Waterpomp gooit koelvloeistof eruit
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 03 november 2010 11:20 PM

Goedenavond,

na een periode van stilstand afgelopen zondag eindelijk weer met de dame gereden, maar niet geheel zonder problemen. (natte v-snaren en wegvallen hydrauliekdruk)
Uiteindelijk blijkt de oorzaak de waterpomp te zijn.
Voor zover ik nu kan zien, gooit de pomp via het gaatje aan de onderkant koelvloeistof naar buiten.
Ik heb deze pomp in april vervangen, en op de oude pomp zat een tuutje waaraan een lekslangetje kan worden verbonden. Bij montage van de nieuwe pomp nog ff gekeken of het tuutje zou passen, maar de diameter was niet gelijk; dus niet gemonteerd.

Twee vragen, blijkbaar is voorzien dat de waterpomp op die manier water kwijtraakt, is dat een noodvoorziening? Is er iets waarnaar ik moet kijken?
Kan ik het gaatje met een boutje dichtmaken om verdere lekkage te voorkomen of moet ik een lekslang maken tot onder het motorblok?

Alvast bedankt voor de reacties.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 november 2010 11:26 PM
  [ # 1 ]

Gaatje is een noodvoorziening, om te zorgen dat als de pomp watr lekt dat water niet in het lager komt. Er hoort geen water uit te komen! Dus balen, want je pomp is gewoon weer lek.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 november 2010 01:05 AM
  [ # 2 ]

Inderdaad: lekke pomp. Heb je nog garantie?

Citroen!

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 04 november 2010 10:05 AM
  [ # 3 ]

Natuurlijk slijten pompen, maar deze is recent geplaatst. De lagers van de pomp slijten vooral als de snaren met de dynamo te strak gespannen zijn.
Probeer nog eens goed te kijken waar die lekkage vandaan komt, de korte slang aan de onderkant van de pomp, die hem verbind met de ‘elleboogpijp’ (vertakkingen met radiator en kachelhuis), kan ook gescheurd zijn.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 november 2010 11:51 AM
  [ # 4 ]

Yep. als je het gaatje tuutje aan de onderkant dicht maakt moet het water er aan de bovenkant uitkomen. Zoja? Pomp gaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 04 november 2010 10:33 PM
  [ # 5 ]

Goedenavond allemaal,

bedankt voor de reactie en ook gelijk bedankt…..Smile

@ driverd: het is een pomp van de club, dus ik denk het wel.

Met betrekking tot de overige reacties; ik had al m’n bedenkingen bij het monteren, omdat de pomp de nodige extra trillingen gaf na montage, ik denk dat er een produktiefout in zat.

Heb een nieuwe besteld en ga die gelijk monteren.
Het zure is wel dat de eerste pomp die vervangen is achteraf gewoon goed bleek.

“Don’t fix it if it ain’t broken” gaat ook hier weer op!


Allemaal bedankt voor de reacties, ik ga sleutelen!

grt Arjan

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 05 november 2010 12:15 AM
  [ # 6 ]

Als de pomp meteen na montage al de “nodige extra trillingen gaf”, waarom heb je hem dan niet meteen eraf gehaald en geruild?

Citroen!

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 05 november 2010 12:43 AM
  [ # 7 ]

Er waren verschillende redenen om hem er niet direct vanaf te halen:

- het is m’n dagelijkse auto, heb dus niet altijd tijd om er aan te sleutelen,
- en de trillingen waren niet zo hinderlijk dat ik het direct nodig vond om de pomp eraf te halen,
- had zeker niet verwacht dat de pomp er zo vlug mee zou stoppen,
- en (zie andere draadje) ben van de zomer ook nog bezig geweest met een olielekkage en de apk van deze auto,
- heb ook nog andere hobbies Smile

Dus de dingen gaan zo

grt Arjan

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 07 november 2010 10:41 PM
  [ # 8 ]

zo,

een middagje sleutelen en de dame snort weer alsvoorheen.
Altijd weer feest om een geslaagde klus uit te voeren. Smile

Bedankt voor de reacties!

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook