electrische vragen ID19P 1964
serge-ID
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 28 september 2010 11:55 PM

Hoi

Na een lange tijd van trage voortgang van mijn restauratieproject vlot het nu weer welletjes. Ik ben het electrische gedeelte aan het afbouwen en dat zit er bijna in. Met een aantal fotos, een multimeter en een schema ben ik echt heel ver gekomen maar toch zit ik met een paar vragen.
1- Ik heb aan de linker kant van mijn auto in de motorruimte op de plaats waar de kabelboom vanaf het dashboard in de motorruimte komt een kabel die ik niet thuis kan brengen. Deze kabel zit solo in een zwarte hoes en is ongeveer 40cm lang. Het is een groene kabel met een gele hoes op de connector. Ik heb hiervan geen idee waar hij naar toe moet en ik heb ook geen aansluitpunten meer over.
2- Ik meet stroom op de -aansluiting van de bobine. Ik weet nog niet wat de princypewerking is van de bobine maar dat lijkt mij niet de bedoeling. Zou er iets in de 123 ontsteking fout kunnen zitten waardoor de spanning via de + in de - gaat? Ook de bobine is nieuw.
3- klopt het dat ik weerstand meet tussen de accu+ en een - punt op de carroserie? Als ik de - van de accu pak en de + van de accu kan ik geen connectie meten. Mij lijkt het dat dit niet klopt en dat ergens een verbinding zit tussen een + draad en de carosserie, maar alle aansluitingen zijn oke dus misschien hoort het zo. Of ik moet ergens een kleur gewisseld hebben.
Voor deze bovenstaande vragen, wie heeft er meer kennis van electra en heeft tips voor mij?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 29 september 2010 08:20 AM
  [ # 1 ]

Heb alleen ervaring met latere types, maar:

ad 1: claxon/luchthoorn zit apart bedraad?
ad 2: je meet >spanning op de -aansluiting van de bobine, met contact aan en zonder draaiende motor, toch? Met een 123 zou na een paar seconden de spanning moeten wegvallen (beveiliging), klopt dat?
ad 3: je meet dan toch klokje mee (en de deurlampjes voorzover de deur openstaat)?

knuffel

Profiel  
 
serge-ID
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 29 september 2010 08:41 AM
  [ # 2 ]

Mijn beide clacsons zijn aangesloten en doen het. Deze draad zou daar met zijn lengte ook niet kunnen komen.
Het klopt dat ik het contact aan heb zonder draaiende motor. Als ik het goed begrijp moet ik hem dus starten en dan zou de spanning op de massa weg moeten vallen? Dat moet ik nog tot later bewaren want ik moet de benzine leidingen nog vervangen. Bij het derde punt klopt het dat de deurlampjes branden. Is het dan zo dat het klopt wat ik meet? Zou ik het niet meer meten als ik de deurschakelaars indruk? Die laatste begreep ik niet zo goed..

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 29 september 2010 09:22 AM
  [ # 3 ]

Nog een keertje extra:
ad1: heb zelf een extra draad in de boom zitten zonder doel (dit is een voorbereiding voor een watertemp.meter)? Hoe dik is je draad?
ad2: de bobine is een samenstel van twee spoelen, dus beide contacten zijn sowieso doorverbonden. De -aansluiting van je bobine is zonder 123 via contactpuntjes naar massa.

knuffel

Profiel  
 
serge-ID
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 29 september 2010 09:40 AM
  [ # 4 ]

De draad is 1,5mm2

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 september 2010 10:17 AM
  [ # 5 ]

ja dus? als de 123 em afkoppelt van massa is de spanning aan de min dus…....?


juist 12 volt. Pas als de 123 de min aan massa legt wordt de spanning op de min nul volt en gaat er een stroom lopen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
serge-ID
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 29 september 2010 10:30 AM
  [ # 6 ]

Aha.. Tja het is lastig dat ik de princypewerking niet ken. Maar als ik het nu goed begrijp hoort het zo en zou ik het pas na kunnen neten als ik hem lopend heb.
Dan zit ik alleen nog met het raadsel van de loze draad.of eigenlijk of hij loos is of niet.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 29 september 2010 10:53 AM
  [ # 7 ]
serge-ID schreef:

De draad is 1,5mm2

Ik zou in de sensor-richting zoeken.

knuffel

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 september 2010 10:59 AM
  [ # 8 ]

Serge, de bobine is eigenlijk een transformator met een primare spoel van dikke draad, welke directe spanning krijgt als het contact aan is en massa via de onderbreker. Als de onderbrekerpunten gesloten zijn staat er dus 12 volt op de primaire spoel die een impedantie heeft van rond 3 ohm.

De secundaire spoel heeft enorm veel wikkelingen van dunne draad en op het moment dat er spanning is wordt die opgeladen, op het moment dat de onderbreker(puntjes) het contact met de massa onderbreken ontlaadt die secundaire spoel zich en dat geeft een spanning van tussen de 20.000 en 40.000 volt, welke via de verdeler naar de juiste bougie wordt geleid.

Het werkt dus in feite als een transformator, twee wikkelingen op een kern van ijzer en een transformator werkt ook alleen op wisselstroom.

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 29 september 2010 07:17 PM
  [ # 9 ]
serge-ID schreef:


Dan zit ik alleen nog met het raadsel van de loze draad.of eigenlijk of hij loos is of niet.

Ik heb ook een nieuwe kabelboom uit Duitsland geïnstalleerd in mijn ID19. Mijn ID is van Franse komaf en heeft dus geen kachel zoals de export modellen wel hadden. Ik had dus ook een draad over die bedoelt was voor de aanjager (kachel) Bij mij komt die extra draad weer uit bij het dash! (De export modellen hadden dus ook een extra schakelaar)

Succes very good

Profiel  
 
serge-ID
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 29 september 2010 08:20 PM
  [ # 10 ]

Aha, dat is fijn om te weten! Dan heb ik tenminste zekerheid dat ik verder kan met de afbouw. Ik probeer zo compleet mogelijk de onderdelen 1 voor 1 af te werken zodat ik niet heel de tijd met vanalles tegelijk bezig. Volgende hoofdstuk is benzine leidingen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook