







Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Afgelopen weekend even op en neer geweest naar Frankrijk, met de Athéna, en met de Athéna en een TRD Turbo 1 uit weer teruggekomen.
Fijne auto met zo’n diesel erin, ach natuurlijk merk je stationair draaiend wel dat het niet meer het jongste ontwerp diesel is, maar eenmaal aan het rijden toch nog bijzonder stil.
Natuurlijk zit er nog wel wat werk aan de auto, maar in de basis een bijzonder mooie auto, met een nagenoeg nieuw grijs visgraat interieur. De auto heeft altijd stoelhoezen gehad, dus de bekleding is nieuw. geld ook voor het tapijt etc.
Subframe keihard, bodem heeft een klein beetje aandacht nodig, en de deuren en achterklep hebben zoals gewoonlijk roest.
technisch instappen en rijden, veert goed, stuurt goed, remt goed. Auto heeft waarschijnlijk 210.000km gedraaid wat voor een diesel natuurlijk niet veel is.
Nu wil het volgende, onderweg sloeg de aircopomp vast, die zal dus vervangen moeten worden door een andere, en het systeem moet opnieuw gevuld worden.
Iemand hier ervaringen met airco’s van CX’en en de verkrijgbaarheid van onderdelen?
Alvast bedankt voor de tips!
Ojaa ook wat snelle fotootjes met de telefoon gemaakt voor de nieuwschierigen! Ik weet het die wieldoppen zijn vreselijk!!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Ik zag hem staan gisteravond. Mooie wagen!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik ben benieuwd naar de dame!
Een aircopomp is niet goedkoop, maar als je even rondkijkt kan je zeker nog wel een tweedehandsje vinden. Als je toch airco wilt zou ik hem nu direct ombouwen naar r132, anders investeer je veel geld in een systeem dat bijna niet meer bij te vullen is.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mooi man, congrats! Nog mooie lichtmetalen velgen eronder (14” GTI velgen of wat nog mooier is: de TRX velgen van Mulder…)
Voor airco onderdelen zou ik eens de CX specialisten afbellen. Verder heeft CX-Basis ook de nodige onderdelen.
En retrofitten naar R134a beveel ik Auto Airco Wilp aan!
Bij mij is het een Sanden compressor. Het type heb ik niet bij de hand, maar dit is een algemeen gangbaar type. Ik zou hiervoor niet gaan zoeken bij Citroen of CX specialisten. De genoemde Auto AIrco Wilp kan je vrijwel zeker aan een gereviseerde (en voor R134a geschikte) helpen
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel
Hey, mooie auto cee-iks! Wat een bevlieging! Ben heel benieuwd naar die kar
groet
Yke

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gaaf hoor, een serie 1 turbodiesel! Veel plezier ermee.
En TRX-en staan er inderdaad vast prachtig onder…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
En met airco, da’s pas echt zeldzaam op een TRD. Mooi met TRX-en, maar gewone alu’s staan ook goed en als het voor dagelijks gebruik is, dan is dat wel zo economisch. En juist daarvoor zal de auto wel zijn gekocht. Heerlijke kar. Ooit de eerste auto waarin ik reed na het behalen van mijn rijbewijs. Doorschakelen met een beetje toeren en het rijdt wel vlot door.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Dat vastslaan van de compressor heeft niets te maken met een gebrek aan koelmiddel ? Er zit een beveiliging-switch op de droger die voorkomt droogdraaien van de compressor….








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Nu heb ik me nooit verdiept in de werking van een airco, maar wat meet die beveilinging-switch dan?
Is dat een druk-sensor, of een ander soort sensor?
Of is er wellicht iemand die een schema heeft met de onderdelen van de airco van een CX, dan kan ik me er eens in verdiepen en een aantal zaken op de werking controleren.
Nu draait de pomp in ieder geval niet meer omdat de v-snaar gesmolten is.
Alvast bedankt voor de nodige tips en adressen! Het lijkt me wel fijn om die airco werkend te krijgen want een cx is nu niet een wonder van ventilatie.
Ik heb de CX samen met een maatje van me gekocht als een soort van project…dus sowieso maar eens goed nadenken hoe we een en ander aan gaan pakken. We hebben namelijk allebei al een prima CX, maar het zou zonde zijn om deze CX aan haar lot over te laten. Daar is ze echt veel te goed voor.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?














Totaal aantal Berichten: 1379
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
JaapJ schreef:Dat vastslaan van de compressor heeft niets te maken met een gebrek aan koelmiddel ? Er zit een beveiliging-switch op de droger die voorkomt droogdraaien van de compressor….
Een CX met originele airco heeft enkel een overdruk beveiliging, als de druk in het systeem te hoog word de koppeling van de compressor uitgeschakelt.
Er is geen beveilging voor te lage druk,maw de compressor draait ook wanneer een leeg systeem ingeschakeld word.
Er zou in het laatste bouwjaar(‘89) pas een drukkontakt met dubbele funktie (hoge en lage drukbeveiliging) gemonteerd zijn echter ben ik dit nog niet tegengekomen, en ik heb hier al veel CX’n zien passeren met een originele airco.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
dus zijn compressor zit vast, en is dus exit ??
voor een nieuwe compressor, zie de cx-basis hier. dan weet je prijs.
ik weet niet of een gebruikte handig is, zijn die niet meestal wat minder…. ? zijn die nog betrouwbaar ?? dan weer reviseren….. ??
dan hopen dat de rest vh systeem niet lek is (aansluitingen / slangen / condensor…...).
zit dus behoorlijk wat geld in.
ik zou eerst investeren in plaatwerk / onroesten en antiroest-behandeling. dan technisch / mechanisch.
als dat in orde is, en het geld niet op, de airco.
maar ik geef toe, het is erg comfortabel in de CX !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje





















Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
‘t is trouwens toch gewoon Gris Perlé, ik was even in de war dat die ook een G-kleurcode kan hebben. Dan moet het ook niet al te moeilijk zijn om aan ander plaatwerk te komen denk ik zo…
Wat loopt dat motortje trouwens mooi…












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Mooie wagen! Zag hem staan zondag. Lijkt wel nieuw
Heb er nog 1 airco pomp liggen mag je gratis afhalen.
PB mij maar even mocht je belangstellig hebben.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
trxke schreef:JaapJ schreef:Dat vastslaan van de compressor heeft niets te maken met een gebrek aan koelmiddel ? Er zit een beveiliging-switch op de droger die voorkomt droogdraaien van de compressor….
Een CX met originele airco heeft enkel een overdruk beveiliging, als de druk in het systeem te hoog word de koppeling van de compressor uitgeschakelt.
Er is geen beveilging voor te lage druk,maw de compressor draait ook wanneer een leeg systeem ingeschakeld word.
Die discussie komt me bekend voor. Ik weet zeker dat Jaap gelijk heeft: ik heb een originele airco en toen ik mijn auto kocht werkte de compressor niet. Na het bijvullen sloeg hij direct aan. Ik ben ervan overtuigd dat dit komt door door de onderdrukbeveiliging op de droger.
Maar de poster heeft het over ‘vastslaan’. Dat lijkt op een olieprobleem, misschien door R134A in een niet aangepast R12 systeem?
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel