2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
DSpeciale in gebruik nemen als dagelijkse auto
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 01 september 2010 09:26 PM
  [ # 16 ]

Hallo Frits, mocht je nog op zoek zijn naar een gas installatie, ik heb er onderhand een stuk of wat in diverse DS.en gebouwd, ik ben lasser van beroep, en dus zelfstandig hierdoor kan ik gas installaties tegen inkoop prijs verkopen, (voor DS rijders reken ik geen winst),

een complete installatie inclusief Alles, kost nog geen 500,- (ex btw, daar kom ik ook niet onderuit)
eventueel bouwen wij (vriend van me en ik zelf) de installatie ook in.
het inbouwen is in een dag gebeurt, je moet hem dan wel zelf afmelden bij de RDW, maar das een fluitje van een cent…

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 07 september 2010 10:58 PM
  [ # 17 ]

Inmiddels 123-ontsteking in laten bouwen, samen met nieuwe Valeo bobine met voorschakelweerstand, nieuwe bougie’s, isolatoren en kabels. Koud starten gaat gek genoeg moeizamer, warme start zo snel alsof de motor nog liep. Stationair loopt hij rustig. Misschien is er nog iets mis met de carburateur die los is geweest vanwege het schokken / niet willen starten? Moet je altijd nieuwe pakkingen monteren?

Oude radio-cassettespeler ingebouwd, een Philips. Leuk om mijn oude cassettes weer eens te horen, toch maar goed dat ik die 100 stuks nog bewaard had. Kwaliteit is wisselend, emotie is altijd goed. De tips hier gevolgd en een plak-antenne ingebouwd. Snoertje wegwerken valt nog niet mee. Ontvangst over het algemeen goed maar niet zo goed als in moderne auto, is het de antenne, de radio of de combi?

Hella intervalschakelaar gehaald, hopelijk krijgen we die nog ingebouwd alvorens we as zondag op vakantie naar Zwitserland gaan.

Ben ook erg benieuwd of we de bagage van 4 personen, incl kampeeruitrusting, erin krijgen zonder dakkoffer. Ook even naar imperiaals gekeken, Huub in ‘t Zand raadde dakdragers aan die ook op het dak zelf leunen met platen. Wie heeft hier ervaring mee?

Gek genoeg ligt daar de sneeuw nu al op 1400 m hoogte (normaal voor december), terwijl ik me verheugde op passen rijden. Heeft iemand nog tips voor sneeuwkettingen? De zomerbanden zijn nog als nieuw en ik wil eigenlijk niet rijden met pekel, dan zijn winterbanden dus overbodig.

Na de vakantie gaat de LPG erin en ga ik kijken voor een stoffen interieur. Als iemand een perfect bruin skai interieur wil kopen graag een pm.

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 19 april 2011 12:30 PM
  [ # 18 ]

Na enkele maanden winterstop weer even een update.

Met de DS naar Italie geweest, fantastisch! In Duitsland eerst 118 km/u gereden (bij 120 km/u duidelijk meer lawaai). Met bejaarde schoonouders als tevreden passagiers. Onvoorstelbaar hoeveel bagage er in een DS past, wel met passen en meten.
De intervalschakelaar van Hella bevalt uitstekend. De draaiknop moet je heel voorzichtig draaien omdat met name in het begin de vertraging handig is. Inbouwen was wel nog een hele klus.
In Zwitserland met zijn tweeën door gereisd, heerlijk getoerd over binnenwegen en diverse passen. N.a.v. TopGear uitzending over Stelvio pas die kant opgereden. Via Davos en Zernez heb je dan al enkele passen met prachtige rit. DS heeft er geen enkele moeite mee, haarspeldbochten zijn wel wat krap. Overnacht in ijskoud Nationaal Park met kampvuur naast tent en DS. Goed dat er een whiskeybar in het dorp zat. Bij de afslag van de Stelviopas besloten rechtdoor naar het warme Italie te rijden, zo snel mogelijk naar het Gardameer. Achteraf bleek dat nog veel meer passen op te leveren, genieten!
Drie dagen aan Gardameer bij Malcesine gestaan en gereden, met veel bekijks. De oostelijke kant van het Gardameer is prachtig om te touren, pittoreske dorpjes, mooi wandelen. Met 25 graden halverwege september kun je in het zuiden nog goed zwemmen, in het Noorden komt er teveel koud water van de bergen in het meer.
Op terugweg de snelwegen genomen met 140 km/u, geen probleem. Dan pas merk je hoe fijn het is om een oldtimer te hebben die goed meekomt in het moderne verkeer en je uitgerust laat aankomen.

Begin oktober LPG laten inbouwen bij Gebr. van Orsouw in Eindhoven. Zij hebben veel ervaring met oldtimers en met de DS. Netjes gehaald en gebracht naar het station, service! Inbouw ziet er netjes uit en het rijdt prima. Weinig vermogensverlies maar wel aanzienlijk meer verbruik. Op benzine was dat 1:10 gemiddeld, op LPG nu 1:6!! Ook hield hij bij lage toerentallen in als je volgas moest geven, niet veilig.
De kofferbak is met een 85 l tank uiteraard veel kleiner geworden. Als we weer met 4 man op vakantie willen en kamperen wordt het bagage vervoer op de trekhaak.
In de winter de DS moeten verplaatsen. Starten op LPG zoals hier elders vermeld geen probleem.
Update: april 2011 na de winterstop laten afstellen. CO stond op 4% zodat hij bij volgas in lage toerentallen waarschijnlijk verzoop. Staat nu op 1% en dat inhouden is nu opgelost. Verbruik is nu 1:8 op de autobaan. De 85l tank kan ongeveer 72 l LPG bevatten waardoor het bereik 575 km zou moeten zijn. Stationair op LPG draait nu op bijna 1000 toeren, beter dan op 800. De monteur hield zijn hand bij de uitlaat om de kleppen te controleren. als die strak staan schijnt je hand niet alleen weggeblazen te worden maar ook af en toe naar binnen. Bij mij stonden ze ruim genoeg. En met je hand vlak bij de uitlaat kun je de ontsteking blijkbaar testen, ondanks de nieuwe 123, bobine, bougies en kabels liep hij onregelmatig. Hij was niet zo gecharmeerd van de 123-ontsteking, een medewerker had er al een kapotte DS motor mee opgelopen omdat de achterste cylinder geen goede vonk kreeg.

Op LPG starten vergt ook de choke. Dat is jammer want die werkt bij mij niet lekker. Hij lijkt maar 2 standen te hebben, voluit en half. Het laatste stukje schiet hij automatisch naar binnen, juist het bereik waar ik gebruik van moet maken. Wie heeft daar een oplossing voor?

Begin april ook de uitlaat gerepareerd, dwarsdemper en flexibel stuk. Uiteindelijk gekozen voor gewoon staal ipv RVS. Goedkoper (totaal 163,-E en 15,-E verzendkosten), combi RVS en staal schijnt chemische corrosie te veroorzaken, RVS bij motor straalt teveel hitte af naar binnen, RVS roest niet maar breekt ook wel eens af, RVS geeft meer lawaai door etc. Bij Citrotech goed geholpen en de volgende dag pakket al binnen. Tot mijn verbazing heeft mijn DSpeciale uit 1973 ook een Pallas dempertje achteraan. Is dat omdat hij in Brussel gemaakt is? Daar werden ook standaard de grote Pallas wieldoppen gemonteerd. Het lawaai is nu een stuk minder maar het blijft een gehorige wagen, je zou een betere stroomlijn verwachten. Helpt het als je hem van binnen bekleed zoals een Pallas?
Ik ga ook eens een koptelefoon met antigeluid testen. Als dat werkt eens kijken of het via de autoradio ook te doen is, hele dure merken schijnen dat tegenwoordig te hebben.

Ondertussen beleven we voor de 3e keer een zomer in het voorjaar. Dan begint het wel te kriebelen, zou een open dakje niet leuk zijn? Bij een DSpeciale is de hemelbekleding massief en kun je er naar het schijnt gewoon doorheen zagen. De originele Webasto’s zijn ondertussen zeldzaam en dus duur (500,- tot 1000,-E!). Weet iemand er nog een die betaalbaar is?
Het mooiste dak is de Decouvrable A.E.A.T. die van je DS bijna een cabrio maakt (gaat open over de hele lengte) maar die schijnen maar een paar keer gemonteerd te zijn en kwetsbaar. Er schijnt er een keer eentje op ebay gestaan te hebben voor 2500,-E.
Een goedkoop alternatief (140,-E) is een 2e hands dakje van de Renault Twingo wat lijkt op de Webasto en makkelijker werkt. Alleen het spoilertje vooraan maakt het minder origineel. Weet iemand of je naderhand nog een Webasto kunt inbouwen in het gat van een Twingo dak of is dat gat dan te groot of anders in verhouding?

Nu het kanoseizoen aanbreekt ook dakdragers besteld bij Huub in het Zand. Aluminium dragers met elk 4 rubber doppen die op het dak rusten en klemmen die over de dakrand klemmen en er niet in drukken.

Voor dit jaar staat de roest aanpakken als belangrijkste op het lijstje. Ben er nog niet uit of het Dinitrol of RX zal worden. En of het zelf te doen is of toch beter is een vakman in te schakelen. Met name het schoonspuiten, drogen en loshalen van al aanwezige roest lijkt me een hele klus.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 april 2011 04:38 PM
  [ # 19 ]

Mooi verhaal. 1 op 6 is wel erg veel inderdaad.
Een 123 bevalt over het algemeen erg goed.

Citroen!

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 19 april 2011 04:49 PM
  [ # 20 ]

Aan de 123 kan het slechte lopen eigenlijk niet liggen, misschien eens degelijk de kleppen stellen in plaats van alleen de uitlaat te bevoelen?

Verder lijkt het me absoluut kansloos om antigeluid te maken via speakers in een DS. Dit werkt namelijk door het originele geluid in tegenfase te laten horen, maar als je je hoofd maar een centimeter verplaatst heb je juist het geluid versterkt. Bij een hoofdtelefoon heb je dat probleem uiteraard niet. Je kunt beter in goede demping investeren, bv noise killer.

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 27 april 2011 01:26 AM
  [ # 21 ]

LPG is nu goed afgesteld, zuiniger (1:9 bij 120 km/u = actieradius ruim 600 km) en sneller optrekken zonder inhouden.

Op de autobaan als passagier de Logitech Noise Canceling Headphone uitgeprobeerd. Volgens de specificaties moet deze de ruis met 20 dB onderdrukken. De oordoppen zelf isoleren al behoorlijk hetgeen voor een bestuurder natuurlijk gevaarlijk kan zijn. Harde doppen hebben als nadeel dat je al vrij snel warme oren krijgt of teveel druk op je oren. De muziekkwaliteit is redelijk maar verandert sterk als de ruisonderdrukker aan gezet wordt. Speel je MP3 van je smartphone af dan krijg je zo ook regelmatig bijgeluiden te horen van de telefoon. Ik had verwacht dat met name de zware monotone dreunen onderdrukt zouden worden maar het is meer het hoge ruisen. Nooit geweten dat er zoveel ruis in de auto zit. In een stille kamer hoor je geen verschil dus er was in de auto blijkbaar echt veel ruis.
Conclusie: voor een auto niet echt een aanwinst.

In juni weer van plan naar Italie of Zuid-Frankrijk te rijden. Op zoek naar een cruise control kwam ik op de site van Conrad 2 mogelijkheden tegen:
Eagle, Bestnr.: 880086 - 89
eenvoudig en goedkoop (20,-E), hebben we 4 jaar naar tevredenheid gebruikt in eerste VW camper, zeer zuinig omdat je gaskabel vast gehouden wordt (carburateur pompt geen extra benzine bij om snelheid constant te houden, op hellingen van autobaan ga je dus langzamer omhoog en sneller omlaag).
WAECO Magic Speed Cruise controle MS 50, Bestnr.: 851329 - 89
wat complexer en moeilijk in te bouwen, stuk duurder (109,-E), comfortabeler, veiliger? wordt regelmatig geroemd op diverse fora.
Prijsverschil is overheen te komen, wat raden jullie aan?

Ook voor op vakantie naar warme landen: een kleine elektrische koelbox die echt koelt. De meeste doen dat niet tenzij je een dure compressor koelbox koopt. De betaalbare compressor koelkasten kosten nog altijd 150,-E en zijn met 40 l zo groot dat ze niet door de opening van de kofferbak komen en een hele zitplaats innemen.
Mobicool is het goedkopere merk van WAECO, een topmerk in koelkastjes voor vrije tijd. De T26 AC / DC of U26 12/230V komt in diverse fora erg goed naar voren en wordt ook bij vrienden naar tevredenheid gebruikt, zelfs bij hoge temperaturen. Op de camping op 230V aan te sluiten, zonder extra adapter. Voor 45,-E een aanrader, voldoende groot voor 4 personen en 2 dagen, niet te groot voor een DS met LPG.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 april 2011 08:44 AM
  [ # 22 ]

Beste Frits,

Heb vandaag eindelijk de tijd om mijn variabele cruisecontrol te testen. Deze accelereert langzaam dus hij spreekt de acceleratiepomp niet aan (hierin zit altijd een kleine lek zodat hij bij langzaam gasgeven geen extra benzine in de venturi spuit)
Kwa keuze welk systeem;
Het volkswagenbusje heeft een hoge luchtweerstand en een laag gewicht, Gasstand tussen bergop, vlak en bergaf is relatief vrij klein; cruisecontrol die de gasstand constant houdt werkt aardig, zeker in het platte Nederland.
de ds is loeizwaar en heeft een lage luchtweerstand.; Mijn ervaringen in Zuid-Afrika met mijn ID Break; gasstand tussen bergop, vlak en bergaf is behoorlijk. Als je naar Italie of Zuid-Frankrijk rijdt kom je behoorlijk wat bergen tegen. Met een vaste gasstand kom je de berg niet op en loei je er met 150 weer vanaf. Je moet de hele tijd spelen met je gas. De variabele cruisecontrol zal daarom veel beter werken in bergachtig gebied.
Ik heb gisterenavond nog wel behoorlijk moeten goochelen om een fatsoenlijke onderdruk te krijgen van mijn carburateur. Uiteindelijk heb ik een restriktor in de slang tussen carb en T stuk tussen luchtfilter en carterpan moeten zetten. Ben benieuwd of dit invloed zal hebben op olieverbruik; de carb zal nu immers minder volume uit blok trekken. Kan ook nog invloed hebben op verbruik, want de carburateur zuigt nu minder volume valse lucht aan… Ik hou het in de gaten. Zijn er vacuum generators in de handel?
Hopelijk later vandaag testverslag. Heb nog een hele week vakantie, dus ik kan er lekker mee spelen.

Groeten,

Stef

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 24 mei 2011 04:15 PM
  [ # 23 ]
FritsHoff schreef:

Mobicool is het goedkopere merk van WAECO, een topmerk in koelkastjes voor vrije tijd. De T26 AC / DC of U26 12/230V komt in diverse fora erg goed naar voren en wordt ook bij vrienden naar tevredenheid gebruikt, zelfs bij hoge temperaturen. Op de camping op 230V aan te sluiten, zonder extra adapter. Voor 45,-E een aanrader, voldoende groot voor 4 personen en 2 dagen, niet te groot voor een DS met LPG.

