Controle onderdelen bij stuurhuis vervangen
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1533

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 augustus 2010 03:10 PM

Komende dagen komt een nieuw stuurhuis binnen uit Oldenbroek. Ik kan weer lekker aan de gang!
Ik wil het wel op de makkelijke manier doen, dus niet de radiator verwijderen.

Als ik nu toch e.e.a losmaak, wil ik meteen de diverse stangkogels en hulpstuurhuislagers controleren op speling. Hoe kan ik dat het beste doen, wat is speling en hoe makkelijk of stroef mag/moet e.e.a. te bewegen zijn? Gaarne advies.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  

Kees B
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 12 augustus 2010 05:56 PM
  [ # 1 ]
camemBert schreef:

Komende dagen komt een nieuw stuurhuis binnen uit Oldenbroek. Ik kan weer lekker aan de gang!
Ik wil het wel op de makkelijke manier doen, dus niet de radiator verwijderen.

Leuke klus! Twee weken geleden heb ik mijn stuurhuis vervangen (ook uit Oldebroek). Eerlijk gezegd lijkt mij de makkelijkste manier om juist wel de radiator te verwijderen. Dan kun je zien wat je doet, zoals het precies in de rechtuit stand zetten aan de hand van de voorgeschreven maat tussen twee punten. Anders zit je zo een tandje verkeerd bij het erin schuiven van de stuurkolom en staat je spaak niet op 8 uur en begint het “geklooi”... Maar het KAN wel.

camemBert schreef:

.... wat is speling en hoe makkelijk of stroef mag/moet e.e.a. te bewegen zijn?

Op rdw.nl kun je pdf’s downloaden met de huidige APK regelgeving en de aanvullende eisen, daarin staat waar de stuurinrichting aan moet voldoen voor wat de APK betreft. Er wordt daar gesproken over een maximale stuurkogelspeling van 1 mm radiaal en axiaal, en hoe je dat moet meten. En dat de wielen moeten verdraaien binnen 15 graden stuurwielverdraaiing en dergelijke.
Ik heb geen speling kunnen vaststellen bij mijn stuurkogels, heb wel de hoesjes losgehaald en er zo goed mogelijk nieuw vet in gedaan.
Het enige dat mij opviel was dat beide hulpstuurhuizen erg zwaar draaiden. Heb ze eraf gehaald en doorgesmeerd (met M7 smeernippel in de draadgaten van de bevestigingsbouten), maar heb ook de opsluitmoer wat losser gezet (kwart slag ongeveer) en nu draaien ze weer soepel, zonder zware punten en zonder speling.
En misschien ten overvloede: de kanteling van het stuurhuis moet ook goed afgesteld worden anders krijg je zware punten bij het sturen. (Speciaal gereedschap 1955T, eenvoudig zelf te maken).

Veel succes!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook