Lasklus Nederland (Patrick) en citroën.
Lasklus Nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-09-2010

Gepost: 22 september 2010 08:42 PM

Ik ben Patrick Wouterse, eigenaar van Lasbedrijf Lasklus Nederland.

Ik ben op dit forum gekomen via Han welke ik op het jaguar forum tegen ben gekomen en nu ook lid is van ons eigen lasforum.
Ik heb zelf geen Citroën maar restaureer ze! Het gaat dan om laswerk aan chassis en plaatwerk.
Mijn intentie is om zoveel mogelijk kennis te delen,dit doe ik op vele forums en voor het vak lassen heb ik zelf ook een lasforum opgericht welke je kan vinden onder http://www.lasklus.nl/forum of direct via http://www.hetlasforum.nl
De eerlijkheid gebied te zeggen dat er natuurlijk uit de postings op al die forums naamsbekendheid voort komt en dit is dan ook een prettige bijkomstigheid.
Zo kan ik mijn werk en hobby combineren en dat was dan ook de insteek om een eigen bedrijf te beginnen.

Ik zal mijn best doen om bij lastechnische vragen zo goed mogelijk te antwoorden, en bij vragen mag er ook altijd een persoonlijk bericht of email gestuurd worden.

@Moderators, jullie mogen mij natuurlijk altijd een Url sturen van een topic waarin ik een bijdrage kan geven, ik kan helaas niet alles op elk forum volgen en kan wel wat hulp gebruiken om daarna zelf hulp te kunnen bieden de advies te geven..

Hieronder meteen wat foto’s van restauratie werk aan citroentjes (misschien wel leden?) cheese
Veelvoorkomende citroëns waar ik aan las zijn o.a. de 2CV, HY en uiteraard de veelvoorkomede DS maar ook de Ax, Bx en de xantia zie ik regelmatig voorbij komen.

Afbeelding Bijlagen
Jul08 Restauratie 2CV 021.jpghy achter oud.jpghy achter nieuw.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Mvg Patrick

Profiel  
 
Lasklus Nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-09-2010

Gepost: 22 september 2010 08:55 PM
  [ # 1 ]

Gootje HY

Afbeelding Bijlagen
Hy goot oud.jpgHy goot nieuw.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Mvg Patrick

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4869
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 22 september 2010 09:16 PM
  [ # 2 ]

Welkom Patrick, het is goed om een professionele lasser op dit beste autoforum in de Nederlandse taal te hebben. Er zijn denk ik veel mensen die zich wel willen bekwamen in het lassen en die kunnen daarbij de hulp van een vakman goed gebruiken.

Ook verbazingwekkend hoe gevaarlijk lassen nog kan zijn, dat is een discussie op zich. Zo had ik op een ander forum een reactie van iemand die vrolijk meedeelde dat hij zijn handen altijd schoonmaakt met remmenreiniger. Ik moet er niet aan denken.

Anyway, ik denk dat ik namens het forum mag zeggen dat we je hulp graag willen gebruiken.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 22 september 2010 11:23 PM
  [ # 3 ]

Hoera, ik sluit me helemaal aan bij de laatste post! En wens je alvast veel succes toe.

Gelijk de 1e vraag dan maar.

Ik heb door de jaren heen aardig wat ervaring opgedaan als hobby lasser.

Aansluitend op het topic veiligheid voor alles, blijft het gaan branden van verf/tectyl resten in holle ruimtes voor mij altijd weer lastig. Tot zover heb ik door de jaren heen allerlei vlammetjes nog uit kunnen blazen met een batterij aan blusmiddelen onder handbereik, maar fijn is anders.
Hoe gaat een prof hier eigenlijk mee om afgezien van het uiteraard zo veilig mogelijk maken van de lasomgeving als aanstekers, brandstof leidingen etc. etc.

Ik ben benieuwd.

Profiel  
 
Lasklus Nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-09-2010

Gepost: 23 september 2010 01:29 AM
  [ # 4 ]

Mmm..niet al mijn geheimen meteen vragen!  Rolling Eyes 

Ik heb in de loop der tijd heel wat dingetjes uitgevonden hiervoor, en bij elke ervaring leer je weer maar wat het allerbelangrijkste blijft is opletten en je verstand gebruiken!
Vooral rustig aan en veel checken, ik denk dat ik 30% van de tijd bezig ben met brandpreventie!

Verder altijd een uur voor sluiten stoppen en niet meer lassen, begin met opruimen e.d. en voel of je plaatwerk koud wordt (ik heb een laser meter daarvoor)..

Je haalt hiermee meteen een punt aan die veel mensen over het hoofd zien bij het ontvangen van een offerte, je bent geen 8 uur per dag aan het lassen, er komt heel veel meer bij kijken….

Mvg Patrick

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 23 september 2010 02:40 AM
  [ # 5 ]

Beter safe than sorry.
Ik ben blij dat ik niet voor gek versleten word door een prof.
Eerst goed nadenken voor je wat begint. Nooit dingen overhaasten.
Goed schoeisel, geen brandbare kleding, niet te snel werken en inderdaad goed je verstand gebruiken.
Goed lassen is helemaal niet zo gemakkelijk als het lijkt.

