Mede Citrofielen,
Zaterdag was ik met mijn vriendin en mijn BX naar Rotterdam gegaan (schoonfamilie), en toen we ongeveer 50 kilometer op weg waren, ging het STOP lampje in combinatie met het koelvloeistoftemperatuurlampje branden. Ik heb ooit een temperatuurmeter in de BX geknutseld, en deze gaf ook een hogere temperatuur aan, dan normaal. Aangezien terug naar huis gaan niet echt een optie was, heb ik de kachel maar helemaal opengedraaid, en ben doorgereden. De temperatuur zakte daardoor een stuk, ben ook goed en veilig aangekomen.
Toen het lampje de eerste keer ging branden, ben ik, na de kachel open te draaien, naar het dichstbijzijnde tankstation gereden. Daar de motorkap opengemaakt, en de kachel weer dichtgedraaid. Na een minuut of 2 brandde het lampje weer, maar de koelvin draaide niet. De radiateur was wel warm, maar niet echt heet.. Na enige tijd (30 sec ofzo) ging de vin (snel) draaien, na een tweetal minuten ging ie weer uit, lampje brandde nogsteeds.
Een paar feitjes:
- De BX heeft normaal 2 temperatuursensoren voor 2 lampjes: oranje en rood. De rode heb ik eruit geschroeft, de oranje heb ik aan het ‘rode’ lampje geknutseld. Dus als het rode lampje gaat branden, zou eigenlijk pas het oranje aan moeten gaan (beter wat eerder gewaarschuwd dan dat de motor in de soep is).
- Het thermocontact in de radiateur lijkt wederom defect, aangezien de vin alleen maar snel draait, en niet meer langzaam.
Nou is in mijn ogen de thermostaat de boosdoener, maar zijn er ook nog andere dingen die mee kunnen spelen?
thanks in avance!

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
kan je de slang van de thermostaathuis naar de radiateur vastpakken als de auto goed heet is?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
de slang check ik morgen.. de radiateur zelf is behoorlijk warm, maar wanneer je de dop opendraait komt er geen stoom ofzo uit de radiateur, hoogstens een beetje damp. Voorheen voelde je een enorm warme wind wanneer de vin aansloeg, zaterdag was dat niet het geval..

Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het lijkt er op dat de radiateur niet echt meewerkt in het koelcircuit. Even die slang checken waar McDean het over heeft, als die goed warm wordt zou ik de radiateur eens checken, even doorspoelen bijvoorbeeld.
Juist, daar lijkt het inderdaad op.
Vanmorgen naar mijn werk gereden met de kachel uit, helaas werk ik niet echt ver van huis, dus de motor was nog niet echt lekker op temperatuur. Toch even de motor laten draaien op de parkeerplaats, en de temperatuurmeter ging aardig omhoog. Ik heb het lampje niet brandend gekregen (eergisteren duurde het ook 50 kilometer voordat de hele handel te warm was). Na een tijdje de motorkap opengemaakt en de betreffende slang gevoeld. Deze was warm (redelijk heet), maar was prima vast te houden. Radiateur hetzelfde verhaal. Tijdens het rijden zag ik wel dat de motortemperatuur op een gegeven moment een 10tal graden daalde, mijns inziens doordat de thermostaat open gaat. Ik heb het vermoeden dat ie nog enigszins werkt, maar niet 100%.
Spoelen is zeer zeker een optie, maar de radiateur is relatief nieuw (ik denk dat ie zo’n 3 jaar erin zit), dus ik kan me niet voorstellen dat deze vergaan is. De koelvloeistof zelf ziet er schoon uit, dus zware vervuiling in het koelsysteen lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Totaal aantal Berichten: 182
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
ha, daar heeft de mijne ook wel last van ; als ie doorheeft dat ik naar m’n schoon-familie rij, brandt steeds dat STOP-lampje….
wereldauto’s , die BX-en…
Have a break ...

