Schokken bij 2.000 toeren
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 12 mei 2010 11:54 AM

Allen,

Sinds ongeveer 2 maanden heeft mijn DSuper5 (2100cc, bouwjaar 1974, LPG en 123 ontsteking) last van een schokkend gevoel. De schokken zijn voelbaar tijdens het langzamere rijden (in 1e, 2e en 3e versnelling) en manifesteren zich altijd als de motor ongeveer 2.000 toeren loopt. Grofweg: bij 1.800 komt het, bij 2.200 is het weg. Ht beste te voelen bij filerijden, als je lekker kan doorrijden merk je het bijna niet (maar dus nog steeds wel een beetje, vooral irritant omdat ik weet dat het anders kan en moet). Het is zowel op LPG als op benzine.

Ik heb ooit iets soortgelijks ervaren met optrekken vanaf stilstand, toen was het een gare motorsteun maar die lijken nu in orde te zijn (aldus de garage). De auto heeft vorige week nog een grote beurt gehad waarbij oa. ook bougies en bougiekabels zijn vervangen, dus ik denk dat die uitgesloten kunnen worden.

Hebben jullie suggesties? Merci alvast!

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 12 mei 2010 12:44 PM
  [ # 1 ]

Heb hetzelfde gehad, maar dat was na een beurt waarbij een ander type bougies was gebruikt dan het merk en type dat er altijd ingezeten heeft. Het merk/type dat er altijd inzat was niet meer of heel slecht verkrijgbaar.

De bougies die het schokken/stotteren veroorzaakten zijn toen vrij snel weer vervangen door NGK bougies ( type weet ik zo even niet uit m’n hoofd ). Daarna was het stotteren totaal verdwenen en nooit meer teruggekomen.

Het betreft hier overigens 23 motor, met 123 ignition.

Als je geïntesseerd bent, kan ik wel voor je nakijken of navragen welk type bougies het precies is.

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 12 mei 2010 01:16 PM
  [ # 2 ]

Merci!

Als het inderdaad zo simpel is zou ik heel blij zijn. Is het type bougie voor een 21 (carburateurversie) gelijk aan jouw 23?

Maandag ben ik bij de garage, dan zal ik meteen even vragen of ze er de juiste types NGK in hebben gedaan of dat zij misschien ook bougiecrisis hebben en er de laatste tijd een ander merk in zetten.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 12 mei 2010 02:59 PM
  [ # 3 ]

Of het zo simpel is als bij mij zal nog moeten blijken. Er worden overigens verschillende typen voorgeschreven voor een 21 en een 23 motor.

Zie de voorschriften van NGK zelf:

http://www.ngk.de/index.php?id=3436&pd=3437&t=pkwzuendkerzen&lmf=CITROEN&h=CITROEN&m=DS

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 12 mei 2010 03:06 PM
  [ # 4 ]

NGK:
gas: BP7HS
benzine: BP6HS

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 mei 2010 04:27 PM
  [ # 5 ]

Je hebt andere bougiekabels, misschien lopen ze anders dan de vorige en zijn ze korter: vonkoverslag op carburateur of koelslang?

Kijk eens onder de kap bij draaiende motor in de polder: als het donker is kun je wellicht de vonk zien.

knuffel

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 12 mei 2010 04:33 PM
  [ # 6 ]

Encore merci!

Ik ga die nummers eens roepen en vanavond lekker knetteren in de polder hier!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 mei 2010 06:08 PM
  [ # 7 ]
Marten schreef:

NGK:
gas: BP7HS
benzine: BP6HS

Zie de TIP lijst!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 12 mei 2010 06:18 PM
  [ # 8 ]

De tiplijst heerst!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 mei 2010 06:19 PM
  [ # 9 ]

Klepspeling (laten) controleren ook Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 12 mei 2010 06:30 PM
  [ # 10 ]

Is - als het goed is - bij de grote onderhoudsbeurt twee weken geleden gedaan. Maar het euvel is al langer, en niet ontstaan net na een beurt ofzo. Enfin, morgen de bougies eerst controleren, ik zal er eens één uitdraaien om te kijken welk merk het is (in de veronderstelling dat ze per 4 gewisseld zijn). Anders moet misschien de 123 of de carburateur opnieuw afgesteld worden (als dit bij mijn 2cv zou gebeuren zou ik die twee verdenken…).

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 12 mei 2010 06:58 PM
  [ # 11 ]

Het kan ook nog aan je bobine liggen;
is deze al vervangen?

Ik had een soortgelijk probleem;
alle ontstekingsdelen vervangen behalve de bobine, bleek daar het probleem te zitten…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 12 mei 2010 09:20 PM
  [ # 12 ]

Of distributieketting , als die niet goed gespannen word en klappert kan je motor ook stotteren , dit bij lager toerental.
ook een verkeerde klepspeling kan zoals eerder genoemd een probleem zijn.
En de draden en stekkerverbindingen vanaf het contactslot naar bobine en 123 verdeler heb je die al gecontrolleerd , soms zie je hierbij ook tijdens het stotteren de toerenteller plotseling op en neer slaan.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 12 mei 2010 09:39 PM
  [ # 13 ]

Nee de toerenteller blijft redelijk stabiel, of althans, hij zwabbert niet méér dan dat ‘ie altijd al gedaan heeft. Maar bedankt voor het meedenken. Verdacht in eerste instantie (lees: makkelijk te controleren) zijn nu: bougies, bobine en div. stekkers en kabels. Dat gaat nu eerst uitgezocht worden, daarna gaan we verder en de distributieketting bewaar ik als laatste party piece.

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 12 mei 2010 10:37 PM
  [ # 14 ]

Hallo

Een klapperende distributieketting is heel goed hoorbaar.
En nog beter als je luisterd via een stuk slang die je langs de achterkant van de motor leid.
Het kan wel zo zijn dat je hem niet bij stationair toerental hoord , maar dan rustig het toerental verhogen.
Als ie daadwerkelijk te slap zit hoor je hem duidelijk klapperen.

Dit is bij mij ook het geval al is het maar heel licht, schokken bij 1750 toeren , ontsteking en klepspeling zijn oke.
Alleen heb een klapperende dis ketting (hoorbaar bij ongeveer 800 toeren) en zoals zo veel ds’en die rond rijden ingesleten tuimelaarassen.

Voor de rest is de motor(dx2) perfect in orde.

Maar goed ik ben ook begonnen met het controleren van de ontsteking…...deze in orde gemaakt (zat verkeerde verdeler in) en voorzien van nieuwe contactpunten , bougies en kabels gemonteerd en de aansluitingen en bedrading gecontroleerd.

oh ja voordat iemand zegt je bent de condensator vergeten:D:D , ik heb een transistor unit aan de ontsteking gekoppeld en destijds ook deze uitgewisseld door een nieuw exemplaar dat ik nog had liggen voor een andere auto.
Dit bleek in orde , want de klacht bleef het zelvde.


Gr Bjorn

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook