Alors, elle roule, ma poule! Na met hulp van broer J2K de electriek weer aangesloten te hebben, inclusief relais voor het dimlicht, de bijna laatste onderdelen gemonteerd. Zoals de koplampen en de motorkap. Ik wist dat mijn remblokken achter versleten waren en had uit voorzorg vast een nieuw setje gekocht. Die dus gemonteerd. Geen overbodige luxe, want de voeringdikte was gereduceerd tot minder dan een halve mm.
Na alles ontlucht te hebben een hoogst illegaal proefritje gemaakt over de dijk. Nou, da’s genieten, zoals CEE-IKS ook mocht smaken. Alles lijkt het te doen zoals Citroën het ooit bedoelde. Ze veert goed, remt en stuurt ook goed. Alleen achter vind ik haar iets soepel. Ze heeft daar geen nieuwe bollen, misschien moet ik er toch een stelletje frisse opzetten.
We gaan wel langs de dieselboer. Het “gasklepasje” lekt een beetje. Dat moet vernieuwd en dan kunnen ze ‘m mooi meteen afstellen. Verder lekt ‘ie een klein beetje diesel. Waarschijnlijk van de retour.
M’enfin, bref, er zweeft er weer eentje! Fase 2 is kentekenkeuring en APK. Daarna offertes aanvragen voor het huidje (l’Oréal?).
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Franq schreef:Alleen achter vind ik haar iets soepel. Ze heeft daar geen nieuwe bollen, misschien moet ik er toch een stelletje frisse opzetten.
Als bollen oud/versleten zijn, wordt een CX juist keihard en stug! Dus te soepel zou eigenlijk niet kunnen….
Franq schreef:We gaan wel langs de dieselboer. Het “gasklepasje” lekt een beetje. Dat moet vernieuwd en dan kunnen ze ‘m mooi meteen afstellen.
Meestal is het dekseltje zelf dan ‘kapot’, of beter gezegd: zijn de asjes als het ware ingesleten in het deksel. Dekseltje vervangen is de oplossing.
Maar hey: Goed werk mannen!!!
The Pink Pipewrench strikes again!!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Dat is goed nieuws Franq, gefeliciteerd!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Nou dat smaakte zeker dat ritje, alles voelt aan zoals het moet. Motor pakt lekker op, het remt lekker soepel en er komen geen rookpluimen uit. Ik vind die zachte bollen zelf wel lekker, misschien zijn het comfortbollen. Maar voor de wegligging zijn wellicht een setje originele bollen wel zo goed.
Dat extra gewicht van z’n zware diesel op de vooras kan de auto goed hebben.
Als er dan nog wat optisch werk verricht wordt, dan staat er een superstrakke technisch helmaal in orde zijnde cx trd Turbo.
Ik weet zeker dat je er veel fijne kilometers mee zult gaan maken Franq!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
La Léo schreef:
Franq schreef:We gaan wel langs de dieselboer. Het “gasklepasje” lekt een beetje. Dat moet vernieuwd en dan kunnen ze ‘m mooi meteen afstellen.
Meestal is het dekseltje zelf dan ‘kapot’, of beter gezegd: zijn de asjes als het ware ingesleten in het deksel. Dekseltje vervangen is de oplossing.
Ik lees in een ander draadje dat die deksels schaars beginnen te worden. Nog tips om er aan te kunnen komen, of kan ik dat met een gerust hart aan de dieselspecialist overlaten?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hmm… ik ben momenteel op zoek naar de juiste brandplaatjes en ook dat kost de dieselspecialist nogal moeite. Allemaal ‘ouwe meuk’ hè, dus weinig vraag meer naar.
Maar voor hetzelfde geld hebben ze nog een doos van die dekseltjes liggen!
Ik zou het dus even afwachten.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Nog iemand tips om het versneld toerental af te stellen? Ik kom er met de RTA niet goed uit. Mijn idee: warm laten draaien en dan de kabelstop net tegen het lipje van Ralenti aan te laten komen. Klopt dat?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Ondanks de sombere berichten over de MRB ga ik mijn auto laten keuren. 12 november is het zover, wens me sterkte! Ik doe er meteen een APK bij. Wie weet wordt ‘ie meteen goedgekeurd en anders heb ik ff de tijd om het allemaal in orde te brengen…
De carrosserierestauratie hou ik nog even in beraad, totdat de plannen van het kabinet duidelijk zijn. Stelletje draikonten…
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Zo is dat, gewoon laten keuren en rijden met die hap. We kunnen ons allemaal wel door één regeltje uit het regeerakkoord laten ontmoedigen, maar dan gaat de lol er nú al af.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Zo, andere ruitenwisserpomp en goede linker buitenspiegel zijn onderweg (dank, Léo!) dus het APK klaar maken is goed onderweg. Zijn werkende achteruitrijlichten eigenlijk verplicht? Ik vermoed dat de schakelaar overleden is. Zit op een lekkere rotplaats!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Bovenop de bak toch? Is dat zo slecht bereikbaar?
Of misschien heb jij airco, dat de HD pomp in de weg zit?
Ik meende niet dat het verplicht was overigens…. maar zeker ben ik niet. Is wel een handige feature natuurlijk op een CX, dus evengoed repareren Franky!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




































Totaal aantal Berichten: 17421
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Wat in Luxemburg verplicht is, hoeft niet persé in Nederland verplicht te zijn, maar toch: als ik m’n auto’s door de keuring rijd, worden de achteruitrijlichten altijd getest. Als ik met de CX uit 1976 ga en de keurmeester roept: “mistlicht”, roep ik terug: “heb ik niet”. Daar neemt hij dan genoegen mee, maar als er zichtbare achteruitrijlichten zijn, zullen die het ook moeten doen, lijkt mij.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De keurmeester trok bij mijn sm de stekker van de bak af omdat de achteruitrijlichten amberkleurig zijn en dat schijnt niet te mogen. Zo nou doe ze het niet meer en kan ik hem goedkeuren zei hij!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Phew, nog even afhankelijk van bouwjaarspecifieke regels ga ik het er op wagen. Hoewel ik het natuurlijk wel ga repareren. En ja, Léo, ik heb airco…
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Geen probleem zie keurings eisen blz 39 na 1997 moet er een achteruitrijlicht opzitten
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/Regelgeving APK - Keuringseisen 01-04-2012.pdf
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78