Profiel  
 
Lasklus Nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-09-2010

Gepost: 23 september 2010 11:14 AM
  [ # 6 ]

Dat ben ik helemaal met je eens, en gelukkig maar! Als iedereen het kon moest ik een andere baan gaan zoeken nono Smile

Mvg Patrick

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4869
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 september 2010 11:15 AM
  [ # 7 ]

In 1965 kreeg ik een baan in de installatietechniek en die werkgever was als de dood voor brand. Bleek hij verantwoordelijk te zijn voor het geheel afbranden van de plaatselijke melkfabriek, een lasklusje.

Collega’s van een ander bedrijf waren aan het lassen geweest in het ketelhuis van een groot klooster. De volgende morgen kwamen ze op het werk en alles wat er nog stond was een rokende ruine.

De zoon van de baas was aan het lassen in de werkplaats, waar een blik stond met kwasten er in, in de benzine of terpetine en dat ging in de fik. Paniekreactie: hij sloeg het blik van de werkbank en de hele werkplaats stond in de fik. Inplaats dat hij een waterpomptang pakt en het blik opppakt en buiten zet raakte hij in paniek.

Ik heb zelf een keer in de fik gestaan, poot voor een deel verbrand omdat een collega een schop gaf tegen een bus met de een of andere vloeistof die op de vloer stond. Ik kreeg dat over me heen en stond in brand. Niet echt gezellig.

Zorg dat je alles wat brandbaar is weg zet en zorg dat je blusmiddelen onder handbereik hebt.

Ik had een lasklus onder het rieten dak van een boerderij, tien emmers water om me heen en een brandblusapparaat. De baas kwam kijken en liep blauw aan van angst (andere baas), bleek hij een boerderij in de fik te hebben gezet met het solderen van de goot.

Bottom line: je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

Profiel  
 
Lasklus Nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-09-2010

Gepost: 23 september 2010 11:28 AM
  [ # 8 ]

I know, even afkloppen maar weer.  stupid

Ik heb altijd 3 blusapparaten in de buurt (2 gekeurde en 1 ongekeurde om direct te gebruiken zonder dat je twijfelt) en in de werkplaats een CO2 hogedruk spuit als extra, verder herhaal ik dat je vooral je verstand moet gebruiken…

Maaruh, gezellig hier!  tongue rolleye Dit is toch het welkoms topic? Waar blijven al die warme berichten van die bijna 15000 leden? Laughing

Mvg Patrick

Profiel  
 
Gepost: 23 september 2010 11:37 AM
  [ # 9 ]

Die hebben het te druk met het in brand steken van hun geliefde blik Very Happy

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 23 september 2010 04:46 PM
  [ # 10 ]

Welkom op het forum Patrick. Tof dat je je kennis met ons delen wilt, ik mag zelf ook graag bakken en braden, het gaat steeds mooier, en er valt altijd nog wel iets te leren.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1346
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 23 september 2010 05:34 PM
  [ # 11 ]

tijd voor een nieuwe rubriek wellicht?
Welkom. Ik heb nog nooit gelast, maar wie weet….

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 23 september 2010 08:01 PM
  [ # 12 ]

Welkom!

Ik heb ook nog wel een verhaaltje van hoe het dus niet moet:

Als liftmonteur was ik jaren geleden samen met een collega boven op de liftkooi aan het lassen,er moest iets helemaal boven in de schacht gelast worden,op een gegeven moment een sterke brandlucht.
Groote plukken stof die vast geplakt zaten op op de vettige liftgeleiders en aan de zijkant van de liftkooi waren in de brand gevlogen,na enig geklooi om het vuur te doven,wat niet lukte,het werd alleen maar erger,zat er niks anders op om bovenop de kooi (daar is ook een bediening aanwezig) met de brandende lift 8 verdiepingen naar beneden te gaan,omdat daar de enige deur was die open stond,nu kijk er lachend op terug maar op dat moment had ik 7 kleuren in de broek.
Beneden aangekomen de brandslang gepakt en de boel gedoofd,sindsdien heb ik bij laswerkzaamheden ALTIJD een brandblusser bij de hand.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Lasklus Nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-09-2010

Gepost: 23 september 2010 08:19 PM
  [ # 13 ]

Nou, gelukkig zie ik heel veel vlammen maar heb nog nooit brand gehad en was het ook niet van plan..

SOooo…. gimme

Mvg Patrick

Profiel  
 
Lasklus Nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-09-2010

Gepost: 18 oktober 2010 02:54 PM
  [ # 14 ]
JKER schreef:

tijd voor een nieuwe rubriek wellicht?
Welkom. Ik heb nog nooit gelast, maar wie weet….

Deze lees ik nu pas, wat mij betreft wel een optie, en meteen een plek waar ik dan actief kan zijn in voorlichting….

Las restauratie ?

Mvg Patrick

Profiel  
 
Lasklus Nederland
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-09-2010

Gepost: 22 juni 2011 09:09 PM
  [ # 15 ]

Men loopt niet heel warm voor het idee geloof ik tongue rolleye

Mvg Patrick

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook