Poll
Ei erin mikken??
Ja tuurlijk, strak plan 3
zou je dat wel doen? 2
nee idioot, wat denk je wel? 4
nee, je moet ... doen, dat werkt wel 5
tja, proberen kan altijd! 2
Totaal Aantal Stemmen: 16
U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen
Lekkend koelsysteem dichten volgens methode van de Mythbusters!
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 22 mei 2010 11:55 AM

Zagen jullie laatst die aflevering dat ze allerlei auto-mythen gingen testen?
Vrijwel alles bleek onzin, zoals suiker door de benzine dat je dan een vastloper krijgt, zoals allerlei meuk door de benzine ter verbetering/verslechtering (nul resultaat), maar wat wel werkte was mottenballen door de benzine! Waarschijnlijk door een verhoogd octaan-gehalte wat je daardoor kreeg ofzo.

Maar wat ook bleek te werken, was een lek in radiateur dichten door…... een rauw ei erin te mikken!
Echt geweldig, ze hadden de radiateur lek geprikt met een priem, je zag er een stroompje water door komen. Toen de koelvloeistof warm was, mikten ze er een ei doorheen, dat stolt natuurlijk, et voila: lek dicht!

Nou is het zo dat ik op citromobile een watertemp meter heb gekocht, met een plug die in het huis van de waterpomp moet om de temp.sensor aan te sluiten. Zo gezegd zo gedaan, al was het een hel om de originele bout uit het huis te halen, die zat na 40 jaar behoorlijk vastgekoekt. Enfin, plug erin en het zootje aangesloten, maar nu lekt ie daar iets. Dat lekken zal nog wel veel meer worden als de motor en dus ook de vloeistof heet is en er druk in het systeem ontstaat.

Zal ik er een ei in mikken??? Het idee vind ik wel erg cool, maar of het een duurzame oplossing is????

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4956
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 22 mei 2010 12:12 PM
  [ # 1 ]

Het eiwit zal zoals elke eiwit stollen boven de 42 graden, maar het is een tijdelijke oplossing want het zal gaan rotten en opnieuw gaan lekken. Er zijn van die blikjes met zooi welke je in de radiateur moet gooien en dat zal langer werken, maar persoonlijk zou ik het lek gaan dichten met spullen die daar voor zijn zoals teflon tape, hennep met kit of Loctite voor leidingverbindingen. Dat is permanent dicht.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 22 mei 2010 07:22 PM
  [ # 2 ]

Ik ben het helemaal met Han S eens;

Het lek dichten en er geen ei ingooien…
(Maar ook geen andere afdichtzooi)

Je dicht misschien tijdelijk het lek, maar de kans is groot dat er allerlei kanaaltjes in je blok en je kachelradiateur ook gedicht worden, met alle gevolgen van dien…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 mei 2010 08:08 PM
  [ # 3 ]

Gewoon een goed passende koperen ring onder de sensor!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 mei 2010 12:12 AM
  [ # 4 ]

Hopelijk is het huis van de waterpomp niet gescheurd.

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43369
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 mei 2010 12:17 AM
  [ # 5 ]

idem

In 9 van de 10 gevallen sloopt men het WPhuis bij het plaatsen van een sensor namelijk..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 23 mei 2010 12:37 PM
  [ # 6 ]

Oh jee…. Nou op hoop van zegen dan… zal het eens goed checken….

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 23 mei 2010 01:04 PM
  [ # 7 ]

Die “mik er maar een ei in”-oplossing is echt niet meer als een thuiskomertje.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 25 mei 2010 01:19 PM
  [ # 8 ]
Han S schreef:

Het eiwit zal zoals elke eiwit stollen boven de 42 graden, maar het is een tijdelijke oplossing want het zal gaan rotten en opnieuw gaan lekken. Er zijn van die blikjes met zooi welke je in de radiateur moet gooien en dat zal langer werken, maar persoonlijk zou ik het lek gaan dichten met spullen die daar voor zijn zoals teflon tape, hennep met kit of Loctite voor leidingverbindingen. Dat is permanent dicht.

Ben het er mee eens dat je dit degelijk moet aanpakken maar misschien kan je wel thuis komen door er een ei in te kiepen.
Toch even melden dat eiwit pas gaat stollen rond de 70°C en niet op 42°C zoals hier geschreven is.
Wikipedia schrijft:Eiwit gaat stollen bij een temperatuur van 63 graden Celsius (°C), eigeel stolt bij 68 °C.
Escoffier schrijft: 70°C
Los van de stollingstemperatuur van dit lekkers, succes met de herstelling :)
groeten,
Vik

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 25 mei 2010 07:10 PM
  [ # 9 ]

of gewoon een doos eieren op de achterbank.

Was dat niet ooit de reclame voor de vering van de 2CV?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 mei 2010 01:15 PM
  [ # 10 ]
jantje1948 schreef:

Gewoon een goed passende koperen ring onder de sensor!

Juist, dan lekt het niet. (Zoalng het WP-huis natuurlijk niet gescheurd is.)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 mei 2010 01:35 PM
  [ # 11 ]

Ik had er wel een scheurtje in. Kon het keurig afdichten met “vloeibaar” metaal.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook