1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Aanhangwagengewicht Citroen ID-DS
autoclassique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 13-12-2008

Gepost: 01 augustus 2010 07:01 PM

Hallo allemaal,

Wie weet wat een DS-ID mag trekken aan aanhangwagengewicht?
Ben van plan om zo’n auto te gaan kopen van dit type Citroen maar wil graag weten wat hij aan de haak mag hebben.
Zijn hier misschien overzichten of tabellen van alle typen van te vinden?
Dank voor jullie reactie !

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 augustus 2010 07:02 PM
  [ # 1 ]

1200 kilo geremd en mits de trekgewichten vermeld zijn op het kentekenbewijs.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
autoclassique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 13-12-2008

Gepost: 01 augustus 2010 07:04 PM
  [ # 2 ]

Als je een 2300 hebt dan mag dat toch meer trekken?
Geldt dit echt voor alle typen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 augustus 2010 07:10 PM
  [ # 3 ]

Nope. 1200 kg indien de aanhanger door een oplooprem geremd wordt. Indien de aanhanger voorzien is van een hydraulisch hoge druk remsysteem wat aangesloten is op het hydraulisch remsysteem van de DS dan zou je er 1800 kg mee mogen trekken. LET WEL: Die aanhanger moet dan dus wel door de RDW worden gekeurd en dat kan je vergeten…

Lees hier ook nog eens:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171316/P0/

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
autoclassique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 13-12-2008

Gepost: 01 augustus 2010 07:14 PM
  [ # 4 ]

Ik snap het allemaal en bedankt voor de duidelijke uitleg !

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 02 augustus 2010 04:39 PM
  [ # 5 ]
waterman schreef:

Nope. 1200 kg indien de aanhanger door een oplooprem geremd wordt. Indien de aanhanger voorzien is van een hydraulisch hoge druk remsysteem wat aangesloten is op het hydraulisch remsysteem van de DS dan zou je er 1800 kg mee mogen trekken. LET WEL: Die aanhanger moet dan dus wel door de RDW worden gekeurd en dat kan je vergeten…

Op mijn “Notice Decriptive du vehicule…” (23IE, max 1840kg) staat:
“Poids total roulant maximal autorise:
-  avec remorque de 1800 kg munie, de toutes facons, d’un
  dispositif de freinage repondant aux dispositions prevues par
  le Code de la Route…...........................................3640 kg
-  avec remorque de 630 kg sans frein…............................2470 kg”

Als klopt wat jij beweert, mis ik het max trekgewicht voor een ‘gewone’ oplooprem.
Hierboven staat alleen dat het remsysteem aan de ‘Code de la Route’ moet voldoen. Spreekt de ‘Code’ zich dan zo specifiek uit over het remsysteem als door jou genoemd, zijnde ‘geen oplooprem’?

De RDW hanteert toch de ‘oplooprem’ gegevens, of hebben zij er eigen waardes van?

Op een SMV caravan bestaat een elektrisch lastafhankelijk remsysteem, daar hanteren de ‘Code’ en de RDW toch ook geen andere waardes voor?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 augustus 2010 04:51 PM
  [ # 6 ]

De code is een leuk geintje, want in NL niet geldig. Franse regelgeving uit de jaren 70… Daar hebben we niets aan in Nederland helaas. De RDW hanteert hier eigen gegevens, welke zij op haar beurt weer van de importeur heeft gekregen toen de ID en Ds’en hier op de markt kwamen. En die gegevens zeggen: 1200 kg met rem, zijnde een oplooprem want in NL is namelijk niets anders toegelaten dan een oplooprem. Ook de elektrische remmen op een SMV zijn officieel niet meer gekeurd voor gebruik in NL.( Vroeger was dat niet zo’n probleem omdat een aanhanger geen eigen kenteken en typegoedkeuring hoefde te hebben in NL) Veel mensen die nu bv een boottrailer of caravan uit de USA importeren lopen daar bij de RDW keihard tegenaan: alles moet worden omgebouwd naar die achterlijk ouderwetse oplooprem omdat ze met elektrische remmen nooit een typegoedkeuring en dus kenteken voor de weg kunnen krijgen. Waarin de EU kan achterlopen….

Ik heb in 2003 nog trekgegevens op een kenteken van een DS break laten zetten en toen was het al een boel gezeik. 1200 kg. Meer, daar wilde de RDW niet aan. Zij hadden boeken waarin 1200 kilo stond en daar mee af.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 augustus 2010 05:01 PM
  [ # 7 ]

Ik kom er niet achter hoe dat werkt en wat de criteria zijn. Op het kenteken van mijn XM staat geremd 1300kg en die weegt 1385 kg.

Op het kenteken van mijn 1700kg wegende Jaguar is niets vermeld, maar van het Jag forum weet ik dat zo’n auto ook geremd 1200kg mag trekken. En die dikke SUV’s wegen niet veel meer en mogen wel 3000 kg of meer trekken.

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1413
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- C3 1.2 Shine smile
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 02 augustus 2010 05:10 PM
  [ # 8 ]

Ik heb net m’n kenteken papieren erbij gepakt en daar staat op deel 1A het volgende:

“Maximum te trekken massa indien aanhangwagen:
Ongeremd: 716 kg
Geremd: 1432 kg “

Auto is in december 2008 ingevoerd bij de RDW in A’dam en had/heeft een franse trekhaak er orgineel onder zitten. Zou het kunnen dat de RDW die wijsheid over heeft genomen van de franse papieren (carte gris)? Of staat daar niets op over trekgewichten? Ik zal die carte gris es opzoeken als ik vanavond thuis ben…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 augustus 2010 05:12 PM
  [ # 9 ]

Nou snap ik er helemaal niets meer van Laughing Maar, dat betekent wél dat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen en dát is goed nieuws!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1413
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- C3 1.2 Shine smile
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 02 augustus 2010 05:20 PM
  [ # 10 ]

Hoe kan een ander daar zijn voordeel mee doen? Als je op de RDW site mijn kenteken invoert (AM-70-40) staat er bij de eigenschappen ook dat ik geremd 1432kg mag trekken…  question

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 augustus 2010 05:34 PM
  [ # 11 ]

Als ik bv daar een printje van maakt er daar mee naar de rdw gaat moeten ze van goede huize komen om mij dan vervolgens af te schepen met een schamele 1200kg trekgewicht op een 23 break hmz

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2433
Geregistreerd: 02-08-2007

Gepost: 02 augustus 2010 05:43 PM
  [ # 12 ]

https://ovi.rdw.nl/VoertuigDetails.aspx

en op basis van deze gegevens dan?

het is mij nooit duidelijk geweest dus ik maak van de gelegenheid gebruik met goed vinden van TS

Otten trekker ca 1960.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 augustus 2010 05:43 PM
  [ # 13 ]

Ik dacht dat die maximum trekgewichten tegenwoordig staan vermeld of het “certificat d’origin”, of tewel het gelijkvromingheidsattest. Daar moet op z’n minst een maximum treingewicht op staan.

Een addertje onder het gras is nog het volgende:
Je hebt ook nog het maximum treingewicht: Dat is het gewicht van de auto MET belading en de aanhanger beladen:
je kunt dus wel een zwaardere aanhanger mogen trekken maar dan kun je geen bagage meer meenemen.

Ongeremd is de regel: De helft van met leeggegicht van het trekkende voertuig, met een maximum van 750 kilo.

Regeltjes te over dus, en dan nog je rijbewijs E.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 augustus 2010 06:20 PM
  [ # 14 ]

En het probleem dat je me een rijbewijs B een maximum combinatie gewicht hebt. je mag dan met een peugeotje wel een aahanger trekken van 600kg maar met een jeep cherokee niet!! omdat dan de combi boven de 3500 kilo komt…..

regeltjes regeltjes…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 augustus 2010 06:29 PM
  [ # 15 ]
bogaard77 schreef:

En het probleem dat je me een rijbewijs B een maximum combinatie gewicht hebt. je mag dan met een peugeotje wel een aahanger trekken van 600kg maar met een jeep cherokee niet!! omdat dan de combi boven de 3500 kilo komt…..

regeltjes regeltjes…

Fout. Als de auto het mag trekken mag je er zowieso een aanhanger van 750kg achter knopen. Dus met een rijbewijs B mag je met in totaal 4250kg op stap. Dan moet de auto wel 3500kg zijn en de aanhanger 750kg. En dan heb ik het (uiteraard) over het eigen gewicht + laadvermogen. Ik heb die regels tot in den treure bestudeerd.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook