1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Dak DS gespoten, nu sinasappelhuid, tips gevraagd!
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 17 mei 2010 04:17 PM

Beste mensen,

Nadat mijn DS veel te lang eenzaam in de garage had gestaan en ik op citromobile weer jeukende handen kreeg, heb ik besloten om mijn lelijke dak mooi te maken. Er zat een soort van structuurverf op, dat de vorige eigenaar erop had gesmeerd, waarschijnlijk om spuitkosten te besparen en een vinyl-effect te krijgen. Dat zag er dus niet uit.

Dus ik ben begonnen het dak kaal en glad te maken. Rommel afsteken met plamuurmes, schuren, plamuren, schuren, fijnplamuren, schuren, schuren, schuren (tot aan korrel 1000). Toen in de primer gezet, 3 lagen uit spuitbussen. weer flink schuren en toen afspuiten.

Dat laatste hebben we afgelopen weekend gedaan, met 2K verf, gehaald bij specialist, zwart hoogglans. In degarage had ik alles afgeplakt, ookd e garge zelf. Met compressor gespoten, in 7 dunne lagen. Dat heeft een maat van mij gedaan. Nu is het redelijk mooi geworden, maar niet mooi genoeg. De lak heeft namelijk een sinasappelhuidje!!!! Waarschijnlijk komt dit doordat er per laag te dun is gespoten, waardoor de lak niet goed kon uitvloeien.

Nu zou ik graag tips hebben van ervaren mensen. Wil iemand me adviseren wat nu te doen? ik dacht zelf aan 2 opties:
1) Polijsten: schuren met korrel 1000 nat totaan korrel 2000 nat, dan polijsten met commandant nr.3 of 4 en dan in de was zetten. Maar of dit lukt???
2) Glasschuren en opnieuw spuiten met iets meer verdunde verf en dan iets dikkere laag…

Even wat feiten:
- we hadden 2K lak, 2 delen verf, 1 deel verharder en dan nog 20% verdunner.
- standaard gamma compressor met Metabo spuit, gespoten op 2,5 bar druk
- helaas geen afzuiging, misschien kan ik daar nog wat op verzinnen voor de volgende keer.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 mei 2010 04:54 PM
  [ # 1 ]

Ik zou beginnen met polijsten. Helemaal terug schuren kan altijd nog….

Citroen!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4969
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 mei 2010 06:14 PM
  [ # 2 ]

Als de lak dik genoeg is en dat is ie met zeven lagen, dan zou ik gaan schuren met korrel 2000. Bij de bouwmarkt koop je een Ferm polijstmachine voor geen 60 euro, bij de automaterialenhandel koop je een hardere en een zachte polijstpad (van dat schuimrubber), een passende klittenschijf met M14 draad en een bus grove commandant M4 welke geschikt is voor met de machine polijsten, want die is er.

Als je dan ook nog een flacon G10 koopt van Farécla en het daarmee polijst met water, niet te droog polijsten anders verbrand je de lak, dan zal hij zo strak zijn als een spiegel en als je het dan in de was zet doet het zeer aan je ogen.

Succes en bedenk dat duurdere auto’s allemaal in de fabriek worden gepolijst, want met spuiten krijg je het nooit zo strak.

polijstmachines.Maar polijsten met de hand lukt ook wel, met de machine gaat het een stuk sneller.

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 17 mei 2010 07:46 PM
  [ # 3 ]

Wauw, wat een supertips! Dankjewel, ik ga aan de slag en zal foto’s maken! Bedankt!

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 17 mei 2010 07:58 PM
  [ # 4 ]

De lak heeft namelijk een sinasappelhuidje!!!!

Dit kan ook komen door het gebruik van rubber handschoenen waar siliconen inzitten.
De siliconen geven een effect van ronde plekjes in de lak.
Bovenstaande heb ik een keer meegemaakt.
Als er nog siliconen van de kit in de dakrand aanwezig zijn kan dit ook voorkomen.

succes peter.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4969
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 mei 2010 08:15 PM
  [ # 5 ]

Van siliconen krijg je vulkaantjes en als dat er een paar zijn vul je die gewoon op met een druppeltje lak. De volgende dag neem je een los stanleymesje en voorzichtig maak je dat vlak met de rest van de lak. Met wat polijsten zie je er niets meer van.

Waar de TS het over heeft is een sinaasappelhuidje en dat komt omdat de lak niet uitvloeit. Dat kan meerdere oorzaken hebben, temperatuur te laag, verf te dik in combinatie met te dun opspuiten. Als je de vakman verfspuiter bezig ziet lijkt het eenvoudig, maar in de praktijk valt het nog helemaal niet mee om strak te spuiten en zonder cabine is het nog extra moeilijk.

Je kunt een cabine improviseren met plastic oid, maar de afzuiging is vaak het probleem. Zorg in ieder geval voor goede adembescherming met koolstoffilters. Twee componentenlak is hardstikke giftig.

Een goede compressor en dus voldoende druk plus een goede verfspuit en het wordt al een stuk makkelijker.

Profiel  
 
Zweefteef
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Gepost: 17 mei 2010 08:15 PM
  [ # 6 ]

Ik zou nog even wachten met schuren en polijsten totdat de lak volledig is doorgehard.
Ik heb geen ervaring met de lak die jij beschrijft, maar als je met een double coat zou spuiten, die specifiek voor polyester is bedoeld, heb je bij een 20 graden een doorhardingstijd van twee weken.

Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 17 mei 2010 08:25 PM
  [ # 7 ]

Bedankt allemaal weer voor de adviezen en uitleg.
We hebben zonder handschoenen gewerkt en nul siliconen. alles goed gereinigd en afgeplakt. uiteraard met een goed masker op gespoten tegen de dampen. Afzuiging is idd een probleem. Temp. misschien ook, want het was een graad of 12 meen ik. Plus te dun gespoten uit angst voor druipers. Verf is goed uitgehard, deze is met een uur droog en een dag hard, volgens leverancier. inmiddels zeker, want afgolopen vrijdag gespoten.

ik ga eerst maar eens het polijsten proberen, als het niet lukt kan ik radicaler gaan!

Bedankt!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4969
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 mei 2010 08:29 PM
  [ # 8 ]

De temperatuur is dus de oorzaak van je probleem. Geadviseerd word om met minimaal 15 graden te werken, maar dat vind ik persoonlijk te laag en ik spuit met minstens 20 graden. Nou moet je niet denken dat ik een prof ben, maar af en toe spuit ik een deur of een spatbord.

Ik heb er ook een draadje over op het Jaguar forum en daar is veel kennis aanwezig over de materie. Overigens zit er op een Jaguar ook normale lak hoor, net als op een Citroen. Very Happy

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 17 mei 2010 09:27 PM
  [ # 9 ]

eigenlijk zouden we het hier een citroen huidje moeten noemen en geen sinasappel huidje Smile

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 17 mei 2010 11:10 PM
  [ # 10 ]

Nee, want een citroen huidje is wel strak!!!

Han, bedankt voor de nuttige informatie, heb zojuist ook het topic op het jaguar forum doorgelezen, erg nuttig!

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 18 mei 2010 12:00 AM
  [ # 11 ]
M’thijs schreef:

Bedankt allemaal weer voor de adviezen en uitleg.
We hebben zonder handschoenen gewerkt en nul siliconen. alles goed gereinigd en afgeplakt. uiteraard met een goed masker op gespoten tegen de dampen. Afzuiging is idd een probleem. Temp. misschien ook, want het was een graad of 12 meen ik. Plus te dun gespoten uit angst voor druipers. Verf is goed uitgehard, deze is met een uur droog en een dag hard, volgens leverancier. inmiddels zeker, want afgolopen vrijdag gespoten.

ik ga eerst maar eens het polijsten proberen, als het niet lukt kan ik radicaler gaan!

Bedankt!

Hier zit je probleem dat je al zegt verf is met een uur droog!
Het heeft geen tijd gehad om mooi weg te vloeien….
Mengverhouding had ik 3:1 gedaan en niet 2:1 en de temp is eigenlijk te laag
Moet toch minimaal tussen de 18 en 20gr liggen.
Wat betreft de oplossing je kan het proberen te schuren en polijsten
Maar wat je ook kan doen is de “citroenhuid"weg schuren en met blanke lak afwerken en dan wel de juiste temp en mengverhouding.
Succes!

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4969
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 mei 2010 12:10 AM
  [ # 12 ]

Het hangt van de soort lak af, ik heb wel 1 op 4 moeten mengen, maar ook 1 op 2 en bij primers 1 op 5. Het heeft te maken met het type harder.

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 21 mei 2010 01:27 PM
  [ # 13 ]

Bijgaand een foto’tje van het polijsten van de sinasappelhuid!
Heb allereerst goed nat geschuurd met korrel 2000. Toen werd ie mooi glad, maar grijs ipv zwart en ook erg dof. daarna gepolijst met machine en commandant M4, toen gepolijst met één of ander goedje van de buurman, professioneel fijn polijstmiddel voor de puntjes op de i. Ten slotte in een laagf was gezet.

Resultaat? een redelijk mooi dak, helaas niet 100% strak, je ziet nog wel iets neveligs erin, maar alleszins acceptabel, ben er best tevreden mee!

Kijk voor jezelf (slechte foto van mobieltje, maar ja…)

Afbeelding Bijlagen
IMAG0573.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Zweefteef
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Gepost: 21 mei 2010 07:39 PM
  [ # 14 ]

Hij glimt als kattekots in de maneschijn.

Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 21 mei 2010 07:48 PM
  [ # 15 ]
M’thijs schreef:

met één of ander goedje van de buurman,

Wat vindt de buurvrouw daarvan?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook