
















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Vanwege een rechter voorrem die vast zit en versleten voorremblokken komt mn 61-er ID niet door de keuring. Ik zie er wel een beetje tegenop dit zelf te doen, maar om de kosten te drukken moet ik wel. Is het speciaal gereedschap wat aangegeven wordt een vereiste om het goed uit te voeren? Nog tips?
alvast bedankt














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helaas, je zal het speciaal gereedschap moeten regelen. Bij jouw model auto kun je zonder dat gereedschap namelijk de handrem niet terugstellen en dat is noodzakelijk. Maar dat gereedschap kost je heus de kop niet en anders leen je het gewoon bij de club. je bent toch lid neem ik aan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is er iemand die een plaatjes of een foto,s heeft van de voor remmen en e.v.t. het benodigde gereedschap ?.
Ik heb geen idee hoe dat zit, dan kunnen we er even over mee denken.
Dag,
Een mooie uitdaging. Dat ding is pss echt Frans:
http://id19p.over-blog.com/article-3270902.html
De handrem bijstellen moet in principe automatisch gaan, 40 jaar geleden. De speciale tool is een heel lange sleutel, een soort schroevendraaier met aan de tip een speciale lange punt. Een imbus maar dan met 18 kantjes. Die steek je aan dee wielkant naar binnen tot in de remklauw. Ergens in een klein gaatje. Daarin zit een tandwieltje. Die draait het.
Het beste is dit ding te lenen. De klauw (ook wel remplaat genoemd) zit met twee dikke bouten aan het blok, maar wil niet echt van de plek, helaas.
Door het handremmechanisme tussen de twee cylinders (er zit aan 1 kant twe cylinder per remklauw), kun je het remblok niet naar achter duwen. Mijn tip is dan het remblok iets afschuren. Maar dan moet je weer de handrem stellen. En dat luistert nauw, en is lastig zonder die speciale sleutel.
Het is allemaal niet onmogelijk, maar wel erg leerzaam.
groet.
.komma








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Het bewuste rem-stel-gereedschapje:
http://idata.over-blog.com/0/34/73/98/2006-07-22/2006_07_22__00037.jpg
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ik ben me geestelijk aan het voorbereiden….
Op onderstaande afbeelding zijn drie gereedschappen afgebeeld. Zijn afgezien van de ‘spanner with extension’ de ‘spanner’ en de ‘lever’ ook een vereiste?
Nope,
De spanner kun je ook doen met een lange schrievendraaier,
De lever lijkt me luxe..
.komma

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Bedankt voor de tips…
Elders op het blog vond ik nog meer;

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Overigens heb ik ook nog ‘speling op het linker fusee’ zo is me verteld.. Zo te zien op onderstaande tekening (is het de juiste?) heb ik nog wel wat stelmogelijkheden en een ring die iets dunner te maken is..
Zijn deze kogels ook voor een 61-er ID?














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, die kogels zijn voor model vanaf 09-1965
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Geldt dat ook voor die technische tekeningen? (fig.1, fig.2)
Zo ja… zijn er elders tekeningen te vinden?

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Wat een klus!!!
Even een snel vraagje tussendoor…
waarvoor dient dat palletje rechtsboven op de foto.. wat zich in de elke cilinder van de remklauw bevindt?
ik vermoed om de kracht van de remzuiger mooi recht over te brengen naar de klauw. Dan gaat de remzuiger minder snel scheef.
.komma

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
De klus zit er op!!! wat een WERK!
Ik heb linksachter overigens de remcilinder vervangen.. en als ik nu diep de rem intrap… remt ze rechtsachter te goed.. Hoe kan ik dit oplossen? Nokjes in de trommel iets terugstellen?
Mooi man, Ik weet wat je doorstaan hebt… goed bezig.
Zo leer je je dame wel echt kennen.
Die franse techniek is eigenlijk briljant. Niet te vaak aan sleutelen.
.komma
Ik heb linksachter overigens de remcilinder vervangen.. en als ik nu diep de rem intrap… remt ze rechtsachter te goed.. Hoe kan ik dit oplossen? Nokjes in de trommel iets terugstellen?
rechtsachter ook vervangen ....... ?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders