En vergeet niet nieuwe “oortjes” te monteren t.b.v. de ophanging plateau’s. Sinds kort weer verkrijgbaar…. (zo te zien zijn die van jou niet ok meer)
alexander schreef:En vergeet niet nieuwe “oortjes” te monteren t.b.v. de ophanging plateau’s. Sinds kort weer verkrijgbaar…. (zo te zien zijn die van jou niet ok meer)
quote]Weer een regenachtig dagje gedeeltelijk besteed aan de remplateau’s.
Inderdaad zijn de rubbers vooraan helemaal verdroogd. Dus die “oortjes” lijkt mij wel nodig.
Ik heb de naaldlagers er voorzichtig uit gehaald, en deze zitten alle 4 muurvast. Beetje wd 40 er op en er begint beweging in te komen, dus nu staan ze te zwemmen in een jampot met bezine.
Of het echt wat gaat worden weet ik niet, maar misschien is het inderdaad niet zo belangrijk dat ze goed werken. Nu we bij de naaldlagers zijn aangekomen even een vraag.
Ik heb vandaag voornamelijk gepoets. Vuil verwijderd en ook roest en hier en daar ook verf.
Wat me hierbij opviel was dat de 2 handrem bedienings hendels die door die naaldlagers heen gaan niet gelijk waren.
De ene (links) heeft een metalen “ringetje” halverwege het draaideel en de andere (rechts)niet.
Hoort dit zo, of wordt nu duidelijker waarom de hele boel het niet lekker meer deed ?
Op bijgaande foto heb ik dit proberen aan te geven. Ook leek het er op dat de hele hendel (dus ook het deel in het naaldlager) origineel zwart geschilderd is geweest.
Zometeen ga ik weer eens in mijn werkplaats handboek snuffelen. Eens zien wat hieruit blijkt.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Is dat ringetje niet de borgveer die onderaan zit? Want ik kan me die ring daar neit herinneren. Kun je het zien op de foto’s van de ene site?
Het deel wat in het naaldlager gaat, en dieper past nu precies, en verf kan er dus niet overheen. Dan past het ook niet meer in het onderste deel van de klauw. Dus: Vet, .
Tenzij anderen er anders over denken!
.komma
Dirkman schreef:Is dat ringetje niet de borgveer die onderaan zit? Want ik kan me die ring daar neit herinneren. Kun je het zien op de foto’s van de ene site?
Het deel wat in het naaldlager gaat, en dieper past nu precies, en verf kan er dus niet overheen. Dan past het ook niet meer in het onderste deel van de klauw. Dus: Vet,.
Tenzij anderen er anders over denken!
Het is alweer een tijdje terug dat ik gepost heb. Het project ligt niet stil hoor
Ik heb nieuwe naaldlagers aangeschaft, ook die ophangbeugels nieuw gekocht en tot mijn grote verbazing bleek ook het hydraulische deel (met de 2 cups) weer nieuw te worden gemaakt. Ik ga dus niet de oude reviseren, maar heb 2 nieuwe gekocht. De oude hoefde ik niet eens in te leveren, dus die gaan in de spare parts kast. Wat nu over blijft is dat ene tandwiel met 3 missende tandjes.
Tot nu toe heb ik daar geen andere voor kunnen vinden. Misschien dat iemand er ergens eentje weet ?
Uiteindelijk word het misschien er wat op lassen en dan de tandjes weer uitvijlen….moet er nog niet aan denken.
Ik heb de bedienings “pook” van de handrem nog niet in de nieuwe naaldlagers uitgeprobeerd, maar in de oude was er voldoende speling voor een laag verf.
En dat ringetje is zeker niet de borgveer die onderaan zit, want die heb ik er allebei netjes afgehaald. Zonder dat krijg je die “pook” er ook niet uit.
Met de huidige onderdelen kan ik dus alvast 1 kant weer gaan opbouwen. Ik heb nieuw vet gekocht en heb (geloof ik) ook nog ergens kopervet liggen. Ik denk in het werkplaats handboek wel instructies te vinden over waar allemaal vet in/op/onder moet, maar als jullie nog MUST DO tips hebben hoor ik het graag.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Ik heb een tijd lang niet gepost op dit onderwerp, omdat ik alsmaar koude vingers kreeg bij het sleutelen.
Afgelopen weekeinde heb ik eindelijk de fase bereikt waarop ik weer kon rijden.
Starten na al die maanden ging eigenlijk best redelijk, alhoewel de motor vaak de neiging had terug te slaan.
Toen ze snorde, eerst die paar minuten gewacht voordat ze op hoogte kwam.
Hierna achteruit de oprit af en op straat gedraaid. Heel voorzichtig stukje vooruit en even remmen.
Remmen ging goed, maar wel wat bijgeluiden…..zal wel de roest op de schijven zijn dacht ik.
Stukje fanatieker vooruit en vol in de blokken. Weer herrie, maar prima remmen.
Poging 3 om te remmen moest even uitgesteld, want in plaats van het bekende gesnor uit het vooronder werd het opeens een verkouden eend. Horten en stoten, dus ik proberen weer terug op de oprit te komen.
Niet gehaald! Midden voor de deur gaf ze er, midden op straat, de brui aan en starten ho maar.
Gekeken of ik een vonk had,...nee noppes.
Dus midden op straat de ontsteking gechecked. uiteindelijk (na ongeveer al het andere vervangen, nagemeten,gepoetst te hebben) bleken mijn contactpunten vuil.
Toen ze eenmaal weer snorde ben ik verder gegaan met uitproberen van de remmen.
Het rare is dat als ik achteruit rij en stevig rem, dat ik dan niets vreemds hoor of voel.
Vooruit remt ze ook prima, maar hoor ik bijgeluiden. De, met aangetrokken handrem proberen weg te rijden, test ging ook prima. Al met al denk ik dus dat de remplateau’s goed werken.
Eerst dacht ik dat de schijven tegen de bodemplaten aan kwamen bij het remmen, maar deze er weer onderuit schroeven gaf geen verschil. De 2 luchthappers voor de remschijven zitten er nog in. Misschien moet ik die ook weer even demonteren om te zien of het geluid dan verdwenen is.
Ik dacht dat de remschijven gewoon wat schoon geremd moesten worden, maar na zo’n 20 pogingen achteruit en weer vooruit was het geluid nog niet verdwenen.
Ik zit me nu al een tijdje suf te piekeren wat het allemaal kan zijn.
Als jullie ideen hebben over wat de oorzaak van de geluiden kan zijn hoor ik graag suggesties.
Rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Ik heb weleens gehad dat bij het remmen de motor net genoeg bewoog in zijn ophanging om de ventilator aan te laten lopen in de koeltunnel. Heb toen de tunnel versteld.
Jeroen ID19P schreef:Ik heb weleens gehad dat bij het remmen de motor net genoeg bewoog in zijn ophanging om de ventilator aan te laten lopen in de koeltunnel. Heb toen de tunnel versteld.
Ja dat gebeurde bij de eerste rempoging al bij mij…
De radiator floepte naar voren en toen liep de fan continu tegen het aluminium.
Misschien zit er nu ook nog te weinig speling tussen huis en fan.
Goede suggestie. Thanx. Maar of het geluid nu de fan tegen het aluminium is of toch iets anders…stapje voor stapje maar uitproberen.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
idd die luchthappers die willen nog welens tegen de scijven liggen. En dan een vreemd aanlopend geluid maken bij remmen.
.komma