1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Xsara Picasso vouwdak
Pablo Ruiz Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 21 juli 2010 11:40 PM

Heeft iemand ervaring met het linnen vouwdak van de Xsara Picasso. Ik heb een Xsara Picasso met een dergelijk vouwdak maar de kabel aan de rechterzijde is “los”. Ik ben op zoek naar mensen die weleens zo’n dak hebben gedemonteerd of weet iemand een autosloperij met een Picasso met vouwdak. Weet iemand in hoeverre de constructie overeenkomt met het vouwdak dat geleverd is op de Berlingo?

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 22 juli 2010 03:36 PM
  [ # 1 ]

Interessant! heb ik nog nooit gezien. Foto’s van??

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Pablo Ruiz Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 23 juli 2010 12:27 AM
  [ # 2 ]

Ja, die heb ik wel. Ik kijk even of ik ze kan plaatsen. We wilde eigenlijk een Dyane maar toen we onze eisen op een rijtje hadden gezet (praktisch in gebruik, 5 deuren, open dak, verbruik maximaal 1:17, lage onderhoudskosten, frisse kleur, past binnen ons budget, etc.) kwam deze boven drijven. Er wordt er soms eentje aangeboden. Na 9 maanden en 15.000 km bevalt de Picasso ons nog zeer goed. Deze week een eerste onderhoudsbeurt gehad. 6 weken geleden ging het dak ineens kapot (schragen). Blijkt 1(?) kabel niet meer vast te zitten. Dit weekend wil ik er eens goed voor zitten en het dak demonteren. Heb wel eens een dak van een BX vervangen wegens doorgerot frame. Toen had de geleider zich via de onderzijde ipv bovenzijde zich een weg naar voren gebaand. Toen kon het dak niet meer dicht (of verder open).
Het dak van de Picasso sluit nu onvoldoende omdat de sluitkracht van de kabel een 1 zijde ontbreekt. Bij het rijden gaat het dak nog verder open vanwege het lifteffect wat een canvas dak nu eenmaal met zich mee brengt.
Ik heb er sinds aanschaf pas enkele weken geleden voor het eerst nog een gezien, in het echt, een rode. Volgens mij is het dak alleen het eerste (maar misschien ook het tweede) modeljaar geleverd. En dan nog alleen in combinatie met een specifieke carrosseriekleur (3 kleuren).

Profiel  
 
Pablo Ruiz Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 23 juli 2010 12:41 AM
  [ # 3 ]

Hierbij de foto’s

Afbeelding Bijlagen
dak picasso4.jpgdak picasso3.jpgdak picasso2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 23 juli 2010 11:47 AM
  [ # 4 ]

Wat enorm leuk zeg Smile
Het is al zo’n gezellige auto, en zo word hij nog leuker.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Zardrak
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 20-08-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 12 Pure Tech 82 Live
Gepost: 23 juli 2010 02:51 PM
  [ # 5 ]

De max gewoon, ik wist niet dat dat bestond op een Xsara Picasso, ik heb er nog nooit 1 gezien met zo’n schuifdak, je hebt een uitzonderlijk mooie Xsara Picasso zou’k zo zeggen (hopelijk geraakt hij gerepareerd)

VW Transporter T2 ‘75
Citroën Berlingo ‘99
Citroën Xsara Picasso ‘06
Citroën C4 Cactus ‘16

Profiel  
 
Pablo Ruiz Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 29 juli 2010 12:25 AM
  [ # 6 ]

Dak is gerepareerd. Het probleem zat ‘m in de kabel. Na het vervangen van de kabel doet ie het weer. Overigens is het fabrieksvouwdak van Webasto en heeft dezelfde elektromotor als de Berlingo (want dat staat er op). De kabel is volgens mij het zwakke punt (want bevat elementaire kunststof delen).
Als iemand ooit problemen heeft met het vouwdak dan kan ik wel informatie geven over hoe het te repareren. Ben wel benieuwd of het glazen schuifdak soortgelijke problemen kent en hoe dit qua constructie in elkaar steekt. Ik sluit niet uit dat deze Picasso door ons wordt vervangen door weer een Xsara Picasso met schuifdak. Maar dat zal over een jaar of tien zijn.

Afbeelding Bijlagen
dak picasso 13.jpgdak picasso 12.jpgdak picasso 11.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Pablo Ruiz Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 29 juli 2010 12:39 AM
  [ # 7 ]

Nooit een Picasso met vouwdak gezien? Op marktplaats staat er weer een voor 2500,-;. Selecteer op prijs en je hebt ‘m zo gevonden.

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 29 juli 2010 02:07 PM
  [ # 8 ]

Gave foto’s, erg informatief Smile
Dat ze plastic daarin doen heh, zal wel met geleiding te maken hebben, dat plastic minder geluid maakt en minder weerstand heeft.
Leuk om een keer de bekleding eraf te zien.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Bugje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 22-04-2006

Gepost: 11 augustus 2010 03:56 PM
  [ # 9 ]

Hallo….

Ik sta op het punt een xsara picasso te kopen met zo een mooi schuifdak.
Er mankeerd iets aan dat schuifdak, hij trekt hem niet helemaal recht open/dicht.
Graag zou ik info willen hebben over hoe te repareren.

Verder kan ik de xsara picasso met schuifdak op marktplaats niet vinden.
Zou u de link van de adv hier kunnen posten.

Alvast bedankt voor de moeite.

Gr. Rob.

Ciroen Xsara Picasso

Profiel  
 
Pablo Ruiz Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 23 augustus 2010 10:14 PM
  [ # 10 ]

Hallo Rob,
Niet helemaal recht sluiten en openen lijkt op mijn probleem. Gezien de constructie denk ik dat het een gebroken kabel is; dwz. de kunststof meenemer is losgebroken van de metalen kabel.
De complete hemel moet je daarvoor verwijderen.
Groet, Pablo

Profiel  
 
Bugje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 22-04-2006

Gepost: 26 augustus 2010 03:25 PM
  [ # 11 ]

Bedankt Pablo.

Ik ga er binnenkort mee aan de slag.

Gr. Rob.

Ciroen Xsara Picasso

Profiel  
 
Bugje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 22-04-2006

Gepost: 29 augustus 2010 01:46 PM
  [ # 12 ]

Hallo Pablo.

FF een update het probleem is opgelost.
Er was niets stuk alleen, het dak was uit het kunstofblokje gegaan.

Terug gezet en alles werkt weer.

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Ciroen Xsara Picasso

Profiel  
 
peterenmarian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 09-09-2010

Gepost: 09 september 2010 03:46 AM
  [ # 13 ]

hai Pablo, kan je me uitleggen hoe ik de kabel van het vouwdak vervang en waar ik de kabel kan kopen? De rechter kabel van ons vouwdak lijkt weg te zijn. aan de linkerkant zie ik de spiraal kabel wel zitten en de linkerzijde trekt het dak nog open en dicht, Rechts doet echter niet meer mee en zie ik ook geen kabel meer zitten.
Wat moet ik loshalen om de kabel te vervangen? Zijn er ergens werkplaatstekeningen? In mn haynes staat alleen een verwijzing naar ‘te moeilijk, ga naar een dealer’.

Groet en vriendelijk dank voor je hulp,

Peter en Marian

Profiel  
 
Pablo Ruiz Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 23-05-2010

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 10 september 2010 12:48 AM
  [ # 14 ]

Je ziet maar 1 kabel, de andere kabel zie je niet zitten wanneer je via het geopende dak in het profiel probeert te kijken. De constructie is asymetrisch en je ziet de ene zichtbare kabel zowel links als rechts lopen bij het bewegen van het dak.
Als het dak gaat schragen dan is de kans groot dat de kabel los is van het dak. Het kan blijkbaar ook dat de kabel alleen los is en niet stuk. Dat zie je pas als je de constructie uit elkaar haalt. Dat wil zeggen alleen het dak losnemen is voldoende. dat gaat heel eenvoudig en zit maar met twee boutjes vast. Door het blokkeerblokje, van buitenaf, weg te nemen (losschroeven, bereikbaar door het achterste deel van de van binnenuit losgeschroefde kap naar voren te klappen), kun je de geleiders uit de rail schuiven. Naar achteren toe dus. Heel simpel niks te moeilijk (slechts 4 schroeven) echter… je moet wel de dakhemel verwijderen. Dat is even een klusje. Het is allemaal mooi gemaakt (voor assemblage) maar wel allemaal plastic, klikken en borgen met parkers. Niet echt geschikt om zo maar weer te demonteren. Maar als je voorzichtig werkt en niet lomp aan binnenpanelen gaat trekken dan kun je alles eenvoudig wegnemen. Achter de zonnekleppen, dak/handgrepen, etc. zitten parkers verstopt. En alles torks i.p.v. kruiskop eh…. ik sleutel liever aan echte Citroens maar PSA maakt nu eenmaal de minst slechte (want moderne) auto’s.
De kabel heb ik bij de dealer gekocht. prijs iets meer dan 200 euro.

Profiel  
 
peterenmarian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 09-09-2010

Gepost: 10 september 2010 09:55 AM
  [ # 15 ]

Pablo, dankjewel, ik ga aan de gang,

Peter en Marian

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook