Ik heb een lekkage bij mijn remklauw rechtsvoor. De onderste leiding aansluiting lekt een beetje, hij is op zich goed aangedraaid (durf niet verder te draaien; vast is vast toch?).
Hoe zou ik dit kunnen verhelpen? Wat hoort er allemaal bij/aan zo’n aansluiting te zitten van de remleiding? Zou het met het vervangen van een rubber te verhelpen zijn?
BX16V 1989
DSpecial 1972












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je draait em inderdaad aan tot ie vast zit. met een leidingsleutel!!
In jouw geval zou ik het rubbertje vervangen en goed kijken of je leiding niet gescheurd is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Let op! Dit kan een valkuil zijn. Als er in het verleden iemand deze leiding er te gehaast ingesleuteld heeft (bij het vervangen van de koppeling of demontage bak draai je deze aansluiting los) kan de schroefdraad beschadigd zijn, ga dus voorzichtig te werk! (Schroefdraad wartel = M9, spoed 1,25).
Om de draad uit te proberen kun je ergens anders een bout (sleutelwijdte 14, M9 keer 1,25) uitdraaien, bijvoorbeeld uit de bevestiging dwarstraverse, en deze met de hand er in draaien. Natuurlijk wel kijken of deze bout zuiver en schoon is)
Ik ga het eens checken, er zit dus maar een rubbertje, die om de leiding zit? Er zit verder geen rubber ringetje ofzo in de remklauw?
BX16V 1989
DSpecial 1972
-=niekos=- schreef:er zit dus maar een rubbertje, die om de leiding zit?
ja en hoort zo gemonteerd te zitten
Ik ga eens kijken of het zo zit, is de laagste stand van het systeem genoeg of moet ik nog echt drukloos maken?
BX16V 1989
DSpecial 1972





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
-=niekos=- schreef:....hij is op zich goed aangedraaid (durf niet verder te draaien; vast is vast toch?)....
Let op: “vast=vast” is véél te vast. De afdichting wordt bereikt door het uitzetten van het rubber op het bolletje in de leiding. Als je vaster draait dan voorgeschreven draai je het rubber kapot.
Bij het monteren is het lastig om de leiding precies te centreren: het uiteinde is ietsje smaller en moet ín het huis vallen, niet er tegenaan. Eventueel beugeltjes van de leiding losmaken om meer bewegingsvrijheid te maken, en controleren of de rubbers in de beugels nog goed zijn: door trillen gaat de leiding daar anders stuk.
Verder staat er alleen druk op de leiding als je remt.
Niet vergeten te ontluchten!
Welk rubbertje moet er precies in zitten?
Ik zie ene heleboel soorten staan, bijv hier: http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=85
Is dit iets wat een brezan bijvoorbeeld ook verkoopt?
BX16V 1989
DSpecial 1972






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Je hebt deze nodig.
http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=85&returnId=85&itemId=739
Denk niet dat de Brezan ze heeft maar je kunt altijd vragen.
Dank je, ik heb een aantal besteld nu (samen met wat ander spul), de oude zag er niet helemaal fris meer uit. Bovendien liet ik hem vallen en ligt nu ergens onder de bak
Is het bij het monteren de bedoeling dat het rubber al over de verdikking heen zit? Of doe je hem juist net ervoor en draai je hem dan vast? En vast is dan dus niet heel erg vast, wel lastig in te schatten, hoever moet de wartel er ongeveer in?
BX16V 1989
DSpecial 1972






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Ben er wel even vanuit gegaan dat je wagen LHM heeft en geen LHS. Verdikking is om rubbertje tegen te houden, dus niet er over heen.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ehhhh…. Niekos? Heb jij wel eens het werkplaatshandboek van jouw Ds gelezen? Heb je dat boek wel? Daar staat dit namelijk allemaal in, met een tekening
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, ik heb de werkplaatshandboeken, maar ik vind de foto’s daarin erg onduidelijk. En de beschrijvingen ook, vandaar mijn vragen.
BX16V 1989
DSpecial 1972
jeroentje schreef:Ben er wel even vanuit gegaan dat je wagen LHM heeft en geen LHS. Verdikking is om rubbertje tegen te houden, dus niet er over heen.
Inderdaad, ik heb een LHM wagen (DSpecial 1972). Thanks!
BX16V 1989
DSpecial 1972
vlietmansje schreef:-=niekos=- schreef:....hij is op zich goed aangedraaid (durf niet verder te draaien; vast is vast toch?)....
Let op: “vast=vast” is véél te vast. De afdichting wordt bereikt door het uitzetten van het rubber op het bolletje in de leiding. Als je vaster draait dan voorgeschreven draai je het rubber kapot.
Bij het monteren is het lastig om de leiding precies te centreren: het uiteinde is ietsje smaller en moet ín het huis vallen, niet er tegenaan. Eventueel beugeltjes van de leiding losmaken om meer bewegingsvrijheid te maken, en controleren of de rubbers in de beugels nog goed zijn: door trillen gaat de leiding daar anders stuk.
Verder staat er alleen druk op de leiding als je remt.
Niet vergeten te ontluchten!
Ik kon niet wachten en heb vanavond bij het magazijn wat rubbertjes gehaald. Ik heb het conform beschrijving hierboven zo goed als ik kon weer voorzichtig aangedraaid en steeds geprobeerd met wat remmen of de leiding nog lekte.
Helaas blijft de lekkage, tussen de wartel en de leiding komt nog steeds een beetje LHM (het spijpelt zeg maar). Het is niet dat het eruit spuit als je remt, maar je ziet het langzaam beetje groen worden tussen leiding en wartel.
Kan het ook aan de wartel of leiding liggen? Of is het gewoon een kwestie van blijven proberen?
Of is er nog een trucje ofzo om dit soort mini lekkage te stoppen?
BX16V 1989
DSpecial 1972




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
2 jaar geleden heb ik ook zoiets dergelijks mee gemaakt. Het bleek een scheurtje in de klauw te zijn. Deze begon bij het schroefdraad. Ik heb de klauw nog liggen. Zal er vandaag even een foto van maken. Misschien bij jouw ook het geval. Het lekken ging heel langzaam en het scheurtje was moeilijk te zien.