Naar aanleiding hiervan heb ik wat op internet rondgesnuffeld en ehb de volgende vragen die jij misschien kan beantwoorden:
-Wat is het verschil tussen de U26 en de T26?
-Waar vind jij ze voor €45? De enige die ik voor €45 vind is op alleen 12V DC, niet met mogelijkheid voor 230V AC. Degenen die wel allebei aankunnen kan ik alleen voor €60 vinden.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 27 mei 2011 01:36 AM
  [ # 24 ]

@ Brian: wij hebben de koelbox bij Conrad gekocht, prijs 49,99€ incl verzenden en BTW. Bij de Aldi nu 10,-€ goedkoper, lijkt dezelfde. Geluid duidelijk aanwezig maar tijdens het rijden valt het niet op. Koelt op Eco stand met lege box binnen 20 minuten naar 8 graden, kies je dan de Max stand dan daalt de temperatuur naar 4 graden zoals het hoort. Je moet je box dus wel vullen met gekoeld eten en drinken maar dan ben je onafhankelijk van koelelementen die je elders moet invriezen. Box past redelijk achter de stoelen in het midden, voor de achterbank. Stoelen kunnen dan net niet meer helemaal naar achteren (wat zelfs voor mijn 1.97m niet nodig is). Passagiers achterin kunnen hun benen nog prima kwijt. Snoer is lang genoeg om de sigarettenaansteker voorin te gebruiken.

Heel erg genoten van de reacties op mijn andere post (Kampeeruitrusting in DS, hoe deed men dat vroeger? ). Helaas geen imperiaal meer omdat ik voor een vouwdak gekozen heb. Trekhaak met platte fietsendrager of box was mogelijk geweest ware het niet dat we een last-minute bod hebben gedaan op een prachtig appartement aan het Comomeer. En dat werd geaccepteerd, scheelt weer honderden euro’s en gesleep met veel bagage. Op dus naar de Gotthard pas!

Gele koplampen gemonteerd, ziet er leuk uit. Licht is iets slechter. Waren de schijnwerpers ook origineel geel?

Radio cassette speler vervangen door een Sony met automatisch omdraaien van de cassette. Nieuwer type (uit mijn studententijd, 25 jaar geleden) en mooier geluid. De Pioneer 3-weg boxen die tussen de stoelen en de deuren staan doen het prima maar missen net nog wat bas, daarvoor moet je toch een klankkast hebben zoals bij ingebouwde boxen. Misschien kan ik daarvoor nog de originele hoedenplank luidspreker inbouwen, met een filter om alleen lage tonen door te laten.

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 27 mei 2011 01:37 AM
  [ # 25 ]

Afgelopen weekend een Twingo vouwdak ingebouwd om wat frisser te kunnen rijden. Leuke omschrijving van hoe je een DS rijder herkent (bruine linker arm en zweetvoeten) maar ik hou het liever bij een bruine arm (en hoofd). Een Webasto mag dan origineler zijn en net wat mooier (zeker de handgreep) maar zo’n lang dak is prachtig, wat een uitzicht, ook voor de achterpassagiers! Op Citromobile was er een handelaar uit Frankrijk die een zeldzaam vouwdak aanbood, precies in het formaat van de Twingo vouwdaken. Hij praatte minachtend over Webasto, nooit geleverd door Citroen en zeker niet in Frankrijk ingebouwd. Omdat deze daken zo weinig verkocht waren en deze “nieuw” was wilde hij wel 900,-Eurie hebben, ahum. Een Webasto kost 500,- tot 800,-€, ook veel geld. Vandaar dan toch maar concessies doen en kiezen voor een betaalbaar en praktisch alternatief. Twingo vouwdaken zie je tussen de 100,- en 200,-€, ingebouwd voor 300,- tot 900,-€. als ik het goed zie op internet zijn het Inalfa daken, kwaliteitsdaken uit Venlo, o.a. met het bijzondere dak van de Citroen Pluriel. Jammer genoeg is dat mooie bedrijf net verkocht aan de Chinezen.
Tweedehands vouwdak gekocht bij een DS rijder in Volkel (bij Oss) die ze vaker inbouwt. Voordeel is dat hij weet wat hij op de sloop haalt, met een mal de lijnen aftekent en goed uitlegt hoe je het moet doen (tip: neem het als filmpje op met je fotocamera). Dak ziet er goed uit (let op de pees die waterdicht moet afsluiten) en heeft redelijk fraaie platen waarmee je de binnenbekleding eenvoudig kunt afmaken. Bij een DSpecial is dat helemaal gemakkelijk omdat de binnenbekleding een harde schaal is waar je in een keer doorheen zaagt. Als je de stoelen helemaal naar voren zet en je onderbank eruit haalt kun je het dak compleet op de vloer in je DS leggen, daarna je stoel weer in de rijstand en de bank er voorzichtig bovenop leggen. De spoiler is kwetsbaar, hieraan moet je het dak niet optillen. De plastic hoekjes daarin zitten los, let op dat ze er niet uitvallen. Til het dak ook niet aan het canvas op maar aan de aluminium lijsten.
Thuisgekomen de bouten los gedraaid en de hoekjes van de aluminium lijsten onderin afgezaagd zodat de achterste bouten lang genoeg zijn. Lijsten op het dak gelegd om een idee te krijgen wat er moet gebeuren. Je moet dan ondersteboven denken, het leek als er 2 gaten niet getekend waren maar dat was niet zo.
Spannend om dan de gaten te boren (het dak is dan nog strak) en daarna de decoupeerzaag erin te zetten. De hoekjes ook voorgeboord met een 10 mm boor.
Eerst langs de hoofdlijn gezaagd, daarna de hoekjes. IJzerzaagje in de decoupeerzaag, niet snel maar netjes. Zagen valt met een polyester dak reuze mee, vroeger een keer een hefdak in een VW-busje ingebouwd hetgeen veel meer herrie maakte en gloeiend hete splinters die in de lak branden. Stoft wel dus mondkapje en stofbril aan te bevelen, je krijgt anders fijnstof van glasvezel binnen. Als iemand aan de binnenkant kan zuigen wordt het geen rotzooi, ik heb het binnen met doeken afgedekt en buiten regelmatig gezogen. Die hulp kan meteen helpen het dak te ondersteunen zodat het laatste stuk niet afscheurt. Na een uur was het gat klaar en kwam het passen. Twee stukjes minuscuul bijwerken en toen paste het, sensatie! Vlug de aluminium lijsten gemonteerd en de bouten met de hand aangedraaid. Dak open en dicht, ging wat stroef. Inspuiten met W40 in de sleuven deed wonderen. Daarna de bouten met dopsleutel voorzichtig vastgedraaid, Renault adviseert 2 Nm hetgeen weinig is. Je ziet het ook aan het aluminium, dat deukt snel in zodat je weet dat je niet verder moet gaan. Nog voor de binnenbekleding monteren een proefritje gemaakt. Een compleet andere auto, wat een luxe die wind in je haren (of wat er van over is)!
De binnenbekleding zit normaal vast met klittenband die op blokjes zitten. Die zaten er helaas niet meer bij. Plakken met dubbelzijdig plakband werkte niet, rolletjes maken van ducktape helaas ook niet, de afstand is te groot en de trillingen te sterk. Met wat schuimmateriaal op de goede dikte en geplakt klittenband werkte het wel goed.
Ritje over de autobaan (naar open dag DAFtrucks in Eindhoven) bij warm weer was ook heerlijk. Nauwelijks meer herrie tot 110 km/u, waarschijnlijk dankzij die lelijke kleine spoiler? Achterin relatief weinig tocht maar het dak is op elke stand vast te zetten. Helaas trok de wind stevig aan en dan maakt het dak wel degelijk lawaai. In ieder geval een heerlijk klimaat aan boord, ik vind het prettiger dan een airco.

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 27 mei 2011 01:38 AM
  [ # 26 ]

Sinds de aankoop juli vorig jaar toch nog 12.000 km gereden, ondanks de lange winterstop. Tijd voor een grote beurt waarbij hopelijk ook het stotteren onder de 2000 toeren bij gas loslaten verdwijnt.
kleppen wat ruimer gesteld i.v.m. LPG, op 20 / 25.
123-ontsteking op 14 graden ipv 12
nieuwe NGK BP5HS bougies (volgens omrekentabel zelfde als de originele Champion L92Y, ingesteld op 0,6mm)
nieuwe olie en filter (Bardahl half-synthetische 10W40, omdat die de laatste 10 jaar in deze motor gebruikt is, gek genoeg niet te vinden op internet)
half litertje LHM erbij, was bij aankoop in 2010 vervangen
koelvloeistof was in orde, evenals olie versnellingsbak
aandrijfassen door laten smeren
pakking van carburateurvoet vervangen, er zat geen dunne pakking boven en onder de bakelieten (?) plaat, nu wel.
Helaas, nog steeds schokken bij gas los laten onder de 2000 toeren: 1500 toeren = 60 in de 4 en 50 in de 3, niet prettig. Het rare is dat hij goed start, vlot accelereert, en normaal verbruik heeft. Stationair lopen is wat onregelmatig. Controle bij een DS garage in Stein levert niks op. De auto rijd goed maar is uiteraard geen moderne auto. Ontsteking staat goed. Contactpuntjes heeft hij niet meer. Er was al een nieuwe bobine gemonteerd. Bougiekabels gecontroleerd: zijn de originele rode (geen siliconen wat bij 123-ontsteking niet schijnt te mogen). Hij denkt dat de oorzaak kan zitten in het LPG mengstuk in de carburateur, dat zit boven de carburateur waardoor de gasstroom geremd wordt bij LPG en benzine. Beter is onder de carburateur maar dat mengstuk is wel duurder. Lijkt me sterk, van Orsouw staat goed bekend en na inbouw deed hij dit schokken volgens mij niet. Maar wat kan het dan zijn??

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 27 mei 2011 08:46 AM
  [ # 27 ]

Heb ook bij van Orsouw LPG laten plaatsen: na verloop van tijd ging de motor ook inhouden.

Oorzaak: de koelslangen waren beetje uitgezakt en maakten contact met de verdeelkap, dus aldaar vonkoverslag!
Nadat de slangen beetje opgebonden waren was probleem opgelost.

knuffel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 mei 2011 09:17 AM
  [ # 28 ]
FritsHoff schreef:

kleppen wat ruimer gesteld i.v.m. LPG, op 20 / 25.

Dat is nergens goed voor. Zie mijn eerdere posts op het forum en de discussie daar over maar eens Wink

FritsHoff schreef:

pakking van carburateurvoet vervangen, er zat geen dunne pakking boven en onder de bakelieten (?) plaat, nu wel.

Die pakkingen horen er origineel ook niet tussen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 mei 2011 11:40 AM
  [ # 29 ]
FritsHoff schreef:

Hij denkt dat de oorzaak kan zitten in het LPG mengstuk in de carburateur, dat zit boven de carburateur waardoor de gasstroom geremd wordt bij LPG en benzine. Beter is onder de carburateur maar dat mengstuk is wel duurder. ]

dan heb je ook een andere verdamper nodig!

Gasstukken boven de carbu zitten in alle ds’en. Werkt prima.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 mei 2011 12:03 PM
  [ # 30 ]

Bougies zijn niet van de juiste warmtegraad, volgens mij (LPG geeft ook nog een hetere kop) en 0,6 mm is te klein, zeker op LPG.

Citroen!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook