Beste forumleden.
Ben de achterste draadbundel aan het vervangen, Nu blijkt dat ik geen remlichten heb. De afdekking van de paddestoel losgehaald en daar bevinden zich 3 draden. Rood, violet (met spanning) en bruin voor het manocontact. Als ik met een multimeter meet tussen de twee contacten waar violet en rood op zitten heb ik geen verbinding als ik rem. Motor loopt niet dus is er geen druk op het remsysteem maar dan zou de schakelaar toch ook moeten werken? Het lijkt me een hels karwei om die schakelaar te vervangen als dat nodig mocht zijn.
Gr. Martin

Totaal aantal Berichten: 323
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ook zonder druk werkt de remlicht schakelaar. Uit mijn herinnering zelfs als het contact uit staat.
Misschien is de afstelling van het contact net een beetje veranderd, het wel of geen contact maken is nog al gevoelig. Afstellen door aanslag schroef een beetje te verdraaien. Complete handleiding voor afstelling is te vinden op de DS club site.
Ter controle kun je stekkertjes aan de voorkant even los trekken en ze direkt kontakt laten maken. Zo kun je zonder schakelaar makkelijk testen of de rest van de bedrading werkt.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Hydro,
Bedankt voor je reactie. Ik heb zoals je voorstelde de bedrading gecontroleerd en die was in orde. De remlichten branden. Het probleem zat dus in de schakelaar. Wat bleek, door het zandstralen had er zich zoveel zand en vuil verzameld tussen de contactplaatjes dat de contacten elkaar niet konden raken. Gedemonteerd, opgeschuurd, afgesteld en het werkt weer perfect. Ik ben blij dat het een mechanisch contact was en geen wat op druk werkte.
Nu nog de achteruitrijlampen. Dit wordt een nieuwe vraag.
Gr. Martin