  [ # 14 ]

Trxke ,

Waar heb je die dorpels besteld ? Bij die warny ? (post is al wat oud en link werkt niet Smile )

Is dit de juiste dorpel ?


http://www.mijnautoonderdelen.nl/dorpel-van-wezel-0923103.html

Ik zou het op dezelfde manier willen doen , oude dorpel eraf en vervangdorpel erop.

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 16 maart 2015 12:53 PM
  [ # 15 ]

In de LCER 110, 111 en met name 112 heb ik hier een hele verhandeling over geschreven. Ik heb hier de dorpel op mijn wagen op ongeveer de helft overlangs doorgeslepen en heb hier zo’n overzet dorpel, ook overlangs doorgeslepen, weer aan elkander gelast. Je moet wel de dorpel overlangs geheel doorlassen wil je in de toekomst geen last willen krijgen met scheuren in het lak/coating. Uiteraard de binnenkant voorzien van de nodige beschermingsmiddelen. Ik heb dit jaren geleden gedaan en alles is nog tip-top.

Succes met de operatie, dit is goed uitvoerbaar als je genoeg ruimte hebt. Extra aandacht aan de dorpel einden besteden.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook