Hoi idereen,
Bij mijn DS pallas Hydraulique van ‘73 heb ik een start probleempje. Met de versnellingspook wil deze namlijk niet meer starten. Op het relais onder de motorkap dan weer wel. (Zonder enig probleem zelfs). Het start relais is na het opkomen van het probleem vernieuwd maar mocht geen oplossing bieden.
Zou het ook nog aan een verouderde accu kunnen liggen, of moet ik in een andere hoek zoeken?
Ik heb nog even in andere threads gezocht maar kon zo specifiek niets vinden.
Alvast bedanktt voor jullie reacties!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Kan ook in de schakelaar zitten die je bekrachtigd door de versnellingspook naar links te duwen. Het startrelais wordt dan niet aangestuurd.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Bedankt voor de snelle reactie!
Kan je deze schakelaar op een of andere manier controleren? of is vervangen de enige remedie?
Waar zijn deze trouwens te verkrijgen?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En aan je regelaar. Brandt het accu lampje als hij niet wil starten?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Hetzelfde euvel bij mijn ‘69 DS21 bleek een draadbreuk te zijn in de draad van het startrelais op de pluspool naar de schakelaar bij de versnellingspook. Bovenste deksel achter het stuurwiel eraf halen en de draad daar even tegen massa houden, dan zou het startrelais moeten inklikken, zo niet dan is draadbreuk zeker.
Heb toen een losse draad getrokken (en later de complete kabelboom vervangen, de oude was zeer gammel, bekend euvel bij de “rechtsdragende” accu’s….maar een draadbreuk kan op zo’n leeftijd natuurlijk altijd voorkomen ook bij de linkse accu’s).
Hoi,
Het accu lampje varieerde inderdaad nogal in lichtsterkte de ene keer brand deze fel (waarbij inderdaad de auto via de pook te starten is) En bij zwak licht kan het enkel via de onderkant van het relais.
Nu had ik al verwacht dat er hier ook iets mis zou kunnen zijn, dus ik had deze al vervangen voor een ander oud exemplaar. Maar blijkbaar is deze dus helemaal kaduuk want het acculampje brand nu helemaal niet meer als het contact aan staat.
Ik zal dus hier maar eerst even naar kijken.
Als dit het niet is kan ik alsnog naar de kabel gaan zoeken


































Totaal aantal Berichten: 15758
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat ga je nu vervangen, het waarschuwingslampje? Je begrijpt toch dat het niet of zwak branden hiervan een symptoom is, niet de oorzaak?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Stillus, zie bijgevoegd plaatje, wat een deel is van het elektrische schema van je DS
nr.16 = startrelais
nr.32 = ‘versnellingspookschakelaar’
nr.15 = spanningsregelaar
nr.44 = acculaadcontrolelampje
Wanneer je niet met de pook kan starten, brandt tegelijkertijd het controlelampje niet of zwak. Je moet het probleem dus zoeken in iets wat die beide gemeenschappelijk hebben.Lampje en startschakelaar hebben allebei massa via de regelaar. Daar moet je het probleem dus zoeken:
1. de massa-aansluiting van de regelaar
2. de regelaar zelf
3. de bedrading voor of na de regelaar
Volg je hart, gebruik je hoofd.
@ Graddus
Natuurlijk ga ik het lampje niet vervangen dat is inderdaad symptoom bestijding. Ik had zoals eerder beschreven de originele spanningsregelaar vervangen voor een ander oud exemplaar. Hierna brande het lampje helemaal niet meer. Ondanks dat de bedrading op delfde manier was overgezet.
Uit de posts en bevindingen tesamen denk ik dat ik naar een geheel nieuwe/gereviseerde spanningsregelaar op zoek moet.
@ Brian
Bedankt voor het elektrische schema, ik zal meteen ook even naar de staat van de bekabeling kijken.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nr.44 staat 2x op het plaatje, maar:
Controleer de MASSA! van de regelaar.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
graddus schreef:Wat ga je nu vervangen, het waarschuwingslampje?
Je begrijpt toch dat het niet of zwak branden hiervan een symptoom is, niet de oorzaak?
JAWEL!
de startstroom loopt via de regelaar ! Als het accu lampje uit is kan je NIET met de pook starten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004
- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Hier op voortbordurend, maar helaas offtopic, is dat dan meteen de beveiliging tegen het per ongeluk starten bij draaiende motor?
Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.














































Totaal aantal Berichten: 43464
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt helemaal!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij mij was het de schakelaar van de pook. Die lubberen nog wel eens uit en dan maakt -ie geen contact meer. Kun je eventueel verhelpen door de contacten een tikke weer naar elkaar te buigen, maar na een paar weken zijn ze weer uit elkaar en heb je hetzelfde probleem. Beste remedie: vervangen van die schakelaar of even een extra schakelaar aansluiten en die gebruiken. Ik had al een noodschakelaar voor dit geval onder mijn stuur zitten, dus die gebruik ik nu. Werkt altijd!
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019
Hi,
Ik denk dat ik hetzelfde probleem als Hilko heb.
Starten via de pook ging steeds slechter , vooaral bij warme motor.
Heb deze week de uitgelubberde contacten een beetje schoongemaakt en bijgebogen, het gaat nu iets beter maar het houdt nog niet over met het starten.
Waar kan ik eventueel zo’n nieuw of gereviseerd start contact kopen en is het een beetje te doen om het in te bouwen?
groet
Joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster
Hi,
voordat ik de handel eruit haal cq vervang…....
Bij het opzijduwen van de startpook klikt het wel voor onder de kap en gaat de injectiepomp even aan. Het lijkt dus wel of er wel contact gemaakt wordt tijdens het ‘starten’ met de pook. Als ik de pook een beetje heen en weer en van voor naar achter druk slaat ie meestal wel aan. ( na veel geduld)
joost
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster