warme motor slaat af of loopt niet goed stationair bij tot stilstand komen
cvo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 14-09-2010

Gepost: 14 september 2010 05:28 PM

Mijn C3 1.1 (bj 2006) heeft er soms, meer wel dan niet, last van dat de motor bij stilstand na afremmen óf afslaat óf staat te loeien. Uitlezen en ‘mechanisch onderzoek’ leverde geen resultaat op.
Heeft iemand een zelfde ervaring en een oplossing of anderszins een advies?

Profiel  
 
kos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 07-04-2010

- C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 163pk
Gepost: 12 augustus 2011 09:25 AM
  [ # 1 ]

Onze C3 1.1i van 2005 heeft me tot nu toe bij tot stilstand komen voor verkeerslichten 2x voor schut gezet door gewoon de motor uit te zetten. Loeien doet hij wel regelmatiger, maar is volgens mij omdat dat kleine motortje gewoon te warm krijgt van het voorttrekken van het gewicht van de auto.
Het stilvallen hebben we nog niet laten onderzoeken omdat het nog maar 2x is voorgevallen, we hebben de wagen ook nog niet zo lang, hebben hem tweedehands gekocht.

C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V (bouwjaar 1991)

Profiel  
 
kos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 07-04-2010

- C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 163pk
Gepost: 12 juli 2013 12:48 PM
  [ # 2 ]

Ondertussen is het probleem bij onze C3 nog steeds niet opgelost… software werd geüpdatet, batterij werd vervangen, bougies zijn vervangen. Toch heeft hij er regelmatig genoeg van en stopt hij ermee. Zo is hij onlangs 9 keer stilgevallen tijdens mijn woon-werk traject, wel met behoorlijk wat file. Het is niet alleen lastig, maar met momenten ook ronduit gevaarlijk!
Het gebeurt enkel wanneer je vertraagt en het ontkoppelingspedaal intrapt. Op dat moment zakt hij zo laag in toeren dat hij uitvalt. Aangezien je de motor nauwelijks hoort draaien, valt het ook niet altijd op dat hij uitgevallen is.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Onze dealer is met vakantie t/m 28 juli, dus daar kunnen we momenteel niet terecht.

C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V (bouwjaar 1991)

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 31 juli 2013 05:01 PM
  [ # 3 ]

Jouw C3 is als ik het goed heb uitgerust met een kabelbediend gaspedaal en een stappenmotor die het stationnair toerental regelt.
Als die stappenmotor (artikelnummer 1920 AH) niet goed werkt krijg je dit verschijnsel.

Als je even de laatste 8 cijfers van je VIN geeft dan kan ik dat checken.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
kos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 07-04-2010

- C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 163pk
Gepost: 31 juli 2013 09:57 PM
  [ # 4 ]

Alvast bedankt JW! Ik stuur je dadelijk een PM.

C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V (bouwjaar 1991)

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 31 juli 2013 10:46 PM
  [ # 5 ]

Via je VIN zie ik dat je een C3-II hebt met een electronisch bediend gaspedaal.
Die heeft geen stappenmotor, dat kan dus niet de oorzaak zijn.

Ik vind wel een InfoRapid B1AWW3Q0 : Version 0 vom 20/01/2009 VOOR : C3 II EN INJECTIE TU1A TOT ORG 11696

GEVOLG VOOR KLANT :  Afslaan - Inhouden bij accelereren
VOORWAARDEN VOOR HET OPTREDEN :  Bij koude motor en een buitentemperatuur tussen 15°C en 25°C

1. HERKOMST
Programma van de elektronische eenheid motor .
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Storingscodes uitlezen.
Herprogrammering van de software van de elektronische eenheid motor.
Inleren van de regelorganen.
2.1. Storingscodes uitlezen
Lees de storingscodes uit :
Indien er geen storingscodes aanwezig zijn (Brandstofinspuiting) : Voer de werkzaamheden uit
Indien de storingcodes aanwezig zijn : Voer een uitgebreid storingsonderzoek uit ; Neem contact op met het Technisch Platform
2.2. Werkzaamheden
Voer een update van het diagnosegereedschap LEXIA, PROXIA uit met minimaal CD 38 om toegang te krijgen tot het menu “initialisatie van de auto-adaptieve functies”.
Herprogrammeer de elektronische eenheid motor met het nieuwste programma aanwezig op de aftersalesserver.
De referentie en de versie van de software dienen na herprogrammering gelijk te zijn aan of hoger te zijn dan (Zie tabel).
C2 Motor TU1A ; Emissienorm EURO 4 ; Handgeschakelde versnellingsbak (MA)
Referentie fabrikant Systeem Toepassing Versie Uitgave van het programma
9666263980 2C 01 01 06 0E.02

Er is ook een IR B1AW2AQ0 : Version 0 vom 12/10/2007 VOOR : C3 II EN INJECTIE TU1A

GEVOLG VOOR KLANT :  Schokken - Inhouden bij weer gasgeven - Onregelmatig motortoerental bij het accelereren of bij constante snelheid en soms afslaan van de motor - Met of zonder branden van de verklikkerlamp motor
VOORWAARDEN VOOR HET OPTREDEN :  Na het starten met koude motor en tijdens de opwarmfase - Bij warme motor is de storing minder duidelijk merkbaar, maar nog altijd aanwezig

1. HERKOMST
Vervuiling van de motor die gedeeltelijk wordt veroorzaakt door de brandstofkwaliteit.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Storingscodes uitlezen.
Reinigen van de inlaatkanalen van de cilinderkop.

Vanaf een afstand is het moeilijk te beoordelen wat er aan de hand kan zijn. Uitlezen met een Lexia is dan een eerste stap om tot een betere analyse te komen.
Het lijkt me daarom verstandig dat je er even mee naar een dealer gaat die hier iets mee kan doen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
kos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 07-04-2010

- C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 163pk
Gepost: 31 juli 2013 11:05 PM
  [ # 6 ]

Bedankt JW!
Zoals ik reeds schreef, heeft mijn dealer de software van de auto al eens geüpdatet, maar mss niet volgens bovenstaande procedure.
Ik leg het hem volgende keer voor om te checken.

C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V (bouwjaar 1991)

Profiel  
 
kos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 07-04-2010

- C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 163pk
Gepost: 06 juli 2014 01:07 PM
  [ # 7 ]

Licht aan het einde van de tunnel!
Het stilvallen van de motor kwam meer en meer voor.
Toch weer naar de garage voor verder onderzoek.
Hebben nogmaals een software update gedaan en ditmaal lijkt die wel te helpen!

De motor draait stationair veel stabieler, toerental zit constant rond de 700-800 tr/min., waar dat tevoren nogal fel schommelde met een “zingende” motor tot gevolg. Nu al bijna een ganse week zonder dat de motor 1 keer afgeslagen is! Smile

C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V (bouwjaar 1991)

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 juli 2014 03:11 PM
  [ # 8 ]

Da’s mooi, ten lange leste toch opgelost Smile

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook