Binnen jaar na motorwissel; compressieverlies!
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 19 april 2010 12:04 PM

Het zit niet mee, ik had al vermoedens dat cil.2 niet mee deed met de andere 3, maar na meting heb ik zekerheid. De ontsteking kon het niet zijn; als ik de 2e bougiekabel bij de verdeler lostrok (au!  Shocked ) liep de motor even slecht als met de kabel erop, de vonk sloeg zelfs over naar de kabel over 3 cm!
Bougies er uit gehaald, allemaal even lichtbruin. toen de compressiemeter er op: 1: tot12 bar, 2: 2bar!, 3: 11 bar, 4: 11 bar.
Na wat olie op de 2e cil. te hebben laten lopen, nog steeds 2 bar, je hoort ook duidelijk gesis bij een van de (uitlaat?) kleppen.
Ik had op de beurs in Reims al een mooie kop gekocht, die zal ik nu helemaal reviseren/prepareren en daarna omwisselen voor de huidige. Dan hoeft de DS maar een dag stil te staan.

Ik kan trouwens gewoon 120/130 km/h rijden met wel wat meer trillingen maar niet met gas helemaal in of moeizame acceleratie. Ik heb van diverse personen begrepen dat je op 3 cilinders niet boven de 100 kan rijden zonder gas-op-de-plank en moeizame acceleratie?
Alleen bij stationair lopen heb ik last ven de onbalans/trillingen en een ‘doeb-doeb’ / ‘boot’-geluid bij de uitlaat.

Weet iemand waar ik de natrium/sodium uitleetkleppen nog kan krijgen? Citropieces en Retrostock hebben ze op internet te koop staan, maar ik wacht nog op bevestiging.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 april 2010 01:25 PM
  [ # 1 ]

Ik heb met mijn 21ie wel eens gehad dat 1 injector niet mee deed (stekker los), en dat merk je meteen in motorvermogen. Ik kwam nog wel boven de honderd, maar heel moeizaam.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 19 april 2010 02:12 PM
  [ # 2 ]

Ik weet bijna zeker dat het een verbrande klep is, dus uit elkaar die handel.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 19 april 2010 03:13 PM
  [ # 3 ]
Brian schreef:

Ik heb met mijn 21ie wel eens gehad dat 1 injector niet mee deed (stekker los), en dat merk je meteen in motorvermogen. Ik kwam nog wel boven de honderd, maar heel moeizaam.

2 bar compressie geeft iets anders aan, zou ik denken….

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 april 2010 03:17 PM
  [ # 4 ]

Dat weet ik wel, maar ik reageerde alleen maar op de volgende tekst:

camemBert schreef:

Ik heb van diverse personen begrepen dat je op 3 cilinders niet boven de 100 kan rijden zonder gas-op-de-plank en moeizame acceleratie?

Als ik meteen had gequote uit het daaraan voorafgaande bericht was het misschien in één keer duidelijk geweest.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 19 april 2010 10:59 PM
  [ # 5 ]

Duidelijk…

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 april 2010 12:02 AM
  [ # 6 ]

Ik neem aan dat je zeker weet dat de klepspeling goed is.

Succes met de kop revisie

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook