Gasklephuis vervangen
evkruining
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 25-05-2010

Gepost: 11 juni 2010 03:55 PM

Sinds kort brand het motormanagement lampje van mijn C3 (Pluriel 1.6i uit 2003) en wordt ik bij de start begroet met drie waarschuwings piepjes. In de C3 handleiding staat dat ik naar de Citroen dealer moet gaan.

Vandaag ben ik voor de eerste keer naar het Motorhuis hier in de buurt gereden (ik heb de C3 nu twee maanden). Bij de “snelservice” aldaar hebben ze de computer uitgelezen en de diagnose gesteld. Deze diagnose alleen al (twee minuten werk) kostte me 35 euro! En daarmee heb ik dus nog niets…

Goed, de diagnose is dat het gasklephuis moet worden vervangen. Dit onderdeel hebben ze niet in voorraad en kost ex btw bij hun 280 euro. De hele reparatie zou 450 euro moeten gaan kosten.

Ik ben enigszins geschrokken van de kosten en nogal verontwaardigd over de klant onvriendelijke diagnose kosten. Ik zou daarom graag willen weten of dit gasklephuis defect ook door een onafhankelijke garage zou kunnen worden verholpen en wat jullie ervaringen op dit vlak zijn. Kan een onafhankelijk bedrijf bijvoorbeeld ook de motormanagement computer uitlezen en resetten na reparatie of is dat exclusief voor de Citroen dealer?

Profiel  
 
Autofan1985
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 11-11-2009

- C2 1.4 VTR
Gepost: 11 juni 2010 03:57 PM
  [ # 1 ]

Dat kan een onafhanelijk bedrijf ook. Heb mijn C2 ook bij een onafhankelijke garage laten uitlezen en komende donderdag gaan ze daar de gasklep vervangen. Heb toevallig exact hetzelfde probleem als jou! Het lampje is weer uit, dus die reset lijkt me ook prima gelukt. Wink

Uiteraard heeft de handleiding het over de Citroën-garage, want als je het bij een onafhaneklijke laat doen verdient Citroën er minder aan. Razz

Profiel  
 
Autofan1985
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 11-11-2009

- C2 1.4 VTR
Gepost: 11 juni 2010 04:12 PM
  [ # 2 ]

Dit was overigens de error die ik mee kreeg:

http://i154.photobucket.com/albums/s272/1985autofan/Eigen auto/Citroen C2/Citroenerror.png

Profiel  
 
evkruining
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 25-05-2010

Gepost: 11 juni 2010 04:17 PM
  [ # 3 ]
Autofan1985 schreef:

Dat kan een onafhanelijk bedrijf ook. Heb mijn C2 ook bij een onafhankelijke garage laten uitlezen en komende donderdag gaan ze daar de gasklep vervangen. Heb toevallig exact hetzelfde probleem als jou! Het lampje is weer uit, dus die reset lijkt me ook prima gelukt. Wink

Bedankt. Dat is goed om te weten. Ik zal straks meteen even bellen naar de andere garage om een prijsopgave te vragen.
Helaas hebben ze bij mij de computer niet gereset. Het lampje blijft nog steeds branden…

Profiel  
 
Autofan1985
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 11-11-2009

- C2 1.4 VTR
Gepost: 11 juni 2010 04:18 PM
  [ # 4 ]

Dan kan je iig kijken of de melding overeen komt. Wink Dit forum flipt, dus je moet de link ff copy-pasten naar je adressenbalk. Het forum vervangt de   in de link door spaties waarna de link dus niet meer werkt…

Profiel  
 
evkruining
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 25-05-2010

Gepost: 11 juni 2010 04:47 PM
  [ # 5 ]

Ok, dank je. Fout P1153 dus. Helaas heeft de garage bij mij niet de moeite genomen om de foutcode door te geven dus ik weet niet of het dezelfde foutcode is.

Profiel  
 
evkruining
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 25-05-2010

Gepost: 14 juni 2010 06:05 PM
  [ # 6 ]

Ik kreeg zojuist een mailtje met de foutcode: P1161. Is dus iets anders dan de P1153.
De “extra” informatie van deze code is: Gaskleppositie. Je zou denken dat wanneer er iets mis is met het gasklephuis of de positie ervan, dat ik dat zou moeten merken met rijden. Tot nu toe merk ik er echter niets van. Stationair loopt hij prima en hij houdt ook niet in. Ik vraag me dan ook af wat er echt aan de hand zou kunnen zijn. Zomaar het gasklephuis vervangen lijkt me een draconische oplossing…

Profiel  
 
Autofan1985
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 11-11-2009

- C2 1.4 VTR
Gepost: 15 juni 2010 11:10 AM
  [ # 7 ]

Moet zeggen dat het bij mij ook nog geen drama is, maar merk wel dat hij soms inhoudt. Vooral met optrekken. Daarom gaat er donderdag gewoon een nieuwe in.

Ik heb wel ergens begrepen dat het ook iets met de communicatie van het gaspedaal kan zijn die niet altijd even goed is. Dat kan ook een dergelijke error opleveren naar het schijnt. Weet iemand hier soms meer van? Ik voel hem iig meer inhouden dan normaal, dus is vooral voor TS van toepassing.

Profiel  
 
evkruining
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 25-05-2010

Gepost: 18 juli 2010 12:56 AM
  [ # 8 ]

Een maand later… Het lampje is weer uit. Helemaal vanzelf!

Is toch fantastisch, zo’n zelfhelende franse voiture. Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook