Vakantie in Gourdon
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 15 augustus 2010 03:58 PM

Even vertraagd doordat nadat je met vakantie bent geweest iedereen je claimt (op of naast het werk) en het zodoende zeer snel lijkt alsof de vakantie alweer héél lang geleden was.
Onze vakantie was midden juni in het plaatsje Gourdon, 1000 km onder Eindhoven, tussen de Dordogne en Lot rivieren (250 km land-inwaarts vanaf Bordeaux). We verbleven er 2 weken waarvan de eerste week veel regen viel (bij Nice zijn toen campings overspoeld).
We reden met beide Citroëns omdat m’n moeder graag de pelgrimsroute wilde fietsen die van Noord Frankrijk naar Lourdes loopt. Ze had een paar jaar eerder al een groot deel ven de noordelijke route gedaan en wilde nu verder vanaf Rocamadour.

Op de heenreis had ik in België benzine getankt en hierbij wat gemorst. Door lang LPG rijden vergeten dat de dame een beteje last van reflux heeft. Dit bleek later een probleem te worden:

De remfunctie leek niet aangetast en op de krik ging het wiel nog soepel rond, waardoor het ook niet door het lager kwam. Waarschijnlijk heeft de benzine tectyl van het schelpje opgelost en is dit op het wiel bij 110 á 120 km/h terecht gekomen wat het verspreid heeft over het gehele wiel door de rotatie van het wiel. Terpentine doet in dit geval wonderen.
Bij aankomst de laatste 100 meter een verkeerde afslag genomen. Doorgereden tot de volgende gelegenheid om te draaien leverde het volgende tafereel op:

En daarbij ook de eerste en enige andere DS tijdens de vakantie gezien:

Verder kwamen we nog andere klassiekers tegen:
in Sarlat
en een mooie CX in Gourdon:

Een zwitser met een VW bus en een oude franse peugeot in Domme:

In folklore museum Village de Bouriage:

Gewoon wat foto’s van onderweg:

Wie weet wat voor kenteken dit is mag het zeggen:

Ik had deze vakantie (in deze regio) de indruk dat er meer mensen geïnteresseerd zijn in de DS dan andere vakanties in Frankrijk hiervoor. We hadden overal wel aanspraak.

Aan de andere kant heb ik de indruk dat de Fransen in deze regio tot het werkvolk zijn verbannen. Het viel me op hoeveel Engelsen er daar zijn. Zelfs op de weg zie je best veel auto’s met het stuur aan de verkeerde kant, met Engels of Frans kenteken. Ook is hier een Hollandse enclave (aan het) ontstaan, je hoort ook behoorlijk van Nederlands van mensen die uit een auto met Frans kenteken stappen.
Hoewel ik de Franse taal niet goed versta, wil ik na 1000 km toch graag Frans horen om te weten dat ik ver van huis ben…...

Verder is onze ervaring dat met twee drukke boeven van 2 en 4 jaar vakantie vieren in Frankrijk in het voor-seizoen met veel regen een uitdaging is. Toeristisch Frankrijk is niet ingesteld op regen, er is bijv. nergens een overdekt zwembad te vinden. Ook zijn vele attracties niet of beperkt open in het voorzeizoen. Uiteraard maak je er dan het beste van, en dat ging in de 2e week een stuk beter.
Ook kwamen we er deze vakantie achter dat onze jongens (met name de jongste) wagenziek worden in de bergen. Niet gek als je bedenkt dat de auto om alle assen draait en beweegt tijdens het rijden waarbij je ook de vaart erin wilt houden, iets anders dus als in Nederland waar snelheidsdrempels voorkomen in de top-tien van hoogste bergen. Daarbij staat het woord “wagenziekte” niet in het “Hoe en wat in het Frans”, maar het noemen van het woord van misselijkheid en wijzen naar de DS vanuit de Pharmacie doet levert toch het juiste medicijn.

Door de kinderen vrees ik dat we nu de komende jaren ook bij de schare Nederlanders gaan horen die dicht bij huis een Landal park zoeken….

Laat dit je echter niet ontmoedigen van een vakantie in Franrijk met DS en met / zonder kinderen Wink

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 15 augustus 2010 04:03 PM
  [ # 1 ]

Kenteken uit Guernsey (Great Britain Guernsey)

Verder leuke foto’s

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

Kees B
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 15 augustus 2010 05:03 PM
  [ # 2 ]

Leuk verhaal, leuke foto’s!

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 15 augustus 2010 05:07 PM
  [ # 3 ]

Mooie foto’s en een leuke vakantie zo te zien.
Ik hoop morgen onze tocht naar het zuiden te kunnen voortzetten.
En dan ook van die mooie plaatjes te posten. Smile

Peter

Profiel  

JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 606

Gepost: 15 augustus 2010 05:40 PM
  [ # 4 ]

Dag Bart,

ik sluit mij aan bij de voorgangers. Die ene foto waar een bruine 2CV op staat…...die spreekt mij bijzonder aan. Ik heb net zo’n eend (kleur: Paille Brulée, 1970) en verzamel foto’s van eenden met diezelfde kleur. Wil je mij een foto in een wat hogere resolutie opsturen? (tja, dat zijn ook van die vragen die na een vakantie op je afkomen). Ik zag je DS laatst nog bij Sanders staan, ziet er goed uit! Mijn (deels) ontmantelde DS had ik daar zonder schermen, keienbak, bumper en motorkap naar toe gereden om een nieuw stuurhuis te laten monteren. Ging goed, zowel heen- als terugreis geen politieagent tegengekomen (sleutelvriend reed voorop met 4 knipperlichten aan).
Groeten, JoF

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)

(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)

Profiel  

camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1533

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 16 augustus 2010 03:05 PM
  [ # 5 ]

Leuke foto’s!

Gourdon ken ik want daar woont (schoon)familie in de buurt, in het verleden vaak geweest. Mooie omgeving veel te bezoeken (Gourdon zelf, Domme, Rocamadour, Goufre de Padirac, etc…) vooral ook met veel leuke binnenwegen.

Off-topic: Zowiezo is het leuk om voor een ritje in zuidelijk Frankrijk de ‘kortste weg’ te kiezen op de navigatie. Waar je dan al niet komt!? Tot bos- en karresporen aan toe, kan de DS ook eens op de hogere stand…

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 16 augustus 2010 04:16 PM
  [ # 6 ]

Geinig, hier ben ik een paar weken geleden geweest.(met de picasso)

Die auto was een Simca

Profiel  

Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

Gepost: 16 augustus 2010 08:29 PM
  [ # 7 ]

leuke foto’s!!!

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 16 augustus 2010 10:18 PM
  [ # 8 ]
Rene schreef:

Geinig, hier ben ik een paar weken geleden geweest.(met de picasso)

Die auto was een Simca

Klopt, was het merk even vergeten. In de bijbehorende winkel hebben / hadden ze geëmailleerde borden van verschillende auto’s waaronder een DS, zo’n heb ik daar ook gekocht.
Ook leuk van dat park is dat ze brood bakken op ouderwetse manier waar je bij staat en dit brood kun je daar dan ook kopen.

Groetjes, Bart en veel vakantie plezier voor iedereen die nog gaat !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 16 augustus 2010 10:28 PM
  [ # 9 ]

En dan die piepende en krakende draaimolens Laughing

Mooie omgeving!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook