Totaal aantal Berichten: 230
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Mijn dy3 blok was slecht zoop en lekte olie.
Ik heb naderhand een donor ds gekocht voor de pallas delen en de motor.
Dan denk je : het dx2 blok gaat in de halfautomaat waar de dy3 uit kwam.
Beide blokken zijn verwijderd (3,5 uur werk per blok op mn dooie gemak in mn eentje) .
Dan breek je het dy3 blok af tot het aan de buitenkant kaal is (heb ik vandaag gedaan)
En begin je je af te vragen hoe dat nog heeft kunnen lopen zonder slippende koppeling.
De motor zoop olie en is nu ook wel duidelijk waarom , toen ik de bak er af had draaide ik het vliegwiel zonder veel moeite met een hand rond en hoorde je de zo de de lucht uit de carterventilatieslang komen dus dat noem ik pas weinig compressie en duidelijk waar het probleem zit.
Ook was de koppelingsplaat tot op de klinknagels afgesleten , je ziet wel de sporen in de drukgoep en vliegwiel maar zijn nog niet voelbaar.
Net op tijd geweest dus.
Maar dan ben je nog niet klaar omdat het dx2 blok van een bvm af komt moet het spruitstuk omgebouwd worden en de carburateur verbouwd omdat die van een 2l blok is.
Ook moet et waterpomphuis omgebouwd worden naar het ander blok tbv de ophanging van de centrifugaal regelaar.
verder kan ik de motor en bak steunen vervangen
de leidingen die van de koppelingsregelaar en cenrifugaal regelaar komen want die waren verkloot door de vorige eigenaar.
De koppelingscylinder
diverse rubbers voor de beugeld waar de leidingen mee vast zitten.
Een heel nest pakkingen.
Nieuw toplager
nieuw nokkenaslager
nieuw nokkenaskeerring
nieuwe koppelingsplaat (vliegwiel druklager en drukgroep zijn nog zo goed als nieuw.
nieuwe distributie ketting en spanner.
Dan nog de lekkage bij de overgang onderblok—-> brandstofpomp verhelpen
Voorlopig bouw ik het blok dan in om naderhand de kop te vervangen want het is nu een oud type kop en erg versleten tuimelaar assen.
Ik heb nog een nieuw type kop liggen daar moeten wel nog nieuwe tuimelaar assen in voor de rest is ie al klaar (ooit laten reviseren).
en dan word het een stuk minder geratel onder de motorkap en is eindelijk het lekken en olie zuipen afgelopen:P
Gr Bjorn
.
Goed werk.
Maar waarom bouw je de gereviseerde kop er niet meteen op? Naderhand erop zetten is weer een hoop werk.
De koppeling kun je beter in z’n geheel vervangen dus inclusief drukgroep en -lager. Deze kosten niet heel veel extra en je baalt enorm als je de boel later weer uit elkaar moet trekken, omdat de zo goed als nieuwe uitziende drukgroep of -lager het alsnog begeeft.

Totaal aantal Berichten: 230
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
De kop nu nog niet vervangen is wegens financiele redenen , ben dan toch een paar honderd euro armer.
En de motorwissel zal al ongeveer 400 euro kosten.
De assen zijn niet goedkoop , en zeer waarschijnlijk zullen er ook nieuwe lagerbussen in de tuimelaars moeten.
En omdat dit achteraf nog relatief makkelijk te doen is vergleken met de andere werkzaamheden doe ik dit pas later.
Als de koppakking niet kapot gaat haalt hij hier volgend jaat zeker nog mee , ik ken een aantal ds’en met het zelvde probleem en die lopen na 3 jaar daaglijks gebruik nog steeds.
En de koppelingsplaat (nu 40k mee gereden) gaat gegarandeerd net zo lang mee als de drukgroep enz.
Kan ik makkelijk nog een paar jaar mee vooruit.
En zo veel werk is het nu ook weer niet om dit naderhand nog te vervangen.
40k is niets voor een koppeling , kan makkelijk 2x zo lang mee.
Dan zijn we een jaartje of 8 verder.
Al zou het 4 jaar zijn , boeit dat nu het is een hobby en voor mijn eigen.
Als het voor een klant zou zijn zou ik dit natuurlijk niet adviseren want dan maak je net mee dat het mis gaat.
Gr Bjorn