rembekrachting AX ‘95
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 21 oktober 2010 11:20 PM

Beste mensen,

Ons AXje 1.1 uit 1995 heeft rembekrachtiging. Nu rijd ik vaak in een Visa D. Vergelijk ik het remmen van de Visa met die van de AX dan vind ik dat de Visa veeeeeel meer remt als je het pedaal een klein beetje intrapt.
De AX heeft nieuwe schijven en blokken, achter zijn de remmen in orde. Toch moet ik behoorlijk hard trappen. Ik verdenk meteen de rembekrachtiging. Volgens de eerste hit op google ‘rembekrachtiging’ klopt het dat als de automotor niet loopt het pedaal zwaarder wordt naarmate je het intrapt. Start je de motor, dan moet het trappen soepel gaan. Dat is bij het AXje ook het geval. Wat mij wel op viel is dat de motor even pruttelt als ik steeds de rem intrap, loslaat, intrap enz. Dat is dus bij een draaiende motor.

Is dit een symptoom dat de bekrachtiging toch niet helemaal jovel is? Ik kan natuurlijk kijken of de slang van de onderdruk lek is, hem eraf halen en kijken of het minder remt. Maar dat moet ik nog doen.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 22 oktober 2010 12:08 PM
  [ # 1 ]

Je geeft het zelf al aan:

Wat mij wel op viel is dat de motor even pruttelt als ik steeds de rem intrap, loslaat, intrap enz. Dat is dus bij een draaiende motor.

..en ook het antwoord erop:

Ik kan natuurlijk kijken of de slang van de onderdruk lek is..

Tot slot: is het systeem goed ontlucht?
Door oude remolie kunnen de prestaties van de remmerij ook (drastisch) achteruit gaan, dus een keer verversen/ doorspoelen en goed ontluchten kan nooit kwaad..
Succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Christian3471
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 06-11-2010

- C3 1.4HDi
Gepost: 06 november 2010 10:40 PM
  [ # 2 ]

Zou eerder eens kijken boven de achteras, kant bestuurder, ongeveer ter hoogte van de bevestiging van de schokdemper ( niet de schokbreker = bumper!) Bij sommige modellen zit daar een lastafhankelijke remdrukregelaar en die komt al eens vast te roesten. Gewoon eens mee bewegen als de motor stil staat en er niet geremd wordt.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 03 januari 2011 05:57 PM
  [ # 3 ]

Even updaten:

De ax heeft nieuwe remolie gekregen, er zat zwarte oude olie in. Vervolgens gezien dat de remcilinders van de achter remmen vast zaten. 1 rem voering was ook nat van de remolie. Ik heb alles vervangen: de AX remt nu veel beter. Maar toch: ik vind dat het pedaal te weinig doet, je moet het erg ver intrappen.

Zou eerder eens kijken boven de achteras, kant bestuurder, ongeveer ter hoogte van de bevestiging van de schokdemper ( niet de schokbreker = bumper!) Bij sommige modellen zit daar een lastafhankelijke remdrukregelaar en die komt al eens vast te roesten. Gewoon eens mee bewegen als de motor stil staat en er niet geremd wordt.

Echter: dat heb ik nog niet gecheckt! Hoe ziet de die lastafhankelijk remdrukregelaar eruit? En zit dat op mijn aX?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 januari 2011 07:42 PM
  [ # 4 ]

Je volgt je remleidingen vanuit wielzijde ricting motor: dan kun je, ter hoogte van de achteras en afhankelijk van het model, een soort verdeelblokje tegenkomen dat verbonden is met je achteras middels een hevel.
Dit ding moet je gewoon z-e-i-k-n-a-t in de kruipolie spuiten, komt vanzelf wel een keer los.
Zoals je zelf al aangaf was de remolie zwart (hoog watergehalte) en daardoor roesten remcomponenten intern vast.
Regelmatig (eens per twee jaar ofzo) remolie wisselen…doet geen hond..is echt veel beter voor de houdbaarheid en levensduur van remonderdelen..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 05 januari 2011 11:15 PM
  [ # 5 ]

Ik zal het inspuiten!

Wat mij opviel is dat tijdens het remmen er ook een sis geluid ontstaat. Dit kun je niet in de auto horen.

Kunnen die slangen van bekrachtiging naar inlaatspruitstuk ook lek geraken? Hoe test ik dat?

Waar kan ik het nog meer zoeken? Zonder slang is het remmen helemaal niets. Met slang veel beter, maar nog niet optimaal. Alle remmen zijn praktisch nieuw.

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 05 januari 2011 11:39 PM
  [ # 6 ]

met lopende motor even iemand anders laten remmen?

er zit een dikke slang van spruitstuk naar de rembekrachtiger, dikke slang:

nummertje E Smile

je ziet ze niet vaak lek, dus misschien een lose slangenklem.. je zou er zelfs 1 van een sloper kunnen proberen. Aan de andere kant: het zijn wel je remmen. Best belangrijk Wink

2CV 1985

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 07 januari 2011 08:03 PM
  [ # 7 ]

Als de bekrachtiging intern lek is, kun je dat dan ook horen?

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 09 januari 2011 01:13 PM
  [ # 8 ]
Pascal schreef:

Je volgt je remleidingen vanuit wielzijde ricting motor: dan kun je, ter hoogte van de achteras en afhankelijk van het model, een soort verdeelblokje tegenkomen dat verbonden is met je achteras middels een hevel.
Dit ding moet je gewoon z-e-i-k-n-a-t in de kruipolie spuiten, komt vanzelf wel een keer los.
Zoals je zelf al aangaf was de remolie zwart (hoog watergehalte) en daardoor roesten remcomponenten intern vast.
Regelmatig (eens per twee jaar ofzo) remolie wisselen…doet geen hond..is echt veel beter voor de houdbaarheid en levensduur van remonderdelen..

Ik kon dat verdeelblokje niet vinden. Ik zal eens een keer goed op een brug kijken ipv op de knieen Smile

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 06 mei 2011 08:14 PM
  [ # 9 ]

Ik heb ook dat probleem, ik had een lekke remslang.
Bij het afdraaien van de remslang vervormde de remleiding iets, ik heb een nieuwe laten maken. Alles weer er op gezet(ontluchtingsnippels waren afgebroken), ontlucht op de remcilinder en slang een stuk los draaien op de klauw. Goede druk op het pedaal, maar zo gauw je de motor aan zet weg druk. En ook dat de motor in houdt als je remt. Zou dat dan puur een probleem zijn van ontluchten? ls je er met een stukje draad door heen gaat kom ik veel weerstand tegen bij het klem gedeelte van de nippel.
Heb het idee dat de remslang niet goed is.  Zo gauw de motor weer uit is en het rempedaal in trap voel je de druk weer.

Rene

Ax Escapade 1.0

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 18 augustus 2011 10:37 PM
  [ # 10 ]

Bij mij was de hoofdremcilinder kapot, diegene die ik er af heb gehaald was anders dan de gene die er nu op zit.
De oude had in het gat dichtste bij het raam 2 hele kleine gaatjes, en het tweede gat ook. De nieuwe heeft alleen in het 2de gat 2 kleine gaatjes, en nu remt die als nooit tevoren.

Rene

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 19 augustus 2011 12:49 PM
  [ # 11 ]

Aha,

Ik geloof dat de AX goed remt tegenwoordig. Heel veel achterstallig onderhoud, nieuwe remmerij inremmen: wat een wereld van verschil!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook