Vaag veergedrag
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 26 mei 2010 06:04 PM

Sinds kort en spontaan ontstaan heeft onze DS een vaag veergedrag. Het is bij lagere snelheden en kleine oneffenheden niet of nauwelijks te voelen, maar bij hogere snelheden en grotere oneffenheden gaat de wagen zich als een oude Amerikaanse dweil over de weg bewegen.

Bij het uitveren beweegt de DS haar front naar rechts, wat de staart meetrekt..en zodoende je een dweilend effect krijgt. Hier in de buurt heb je een klein heuveltje, met directe daling, je wordt een beetje gelanceerd op de top als het ware en daar is goed te merken, dat bovenaan….de auto uitveert….en…daarna links sneller lijkt in te veren (tegen wordt gehouden met uitveren) dan rechts…waardoor de wagen een beweging naar rechts wil maken.

We hebben de bollen verwisseld, maar hetzelfde effect/probleem blijft aanwezig.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn of waar gezocht zou moeten worden?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10635

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 mei 2010 06:32 PM
  [ # 1 ]

Stabilisatorstang? Is te controleren door hoog zetten, pootje er onder en dan laten zakken. Als het wiel niet omhoog komt mist er ergens een verbinding.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 mei 2010 08:02 PM
  [ # 2 ]

Denk toch een gescheurd membraam in één van de veerbollen.
Laat ze testen op druk!

knuffel

Profiel  

repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 428

Gepost: 26 mei 2010 08:17 PM
  [ # 3 ]

Dit lijkt me typisch een geval van scheurtjes bij je draagarmstelbevestiging, of loskomende bouten daarvan.

De draagarmstellen zitten dmv 2 boutenM14)(voor), 2 moeren op draadeinden(achter) en 1 bout (M12)(boven de moeren) op het chassis vast.
De voorste 2 boven elkaar geplaatste bouten zitten in draadbussen in het chassis bevestigd. Deze op het chassis gelaste bussen zijn vanuit de motorruimte zichtbaar, meestal onder een laagje vet wat zich in de loop der jaren daar verzameld heeft. Als je deze plaats goed reinigt zie je de las rondom, en als je nog beter kijkt zijn er waarschijnlijk kleine scheurtjes zichtbaar. Deze dien je dan rondom te (laten) lassen, en de stevigheid is weer terug.
Dit euvel komt het meeste voor bij de injectie- en de break-modellen, omdat die vaak zwaarder belast werden )meer trekkracht, zwaardere lasten).

Het is ook mogelijk dat de genoemde bouten en moeren los getrild zijn, check dit: aantrekkoppel 10 kg/m.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook