1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C5 Break storing uitlaatgassen, katalysator en soms wegvallend vermogen
PeterC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 12-11-2010

Gepost: 12 november 2010 12:19 AM

Hallo Allemaal,

Ik heb dit forum en diverse topis uitgebreid bestudeerd en kon echter geen goed antwoord vinden op mijn probleem.

Ik ben in bezit van een C5 2.0 Benzine. Sinds enige tijd verschijnt er bij het starten een tweetal storingen in de display.

* Storingen uitlaatgassen
* Storing katalysator

Bijkomende klachten:

* Auto trilt / sputterd stationaar ( Probleem verdwijnt naarmate motor warm wordt )
* Af en toe wegvallend vermogen

Ik heb het nodige al gedaan zoals vermeld in de diverse topics. Ik heb reeds onderstaande onderdelen al vervangen:

* Bobine
* Bougies
* BDP Sensor
* Olie

Echter blijft de storing zich voordoen. Ook lees ik in de diverse topics dat veel dealers dit probleem maar moeilijk kunnen oplossen en het de totse C5 bezitter een hoop geld kost.

Ik hoop dat hier toch iemand is die me kan helpen.

Groet, Peter

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 12 november 2010 12:01 PM
  [ # 1 ]

Heb je überhaupt al de storing in kwestie uitgelezen?

Welke storing geeft ie dan?

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 12 november 2010 08:12 PM
  [ # 2 ]

Heb je de ‘oude’ 2liter of de ‘nieuwe’? RFJ of RFN? Keuze van bougies is heel belangrijk en zomaar domweg iets vervangen heeft geen nut dat kost alleen maar geld.

Profiel  
 
PeterC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 12-11-2010

Gepost: 12 november 2010 09:14 PM
  [ # 3 ]

Beste EW en Autofan,

Allereerst hartelijk dank voor jullie reactie. Ik hoop dat jullie komend weekend nog eens zo vriendelijk willen zijn om mijn posts te lezen.

Ik ben in bezit van een Citroen C5 Break 2.0I 16V uit November 2002. Dezelfde auto als EW maar dan de benzine uitvoering.

Morgen ( zaterdag 13 november )laat ik opnieuw de auto uitlezen en zal ik hier terug komen met de foutcodes.

Groet, Peter

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 12 november 2010 09:17 PM
  [ # 4 ]

Van mij is ook een benzine hoor Wink


Maar dan met een beetje extra en het reservewiel rondslingerend.

Profiel  
 
PeterC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 12-11-2010

Gepost: 13 november 2010 04:00 PM
  [ # 5 ]

Beste EW en Autofan,

Vandaag heb ik de auto laten uit lezen en zal ik hierbij jullie vragen beantwoorden.

Motorblok: RFN

Hij geeft de volgende storingen bij het uitlezen van de auto, met daarbij een stukje
historie voor vervangen bobine, bougies en bdp sensor.

* 0300 Geen ontsteking -> algemene fout
* 0303 Geen cilinder 3 -> algemene fout
* 0325 klopsensor
* 0138 Lambdasonde -> kortsluiting pluspool accu
* 0405 Situatie koelsysteem ventilater ( Is mij bekend,relais moeten vervangen worden )

Nogmaals het vreemde is dat de storing niet altijd voorkomt, vandaag heb ik zonder
problemen rond gereden.

Tevens hebben we de uitstoot van de uitlaatgassen gemeten. Deze voldoen prima aan de
gestelde eisen.

Op dit moment is de enige conclusie die ik kan trekken is dat het de voorste Lambda
sensor zou kunnen ze zijn, dus de sensor die het dichste bij het motorblok zit.

Ik hoop dat jullie wat met deze info kunnen en zie jullie reactie graag tegemoet.

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 16 november 2010 05:27 PM
  [ # 6 ]

Normaal gesproken zou ik bij de ph1 2l zeggen dat het koud slecht lopen komt door de klepstoters.  Een bekend probleem, wat soms te verhelpen is door dunnere olie (5W40 of zelfs 0W40) of ze vervangen/reviseren. (Dure zaak)
Dan heb je echter alleen de ontstekingsfouten verklaard (die worden dan veroorzaakt door te weinig compressie).

De lambda sensor fout en de klopsensor zie je normaliter niet. Alvorens de lambda sensor te vervangen moet je je wel realiseren dat de lambda sensor bij koude start (nog) niet meedoet. Deze gaat pas bij warme motor functioneren (closed loop), koude motor is open loop, dus feitelijk ongeregeld.