Totaal aantal Berichten: 442
- XM V6.24V
- BX 16Valve
de slang moet wel echt goed warm worden. je kan hem wel aanraken, maar het moet wel goed heet zijn. radiateur idem. als ik mijn auto goed warm heb dan kan ik de radiateur beter niet aanraken anders heb ik brandplekken. die richting moet het dus wel heet zijn. als het dus gewoon warm is, zou ik eerst de thermostaat verdenken.
geloof dat je die kan testen in een pannetje met kokend water om te zien of ie wel volledig open gaat. vervangen kost je sowieso de kop niet. blijft het daarna nog prut met peren dan hou je de rest van het circuit over zoals een rotte waterpomp, maar ik begrijp dat de kachel wel goed warm wordt dus ik gok op de thermostaat.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Ik heb hetzelfde gehad (maar in combinatie met een brakke hoge-temp-sensor).
Mijn probleem was een thermostaat die niet ver genoeg open ging. Daardoor werd ie ‘net’ te warm, echt maar net (de fan werkte dus ook zelden omdat de radiator niet warm genoeg kon worden, heb het uiteindelijk ontdekt door de fan handmatig aan te schakelen en te merken dat ie nog steeds te warm werd).
Na alles vervangen te hebben (thermoswitch, sensoren, KVS) was het uiteindelijk gewoonweg de thermostaat. Is bij een (normale?) BX trouwens een eitje en je bent zeker. Gewoon even doen en het is uitgesloten (dat tientje zal het nu ook niet uitmaken waarschijnlijk )

Totaal aantal Berichten: 442
- XM V6.24V
- BX 16Valve
ik zeg inderdaad sowieso dat ding vervangen voor dat tientje of twee tientjes als je niet weet wanneer ie vervangen is of als het al langer geleden is.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Gewoon het feit dat je niet meer met schrik in de file moet staan is het al waard (ik durfde toen zelfs niet meer rijden in de spits omdat het lampje altijd aan ging :S )

Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je kunt de thermostaat beter ook gewoon vervangen inderdaad, dat zijn de kosten niet. Als je ‘m in een pan met kokend water gooit moet hij goed opengaan, dat is duidelijk te zien (als hij werkt).
Maar dat half uur dat je daarmee kwijt bent is me meer waard dan gewoon een nieuwe steken ::)
Is een verschil van inzicht, ik ben zelf ook wel van het type vervangen en we zien wel of het weer werkt. Echter ben ik er ook met regelmaat achtergekomen dat het vervangen van sommige spullen niet direct heel hard nodig is als je even verder kijkt. Ook als je niet (met zekerheid) hebt kunnen vaststellen dat een onderdeel een bepaald probleem veroorzaakt en je vervangt het en het probleem lijkt weg, ben ik er nog steeds niet gerust op. Dit laatste komt uit ervaringen met mijn werk (machinebouwer en logistieke transportsystemen). Let wel ik trek geen enkel advies in twijfel
Ik was gisteren bij de automaterialenzaak, en daar bleek dat er 2 thermostaten zijn voor een BX 16 tzi, en dat deze afhankelijk waren aan het motorblok. Uiteraard had ik geen idee welk type blok ik erin heb liggen, dus even met die man van die zaak onder de motorkap gekeken, en warempel zit er een plaatje met het motortype erop. Te weten: een BDY blok.
Het verschil tussen de 2 types thermostaten was de temperatuur wanneer ze open gaan, eentje was met 83 graden, de andere met 88 (als ik het goed heb). In mijn Chic hoort in ieder geval degene met 83 graden, maar ik vond het op zich wel eventjes interessant om dit hier te vermelden.. Bij deze.
Ik heb met een andere auto van me een thermostaat gedraaid die nog eerder open ging omdat ik vond dat het blok te heet werd. Dus gewoon die van 83 graden erin.

Totaal aantal Berichten: 9071
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Exact hetzelfde gehad met mijn Xantia. Die leefde ook vrij ‘warm’, en in files en voor stoplichten liep de temperatuur snel op, waarna de fan aansloeg. Later liep zelfs op de snelweg de temperatuur op, dat hoort niet. Toen de thermostaat vervangen, en omdat ik het koelsysteem toch al leeg had ook de thermoswitch, en nu nergens meer last van. Blijft mooi op temperatuur, en de fan slaat nu ook iets eerder aan als bij de oude thermoswitch. Paar tientjes kwijt, en in een half uurtje klaar.
Alleen niet te lang mee doorrijden, mij is verteld dat je dan de levensduur van je koppakking aan het verkorten bent.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”