Beste dames en heren,
ik heb sinds kort een heerlijke dame uit 1990 V6 12 V gekocht en vind dat ze toch anders veert dan de Type III die ik gehad heb. ik vind deze met haar spoiler en stuur mooier dan Type III, maar vraag me af;
LHM is op peil (getest hoogste stand in het midden)
de dame komt zonder blikken blozen omhoog en zakt in en gaat zeer snel. geen tikken of zo.
vind alleen dat ze niet echt zweeft…
de veerbollen zijn pas vervangen en het hydro actif lampje brand bij de controle even en dan gaat hij uit ook de “sport suspension” werkt goed en ziet d’r ook iets zakken (niet veel)
wel is het LHM vat een tijdje te vol geweest. kan dit er mee te maken hebben?
Citroen XM
It’s not a way of driving…
It’s a way of life..
Voel je ook een duidelijk verschil tussen sport en normaal?
Ik heb wel eens wat gehoord over het plaatsen van een extra relais bij een type 1 met hydractive, maar daarvoor zou je even op het forum van de xm-club moeten spieken, dit topic: http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=266
Je schrijft dat de auto zakt als je hem in de sport stand zet, dit kan niet. De hoogte wordt met stangetjes geregeld, niet elektronisch.
S1 en S2/3 heeft eigenlijk maar 1 verschil vwb het veersysteem en de daarbij behorende sport stand.
Bij S1 is het echt overschakelen en daardoor voel je het ” direct” Bij S2/3 is het anders. Daar word de zogenaamde bandbreedte aangepast. De auto blijft dus wel in comfort stand staan maar zal eerder overschakelen naar sport door nauwere parameters.
Ws merk je om die reden dat er verschil is.
tja, en wat dacht je van comfortbollen en v6 bollen? Mijn 2.1 had v6 bollen en mn v6 had comfortbollen.
Het niveau luistert overigens zeer nauw. Teveel en teweinig zijn beiden niet goed.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
En Break bollen onder een Berline of andersom.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Er zou volgens mij geen verschil mogen zijn tussen type 1, 2 en 3 wat betreft veren in de normale stand.
Het hydractief lampje brandt even bij je bij het starten. Dat is goed, maar dat betekent alleen dat er geen foutmeldingen in de veercomputer zijn opgeslagen.
Je zou kunnen kijken naar het volgende:
- zijn de VN05 relais doorgebrand in de veercomputer?
- diodes in de veercomputer solderen (preventief of voor het geval dat de diodes in de kleppen doorgebrand zijn)
- is het LHM systeem schoon, of moet je wellicht een tijdje met spoelolie gaan rijden?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
En welke bollen zitten er onder?
Standaard, comfort of opgeboord?
Voor het goede type XM?
Nog op druk?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Comfort is toch hetzelfde als opgeboord?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Volgens mij niet, maar zeker weten doe ik het niet, want ik houd me er verre van.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
par eXeMple! schreef:Er zou volgens mij geen verschil mogen zijn tussen type 1, 2 en 3 wat betreft veren in de normale stand.
Het hydractief lampje brandt even bij je bij het starten. Dat is goed, maar dat betekent alleen dat er geen foutmeldingen in de veercomputer zijn opgeslagen.
Je zou kunnen kijken naar het volgende:
- zijn de VN05 relais doorgebrand in de veercomputer?
- diodes in de veercomputer solderen (preventief of voor het geval dat de diodes in de kleppen doorgebrand zijn)
- is het LHM systeem schoon, of moet je wellicht een tijdje met spoelolie gaan rijden?
Diodes solderen in een serie 1????? Welk type “serie 3” had je eerst? V6? Hydractief?
Een 2000-er 2 liter zonder hydractief veert heel anders dan een type 1 V6 met hydractief, het is een beetje appels met peren vergelijken.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Heeft een type 1 met hydractief dan geen diodes in de elektrokleppen zitten…?
Zou kunnen dat ik daar een verkeerd beeld heb, want ik heb me tot voor kort alleen met de hydractieve type 2 en 3 bezig gehouden.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Willem schreef:par eXeMple! schreef:Er zou volgens mij geen verschil mogen zijn tussen type 1, 2 en 3 wat betreft veren in de normale stand.
Het hydractief lampje brandt even bij je bij het starten. Dat is goed, maar dat betekent alleen dat er geen foutmeldingen in de veercomputer zijn opgeslagen.
Je zou kunnen kijken naar het volgende:
- zijn de VN05 relais doorgebrand in de veercomputer?
- diodes in de veercomputer solderen (preventief of voor het geval dat de diodes in de kleppen doorgebrand zijn)
- is het LHM systeem schoon, of moet je wellicht een tijdje met spoelolie gaan rijden?Diodes solderen in een serie 1????? Welk type “serie 3” had je eerst? V6? Hydractief?
Een 2000-er 2 liter zonder hydractief veert heel anders dan een type 1 V6 met hydractief, het is een beetje appels met peren vergelijken.
Het gaat hier om hydractiefs. Anders zou dit topic werkelijk nergens op slaan.
Volg je hart, gebruik je hoofd.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
par eXeMple! schreef:Heeft een type 1 met hydractief dan geen diodes in de elektrokleppen zitten…?
Zou kunnen dat ik daar een verkeerd beeld heb, want ik heb me tot voor kort alleen met de hydractieve type 2 en 3 bezig gehouden.
Type 1 heeft wel een andere veercomp dan een type 2, bij een type 2 veercomp kun je die diodes wel vervangen of bij solderen, bij de type 1 niet, voor zover ik weet.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Maar bij type 1 kan je weer de modificatie doen om de kleppen via relais aan te sturen i.p.v. direct door de veercomputer.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Of je regelaars fixeren. Blijven ze altijd open staan en dus op omfort stand.
Heb ik bij 1 van die van mij gedaan. Echt helemaal perfect.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Met als gevolg dat als de situatie er om vraagt, je opeens niet meer naar de harde stand gaat. Je veiligheid wordt er niet beter op zo.
Volg je hart, gebruik je hoofd.