Wat voor olie heb je gebruikt. Als dit geen 5W40 is zou ik allereerst andere olie proberen. Maar eigenlijk zou ik je adviseren naar een kundige citroen garage te gaan ipv zelf te blijven zoeken.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
cornelus079
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-08-2008

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Gepost: 16 november 2010 07:43 PM
  [ # 7 ]

Hier lopen al topics over. de laatste is zeker van ong. één jaar geleden.
Ken het probleem. Mijn zoon had dit bij koud weer ook met zijn C5.
Zodra de olie door enige tijd lopen dunner was geworden was het probleem weg en na herstarten ook de storings melding. Zou bij garage dus eens navragen welke olie ze hebben gebruikt en zonodig wat dunnere (voor koud weer) laten vullen.
Groeten, Gerard.

Met citroen zoef je over de wereld

Profiel  
 
PeterC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 12-11-2010

Gepost: 17 november 2010 01:23 AM
  [ # 8 ]

De olie die gebruikt is bij de laatste grote beurt in Januari is 5w40.

Profiel  
 
c5exclusive
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-06-2006

- C5 Exclusive, Break, LPG 2.0
- C5 Charactère, Break, 2.0 LPG
Gepost: 17 november 2010 11:12 PM
  [ # 9 ]

Bij < 5 graden, eerst gaspedaal geheel indrukken en volledig op laten komen. Vervolgens starten. Probeer maar eens. Oliepeil dient goed op peil te zijn, min. drie kwart tussen min. en max. van peilstok. Heb ook 5w30 gebruikt of bijgevuld met 5w30. Scheelt ook iets. Gebruik nu weer 10w40.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 18 november 2010 06:11 AM
  [ # 10 ]

10W40 is te dik voor de klepstoters!

Profiel  
 
c5exclusive
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 11-06-2006

- C5 Exclusive, Break, LPG 2.0
- C5 Charactère, Break, 2.0 LPG
Gepost: 18 november 2010 10:26 AM
  [ # 11 ]

Merci EW! Mijn fout, inderdaad 5W40.

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 12 december 2010 05:28 PM
  [ # 12 ]

De klopsensor detecteert overslaande ontsteking of slechte verbranding. De inspuiting en ontsteking wordt dan aangepast aan de hand van de gegevens van de lambdasonde en de klopsensor.
Bij P0300 en P0303 zie je normaal gesproken geen klopsensor storing, dus denk ik dat je een probleem hebt met je klopsensor. Voorste lambdasonde is ook een optie, maar dan zie je toch vaak storing P0170 of P0172 erbij.
Het is soms moelijk om de oorzaak en het gevolg uit elkaar te halen…

Profiel  
 
mk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 21-12-2010

Gepost: 21 december 2010 03:51 PM
  [ # 13 ]

Ik heb zelf een half jaar last gehad van deze vreselijke storing, ik rijd zelf een C5 station 2.0 LPG G3. Natuurlijk overal op internet gezocht en de volgende zaken geprobeert; nieuwe bougies, nieuwe bobine, nieuwe bougiekabels, andere olie. Dit alles had geen effect, na een bezoekje aan een citroendealer werd mij direct op het hart gedrukt dat de distributieriem vervangen moest worden (??????) en / of nieuwe kleppen plaatsen.
Het eerste leek mij zeer onwaarschijnlijk, ook voor een leek, de tweede zou kunnen maar daar wordt je niet blij van.
Ik ben naar een plaatselijke garage geweest, met jongens die nog snappen hoe een auto werkt ipv alleen het hele spul aan een computer te hangen, en zij kwamen met de volgende mogelijkheid.

De injectors zijn vervuild / kapot, zij hebben bij mij 3 injectors ultrasoon gereinigd en 1 kapotte injector vervangen (deze injector gaf het probleem bij cilinder drie waardoor de auto regelmatig onregelmatig liep (op drie poten)).

Ik ben nu een half jaar verder (15000 km) en ik heb het probleem niet meer waargenomen.
Hulde voor deze jongens, kosten 250 euro ipv 1800 euro bij de dealer, opgelost in één werkdag.
Zij hebben er een klant bij.

Profiel  
 
BolletjeC5
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 08-01-2011

Gepost: 08 januari 2011 03:57 PM
  [ # 14 ]

Hallo

Ik heb het zelfde mee gemaakt ook de storing uitlaatgas - Storing Katalysator.

Ik moest toen den Katalysator vervangen plus de lamdasonde en de storing was weg.

Profiel  
 
Michiel C5 Break
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 05-01-2011

Gepost: 12 januari 2011 11:08 PM
  [ # 15 ]

Ik heb ook een c5 2.0 break met ‘storing uitlaatgas’ en stotteren en haperen totdat de motor warm is. Ik ben op zoek naar een goede garage omgeving Haarlem, heeft iemand een tip. Afgezien daarvan is de auto overigens heerlijk!

groet, michiel

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook