Bij een brand die momenteel woedt in een grote loods in Purmerend zijn 40 oldtimers verloren gegaan. Daar staat vast wel een DS tussen of meerdere DSsen. Ik heb twee klassiekers staan en koppel altijd de accu los omdat ik denk dat bij een 40+ jaar oude auto de bedrading voor problemen kan zorgen die tot brand kunnen leiden. Vandaar.
Hoe doen jullie dat?
Ik koppel de accu eigenlijk nooit los, want ik rijd dagelijks in m’n DS en het is me te veel werk om elke ochtend de klemmen weer op de polen te zetten.
Enige uitzondering is als we op vakantie gaan, dan haal ik de min pool er af. Maar dat is meer omdat er een aantal jaar geleden ooit een auto van me gestolen is voor de voordeur.
Als ik een auto zou willen stelen dan ging die mee, wat ze ook hebben gedaan om dat te voorkomen. En als iemand als ik in staat is om een auto mee te nemen, dan is een echte dief daar ook zeker toe in staat. Een joyrider houd je misschien tegen, een profesionele dief niet. Er zijn dit jaar al heel wat klassiekers spoorloos verdwenen, zelfs van bewaakte parkeerterreinen tijdens evenementen.
Ik laat mijn Jaguar nooit ergens achter zonder dat ik hem in de gaten kan houden en hij staat in een ruimte met een alarminstallatie. De DS staat daar naast.
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
zal ik je een tip geven hoe je ervoor kan zorgen dat je auto niet gestolen kan worden. Simpel, goedkoop en het werkt.
Neem een stuk stroomdraad en een schakelaartje. Monteer dit schakelaartje ergens op een plek uit het zicht die alleen jij kent , of neem de schakelaar van bijv de achteruitverwarming. De bedrading leid je naar je bobine en verbindt je zo dat de schakelaar tussen de plus van de bobine en de aanvoerdraad (+) komt te zitten. De auto start nu alleen als de schakelaar die alleen jij weet aan staat.
Probeert iemand de auto te stelen dan start de auto wel maar zal niet aanslaan. In het ergste geval start de dief de accu leeg maar meer waarschijnlijker is dat ie het binnen een minuut opgeeft en dat hij het hazepad kiest. Wie kent er niet het gevoel dat iedereen naar je zit te kijken als je auto niet wil starten? En daar zit meneer de dief nou precies niet op te wachten.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Of sleuteltje 12 nemen en het ontluchtingsboutje op de hd regelaar een slagje losdraaien. Start ie wel, maar ermee wegrijden wordt niks maar dat helpt dan weer niet tegen brand…...





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Rotor er uithalen en in je jaszak!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik been een mooi-weer-rijder, ik koppel de accu meestal wel los. Ik gebruik een een druppellader.
Google eens op accustop. Kun je gewoon het circuit losdraaien.
Edit:
http://www.excapa.nl/product/25/battery-stop/ zoiets. Koste me op een beurs iets van 6 euro.
Als je een slechte kabelboom hebt heeft loskoppelen van de accu weinig zin voor je wagen. Je stelt het alleen uit. Je voorkomt wel dat je garage/stalling mee affakkelt. Tegen diefstal inderdaad gewoon een geheim schakelaartje onder je dash in het startcircuit of ontstekingscircuit.
Heren amateur autodieven, als ik jullie auto wil stelen dan neem ik een autoambulance met electrische lier en neem hem gewoon mee naar Oost Europa. Schakelaartjes, ontlastschroefjes boeien me niet, hij wordt toch in onderdelen verkocht.
Tsja, als ze hem echt willen stelen dan doen ze dat ook. Het gaat meer om de gelegenheidsdieven.
Volgens mij gaat de vraag niet over jatten maar over fikken.
Natuurlijk je accu loskoppelen als je hem in de stalling hebt staan, maar wat véél belangrijker is is dat je goede (lees: nieuwe) benzineleidingen hebt.
Dus van tank naar carbu, alles fris.
En voor de LPG rijders: ik zou die tank leeg rijden als je gaat stallen.
Waarom zou je de LPG tank leeg rijden?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Simpel, als het fikt wil je daar geen tank LPG bij hebben.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
En wel een volle benzinetank?














































Totaal aantal Berichten: 43464
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik lach me dood. Een LPG tank leegrijden? Er zit altijd zo’n 3% restgast en rest druk in. Dat geeft een héél mooie effect. Net zo mooi als een volle tank. Been there, done that.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Han S schreef:En wel een volle benzinetank?
Nee, ook niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.