Windgeruis dak Pluriel
evkruining
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 25-05-2010

Gepost: 25 mei 2010 12:56 AM

Beste liefhebbers en (ervarings)deskundigen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een C3 Pluriel uit 2003. Ik vind het een heel leuk autootje en heb er tot nu toe veel plezier van, zeker vandaag omdat we helemaal open (spider modus) gereden hebben.

Toch heb ik een puntje van ergernis: op de snelweg, met een snelheid vanaf zo’n 80 km/u, maakt het (gesloten) dak een hoop lawaai. Hoe hoger de snelheid, hoe harder het windgeruis en gefluit. Wanneer ik een portierraam een stukje open is het wel iets minder maar nog steeds aanwezig.

Is dit lawaai normaal voor de Pluriel of zou het kunnen zijn dat het dak niet goed aansluit waardoor het geluid wordt veroorzaakt? Kan het dak eigenlijk kunnen worden afgesteld (zoals je bv bij de ramen ook kunt doen) of zijn er andere alternatieve oplossingen?

Bij voorbaat dank!

Ernie

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 25 mei 2010 04:33 PM
  [ # 1 ]

Dak is en blijft een ingewikkeld en een beetje moeilijk geval. Hoor hier zowel positieve alook zeker negatieve ervaringen over, zéker ook m.b.t. het hier genoemde windgeruis.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 25 mei 2010 11:37 PM
  [ # 2 ]

Ik kan me wel iets voorstellen bij je verhaal maar denk dat een monteur het dak toch wel stil krijgt. Ik vond het juist zo meevallen, toen ik er voor het eerst in reed. Zelf afstellen in misschien alleen voor de moedigsten onder ons te doen?

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 03 augustus 2010 04:28 PM
  [ # 3 ]

wat bij onze pluriel erg veel uitmaakt, is of de windgeleider in de uitstand staat(veel herrie bij gesloten dak) of is ingeklapt (veel minder herrie).
groet, fred.

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
evkruining
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 25-05-2010

Gepost: 04 augustus 2010 12:28 PM
  [ # 4 ]

Ik heb inderdaad ook gemerkt dat er een verschil zit tussen het klepje op of ingeklapt. Maar in beide gevallen is het lawaai oorverdovend en vooral naar ivm de toonhoogte. Bij 120 km/u en een beetje wind is het onmogelijk om een conversatie met de bijrijder te voeren, laat staan om te horen wat er op de radio is.
Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is anders had ik er hier wel meer over gelezen denk ik. Daarom toch maar eens de garage bellen.

Profiel  
 
evkruining
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 25-05-2010

Gepost: 27 augustus 2010 10:47 AM
  [ # 5 ]

Probleem opgelost! Dat wil zeggen, ikzelf heb het probleem niet meer.

Vanwege het gekmakende lawaai maar ook de verschrikkelijke senseodrive, afbrekende plastic onderdelen en willekeurig oplichtende motormanagement lampjes en andere ongemakjes, heb ik de Pluriel weer weggedaan. Voor mij voorlopig even geen Citroen meer.

Toch wil ik bij deze nog de “meedenkers” bedanken voor hun reacties en suggesties.

Groeten,
Ernie

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook