








Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Wie heeft er ervaring met het plaatsen van veercilinders en een HD-pomp op een DS afkomstig van een CX? Ik heb wel eens vernomen dat dit gedaan word als modificatie. DS pompen zijn wat lekgevoeliger en de lekzakken wat zwakker dan die van een CX. Klopt dit en kan het zo maar geplaatst worden of moet er het e.e.a. aangepast worden?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je al gezocht hier op het forum?
Citroen!
Zelf geen ervaring mee, maar kijk eens bij Van der Laan: http://www.citroenvanderlaan.nl/mods.php
In de 3 jaar en 90.000 km DS ervaring die ik heb, slechts een lekke lekzak gehad achter. Dus het valt wel mee met de altijd lekkende lekzakken van de DS.
Een CX pomp inbouwen om sneller druk op te bouwen om interne lekkages in je hydrolische systeem mee te verhullen vind ik niet echt een oplossing. Voordeel van de CX pomp is dat die een oliekeerring heeft op de pomp as in plaats van het rubbertje van de DS en daardoor minder gevoelig is voor lekkages. De pomp as is in mijn ervaring de eerste plek waar een DS pomp gaat lekken.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Dat is inderdaad ook de reden dat ik een CX pomp wil monteren. Mijn pomp is al een keer vervangen en nu lekt deze weer. Mijn ervaring met CX-pompen is dat ze behoorlijk sterk zijn en niet snel gaan lekken. Dat de pomp meer opbrengst heeft is dat niet schadelijk voor het systeem?
Qua lekzakken ben ik van mening dat de zakken van een DS zwakker zijn t.o.v. CX zakken. Dit, omdat bij een CX het een harmonica zak is. Bij mij zal de auto meer stilstaan dan rijden en ik kan me voorstellen dat dit niet heel bevordelijk is voor de levensduur van lekzakken. Of zit ik dan echt helemaal verkeerd qua gedachte?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Levensduur wordt bepaald door kwaliteit (origineel of namaak), UV-licht (donker stallen dus), en montage (geen scherpe delen aan binnenzijde).












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De CX pomp werkt effectiever en lekt niet. Is een aanrader en past mits je geen half automaat hebt. Dan mis je een poelie.
Veercylinders behoeven aanpassing en dan is de lekzak minder snel stuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Weet je toevallig ook wat er dient aangepast te worden? Ik weet wel dat een cx veercilinder anders gemonteerd zit dan een DS veercilinder. Is dat de enige aanpassing?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
neen geen idee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:Dat de pomp meer opbrengst heeft is dat niet schadelijk voor het systeem?
Nope, de hogedrukregelaar bewaakt de druk in je systeem. Oftewel de bovendruk zal niet anders worden door de montage van een CX pomp. De bovenwaarde zal alleen eerder bereikt worden.
Volgens mijn officiele DS garage heeft mijn DSuper een CX pomp.
Deze pomp zat op de auto toen ik hem kocht.
Volgens de garage heeft een CX pomp alleen maar voordelen. Zo komt de auto sneller omhoog bij het starten. Nadelen zouden er niet zijn.
In de 5 jaar dat ik de auto heb zijn er geen problemen met de pomp of vering geweest.
Groet,
Frank
Ik heb mijn DS pomp vervangen door CX pomp op mijn hydraulique. Dat ziet er zo uit ;
De CX pomp heeft een hogere opbrengst en belast meer de motor.
Het heeft geen zin dat je hiermee interne lekkages compenseert, wel als je wilt streven naar een beter systeemdruk ( icm HD regelaar ). Mijn HD regelaar is trouwens van een BX. Ben erg tevreden ; stilstaand heb ik een relatief goede stuurbekrachtiging en mijn pomp blijft 45sec stil op normale rijhoogte.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Zijn er nog pompen van andere modellen (XM, Xantia enz) die op een DS passen en beter functioneren?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Alleen pompen van enkele CX modellen passen en ik meen van één bepaald BX model. Ik weet niet meer welke.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja hoor BX past ook, ik heb 2 verschillende modellen op mijn 2 DS-en. Maar BX pomp heeft maar 1 poulie, dus je kan maar 1 V-snaar gebruiken en je moet een hand bak hebben. BX pomp heeft wat moeite met aanzuigen van lucht, dus je moet hem met LHM vol laten lopen, dan werkt hij prima.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ok, hierbij is dus het pomp mysterie opgelost, maar dan blijft mijn tweede punt nog open. Wie weet hoe je cx-veercilinders kunt modificeren voor montage op een DS? Of kun je de lekzakken van een cx op een ds veercilinder plaatsen? Daarnaast begreep ik dat een cx veercilinder minder interne lekkage heeft langs de wand dan die van een DS, wat het druk verlies intern ten goede zou komen en waardoor de lekzak minder functie heeft (tov een DS).
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Ik heb Evan(hier ook op het forum) weleens gesproken over de modificatie van de veercilinders van een DS,hij doet dit vlgs.mij via garage van der Laan uit Abbenes.
Het fijne weet ik er even niet meer van,maar zoek hem even op,hier op het forum en vraag het hem even.
Van der Laan kan natuurlijk ook.