Autoradio kraakt ineens na een uur
dj_sane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-06-2010

Gepost: 08 juni 2010 05:35 PM

Ik heb onlangs in mijn C1 een autoradio en boxen ingebouwd, met de volgende specs:
Boxen: Sony XS-F1026SE (2-weg 30W speakertjes, 10cm diameter)
Autoradio: Bullit C1500
Zoals je ziet, het beste van het beste Smile

Het aansluiten is eigenlijk niet zo moeilijk, het enige wat je moet doen is draad 4 en 7 in de isostekker die uit de C1 komt omdraaien omdat anders de autoradio geen stroom meer heeft als je het contact uitzet.

Maar nu ervaar ik het volgende (vreemde) probleem. Na een uurtje luisteren naar de radio begint de linker speaker te kraken. Niet het bekende kraken als ie opgeblazen is, maar meer een soort storen. De rechter box doet dat niet.

Als je ‘m uitzet en na een tijdje weer aan (er zit nu bijvoorbeeld anderhalve dag tussen), dan doet alles het weer picobello (dus geen enkele storing in het geluid)

Ik heb zojuist de aansluiting bij de linkerbox gecontroleerd en dat zat nog helemaal net zo vast als toen ik ‘m had aangesloten. Dus voordat ik nu terug ga naar de “ik ben toch niet gek” winkel met de radio, wilde ik eerst even vragen of er misschien mensen zijn die eenzelfde soort gedoe hebben meegemaakt. Misschien heb ik toch iets verkeerd aangesloten?

Profiel  
 
KT88
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 08 juni 2010 06:13 PM
  [ # 1 ]

Wordt die radio ook erg heet?

Vrijwel alle radio’s zijn tegenwoordig uitgerust met zgn. BTL-eindtrappen, wat betekent dat de speaker tussen de uitgangen plus en min wordt aangesloten en NIET op aarde.
Nu kan er ergens in de bedrading een fout zitten, meestal daar waar de speakers in de deur zijn gemonteerd.
Soms komt er 1 aansluiting tegen de rand aan en maakt dan sluiting tegen aarde (is chassis).

Dat gaat een tijdje goed maar de radio wordt erg heet. Na verloop schakelt de radio zich uit (beveiliging) of gaat kraken.

Dus de aansluitingen bij de speakers even controleren, desnoods extra isoleren.

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  
 
dj_sane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-06-2010

Gepost: 08 juni 2010 06:18 PM
  [ # 2 ]

Yep, hij wordt inderdaad erg heet. Dat viel me al op maar dacht dat het niet belangrijk was!

Dus als ik het goed begrijp zou een oorzaak kunnen zijn dat de aansluitingen bij de speakers (in het dashboard) tegen de carrosserie aankomen en dus een soort sluiting maken?

Waarmee kan ik het beste isoleren, is dat bijvoorbeeld te doen met (duct) tape?

Profiel  
 
KT88
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 08 juni 2010 06:23 PM
  [ # 3 ]

Yep, dat werkt prima.

Mooier zou zijn om krimpkous te gebruiken.

Het gaat dus om de kale aansluitingen van de luidsprekers, die moeten vrij zijn van de randen.

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  
 
dj_sane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-06-2010

Gepost: 08 juni 2010 06:28 PM
  [ # 4 ]

Hmmm volgens mij komt dat nergens tegenaan, als het al ergens tegenaan komt dan is dat het plastic van het dashboard.
Maar ik ga het uiteraard toch proberen, en laat het wel weten of het de oplossing is!

Profiel  
 
KT88
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 08 juni 2010 06:39 PM
  [ # 5 ]

Er kan elders ook nog sluiting zitten, of domweg foute bedrading.
Het gaat erom dat geen van de speakerdraden ergens tegen massa ligt.
Meten geeft uitsluitsel.

De zekerste manier is om zelf bedrading te trekken, dat is trouwens toch wel aan te bevelen olmdat het schelledraad dat standaard wordt gebruikt voor de speakers redelijk wat vermogen opvreet.

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  
 
dj_sane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-06-2010

Gepost: 16 juli 2010 03:56 PM
  [ # 6 ]

Nou, het lijkt er toch sterk op dat dit de oorzaak was.
Ik had het snoer van de speaker naar het aansluitpunt van de standaard aanwezige bedrading te lang gelaten, waardoor het tegen de carrosserie aankwam.
Dat heb ik verholpen en tot nu toe geen gekraak meer gehad…
Bedankt!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook