Dus, puntjes op de i, op de Dsuper5 zat origineel géén Solex carburator ? Als ik daar zeker van ben, dan gaat hij er inderdaad direct af.
Nee.
(Zoals Waterman al aan gaf..origineel op DX2 / Dsuper 5 = Weber. )
waterman schreef:Daar moet dan een Weber 28x36 DMA2 op. De venturi’s van deze carburateur zijn 23 om 27, groter dan die van de DMA3, die heeft 20 om 26.
Let op dat je dus de DMA2 te pakken krijgt, met de verkeerde carburateur raak je vermogen kwijt en zal de motor een stuk minder fijn lopen.
Koolhaas noemt speciaal voor de Dsuper5 3 types Weber:
Dsuper5 DX2: Tweetraps Weber 28/36 DLEA1 of DMA2 of DMA4 carburateur
en Olyslager: Weber 28/36 DMA2
(alle DP modellen = DSuper5)
SPAM schreef:
Wie weet welk type SOLEX carburateur dit is
( 28/36 SFIF, etc….)
volgens Citroen w.p.h.b. heeft deze carburateur een venturi 20 en 26
waterman schreef:Het is belangrijk dat de juiste carburateur op die motor zit. Als er nu een carbu op zit met een 20 en 26 mm venturi is het geen wonder dat ie sloom is! Dus: op zoek naar de juiste carbu. Reviseren van een carburateur die niet op jouw Dsuper5 hoort is zinloos en maakt de auto niet vlotter hé
volgens mij kom je dan uit op de 28 x 36 DLE A1, zie overzicht.














































Totaal aantal Berichten: 43449
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucky, het boek wat jij hebt is niet helemaal up to date, het is van voor september 1972. De Dsuper5 met 2175cc motor is er vanaf die datum zo’n beetje. Het carbu-boek van citroen geeft aan dat er een DMA2 carbu op die motor zou moeten zitten. Echter, de door jou getoonte carbu kan prima worden gebruikt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman,
Oke duidelijk, ik gebruik de no. 583 boeken van Citroen.
Die lopen dus achter, vandaar dat jij met het DMA2 type komt.
mijndank.
In mijn restauratieproject, een ID19B, zit een waarschijnlijk later ingeklust DY2 blok met een Weber DMA2 (!) carburateur. Betekent dit dat dit blok te veel brandstof gaat krijgen? Overigens wil ik dit blok tzt oppimpen meteen 4/2 spruitstuk. Daar zou dan een DMA3 carb beter bij passen zodat het een beetje een DY3 wordt? Of kan het geen kwaad om de DMA2 te laten zitten?
Mvg, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
waterman schreef:Tipje SPAM?
Wegsmijten dat ding en er een weber op zetten. Zuipt minder, is beter afstelbaar en vooral véél duurzamer. Bij citroen hebben ze die dingen niet voor niets maar 1 jaar gebruikt
Vandaag een Weber DMA3 (28x36) via Huub binnen gekregen. We gaan hem eens ontsmetten en weer eens oppoetsen. In elk gevalbedankt voor de goede adviezen.\













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
SPAM schreef:
We gaan hem eens ontsmetten en weer eens oppoetsen.
Gezien jouw tempo zit ie er morgen alweer op
Succes Peter.
Ik heb er zo drie liggen. Welk type weet ik echt niet. Maar ik kan wel even kijken.
paar tientjes…
.komma
Draadje gaat weer verder op: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/202260/P240/#1236650
Weer bedankt voor de info en adviezen