Dit gaat niet over mijn DS… Ik heb er namelijk nog geen een. Maar ik ben wel al geruime tijd op zoek.
Nu heb ik recent proef gereden in een interessante DS. Bij het optrekken vanuit stilstand stuiterde de voorkant nogal. Net alsof de voorwielen geen grip konden krijgen op het wegdek.
Ik heb dat ook al eens bij een andere DS gemerkt. Beide eigenaren konden mij niet vertellen wat het was (of wilden dat liever niet vertellen…).
Heeft iemand enig idee, wat het zou kunnen zijn?
Bedankt alvast voor de moeite.

Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Wat bedoel je precies met stuiteren?
En over wat voor type “DS” hebben we het hier;
Halfautomaat of een handgeschakelde versie?
Kwam ze “hortend en stotend” van haar plek?
Dit kan van alles zijn, van iets “simpels” zoals een verkeerd afgestelde koppelingsregelaar, of een brandstofprobleem etc. maar het kan ook op een probleem met de koppeling duiden en als je die moet vervangen ben je wel even bezig…
Of Ging de voorkant op en neer?
Dat kan dan weer duiden op een hoogteregelaar die niet helemaal 100% is, maar dit gaat vrij langzaam.
Of ging het “stuiteren” anders?
Ik moet zeggen dat ik nog geen last heb gehad van een stuiterende dame bij het optrekken;
Wel komt de neus wat omhoog als je vlot optrekt…
Het betreft een handgeschakelde DS (in dit geval een ID).
Het was inderdaad een soort horten en stoten, maar dan in vrij korte en snelle bewegingen. Daarom noemde ik het ‘stuiteren’.
Bij het optrekken komt de neus omhoog, maar maakt dan korte op en neer bewegingen. Je hoort dan ook een beetje gerommel.
Ik dacht eerst dat het te maken had met de voorwielen: even contact met de grond, dan weer niet, dan weer wel, etc. Ik trok niet hard op of zo.
Maar misschien is het de koppeling de aangrijpt, dan weer slipt, aangrijpt, etc…

Totaal aantal Berichten: 10635
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Verrotte aandrijfas/tripoide?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Waar woon je in de buurt? Dan kun je een keer bij mij instappen.
groet!
Dirk
(groningen)
.komma
Kan ook een kapotte motorsteun zijn dat heb ik zelf meegemaakt, dan schud de hele auto op en neer bij het optrekken
Hydraulisch rijd beter
Dirkman: ik heb je auto inderdaad te koop zien staan.
Leuke auto! En het is wel het model wat ik zoek! Maar… het is een half-automaat en ik zoek eigenlijk een handgeschakelde (wat eenvoudiger techniek -> minder te verwachten problemen).

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Zoals je het omschrijft lijkt het me in ieder geval niet ok;
Het zou van alles kunnen zijn…
En dat kan behoorlijk in de papieren lopen;
Reken voor het vervangen van een koppeling een dag of 3 (als je weet wat je doet).
Tripoïdehuizen of motorsteunen een dag,
Maar je zult dan eerst moeten achterhalen wat het probleem is…
Maar misschien moet je een keer met iemand meerijden die een Handgeschakelde snoek heeft die goed functioneert;
Je mag best een keer bij mij langskomen in Arnhem;
Ik ben net klaar met de technische revisie van mijn DSuper.
Dat was mijn Punt ook (bedankt voor het compliment), volgens mij rijdt elke DS weer iets anders. Maar schokkend en happend is niet HET kenmerk van een blije dame. Dus een verschilledne dames uitproberen is altijd de tip .
langer stilstaan of lekkage op de koppeling is ook niet ideaal..
.komma
de voorste draagarmen zitten ieder vast met 4 bouten. deze bevestigen in het chassis willen nogal eens op de las scheuren waardoor de draagarmen los komen te zitten. controleer de lassen dus eens of deze niet gescheurd zijn.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
pascalvm schreef:Zoals je het omschrijft lijkt het me in ieder geval niet ok;
Je mag best een keer bij mij langskomen in Arnhem;
Bedankt voor het aanbod!
Ik houd het in gedachten!
citroen23 schreef:controleer de lassen dus eens of deze niet gescheurd zijn.[/img]
Bedankt voor de tip!
Dirkman schreef:Dus een verschillende dames uitproberen is altijd de tip
.
Ik heb al redelijk wat ds-en bekeken, en in sommige ook gereden…
Maar de ideale dame zat er nog niet tussen.
(Ik durf het bijna niet te vragen ...maar is het een idee om die van jouw om te bouwen naar handgeschakeld ?)
Waarom zou je dat willen. Gewoon uitproberen die BVH van Dirk, wie weet bevalt deze auto je wel veel beter.

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als alle componenten in goede staat zijn en het hele systeem perfect afgesteld is
Walter
Meten is weten , gissen is missen